E
Huset som jag är spekulant på har larm med rörelsedeckare inne, vilket garanterat inte kommer att funka eftersom vi har både hundar och katter. :o Nu har jag bett husägaren kolla med larmfirman om det går att fixa så det bara är larmat på dörrar och fönster om nån skulle försöka gå in i huset, inte att det drar igång om nån är inne.

Finns varianten att man har larmade dörrar och fönster normalt och sen kan slå på rörelselarm om vi åker bort? ???

Ja det finns det! Det klarar i stort sett alla larm idag. Dessutom finns det husdjusdetektorer, dvs IR detektorer som klarar av att djuren springer runt. Det funkar dock bara upp till hundar runt 15 kg.

E
Ah, tackar. Det fick det installerat för bara ett år sedan, så förhoppningsvis ska det fungera som jag tänkt. :D Jyckarna är väl på gränsen viktmässigt, så det får bli yttre larm när de är hemma. 8)

Det finns rörelsedeckare som klarar upp till 38kg´s jyckar !! Hur man nu kan speca en vikt så exakt !! (Är väl en omräkning från USA-vikter kan man gissa)

Hemmakatten
Husdjursdetektorer får man betala extra för. Så är det så att säljarna inte har husdjur har de knappast betalt extra för detta. Men det kanske inte kostar så mycket att byta till sådana, framförallt eftersom larmet är relativt nyinstallerat.

Borde vara krav på att alla dekare ska vara av husdjurs säker variant. Grannens larm är det inte och det verakar räcka med en flyga inomhus för att det ska tjuta i tid och otid.

Snart tar jag en flaska fogskum och ljuddämpar eländet. Enligt ägaren är det bara bra att larmet går, det visar ju att det fungerar, vilket säkert är bra för henne när hon bor i lägenheten istället, mindre bra för oss som blir väckta och mitt morgonhumör har stor potential för förbättringar

E
Hua, nått "flyglarm" vill jag inte ska dra igång varken för grannens skull eller våra fyrfotingar. Kan du inte ringa henne varje morgon och berätta att det fungerar? ;D Förhoppningsvis så tröttnar hon på dina samtal och åtgärdar problemet frivilligt, annars är det väl enkelt att ringa farbror blå och fråga hur man ska få henne att fixa det? ;)

Rena skrev:
Ja det finns det! Det klarar i stort sett alla larm idag. Dessutom finns det husdjusdetektorer, dvs IR detektorer som klarar av att djuren springer runt. Det funkar dock bara upp till hundar runt 15 kg.
Finns däckare för upp till 45 kg numera. Teletech Connect t ex.

Finns även däckare där det krävs att två strålar bryts. Placering: Över 2 meter på väggen, En stråle 3-5 meter ner på golvet, nästa stråle går t ex 15 meter fram på golvet.

Titta även på linjedetektorer som placeras på lämplig höjd så att hunden går under dom.

I övrigt vad Du söker är det ett fullskale larm med skalskyddsmöjlighet.

Enligt ägaren är det bara bra att larmet går, det visar ju att det fungerar
Smart. Samma granne komer naturligtvis undra varför inga grannar reagerat vid ett eventuellt inbrott.

har en granne som har larm.. under en semester så smög det om kring skumma typer runt huset.. var av vi som grannar gick runt o kollade men såg inget.. vi visste ju att dom hade larm, så i fall det skulle vara någor så skulle ju larmet gå..

på morrgonen efter var huset länsat.. Larmet visade sig inte fungerade.. hur skulle vi veta det?

så det är bra att testa larmen då o då så man vet att det verkligen fungerar.. Nyårsafton är väll ett bra tillfälle..

Tja jag har ju några inspelningar av "min" haubitsbataljons målskjutningar. Någon av dem på PA ca 03.30 ett par morrnar.....

Alternativen är ett par välriktade luftevärskulor allt en avbitare. Farbror blå får lappsjuka härute så honom ser vi regelbundet på midsommar och nyår när de tar halvårspatrulen häromkring

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.