Teknik
RilleRock: Jag skulle vilja rekommendera Infinite med Gsm. Finns både trådlöst samt trådbundet. De har en kampanj nu vilket innebär att extra tillbehör är billigare. Iallafall på Storel. http://www.microsec.se/pdf/infinite.pdf De flesta säljarna på Storel har köpt ett sådant..likaså jag så det är inget skit ;D Att jag valde det beodde mkt på att jag ville ha ett framtidsäkert larm som jag
kilroy: Den fungerar igen, det var en backventil som hakat upp sig.
xztraz: finns byggsatser som slår på saker(förstärkare) när det kommer ljud.
Kermit_123: Hittade en version av Topfields TF 5000 pvrt på http://www.elektronikwelt.net (tyskland) med 300 GB HD. Pris 754 euro . Tillkommer viacessmodul dock
El_-micke: det finns enstaka maskiner som inte har kolborstar men dom är inte många..........lättare med hastighetsreglering o rotationsändring med kolborstar
guran1: Grattis, nu är det bara att hitta något bra program(inte alltid så lätt). Guran1
mathiasosth: Hej. Här är ett gäng länkar om DIY högtalare http://www.valutronic.se/index2.html http://www2.hififorum.nu/forum/portal.asp http://www2.hififorum.nu/forum/portal.asp http://www.diyforum.net/ http://www.faktiskt.se/ http://www.fostexinternational.com/ http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/klonstart.htm http://audio-resolution.com/zhorn/ http://audionova.nu/ Mvh // Mathias
Mercafreak: Tänk åxå på att 90 gradersböjjar e förädiska. Tar bort en massa sugkraft. Martin Timell hade ett program om detta för ett tag sedan
Mercafreak: Detta kasnke kan vara något. Har testat en själv och tycker den funkar mycket bra http://sverige.thorn.no/store/category.asp?catalog%5Fname=Thorn+Catalog&category%5Fname=se%5FMediaCenter&Page=1&country=SE&expitem=2
MG68: Jag labbar med en Basic Stamp (BS2) och till den har jag kopplat en SM160-30 temp. givare. BS2 fixar att mäta resistans, kapacitans, frekvens, pulslängd, fixar seriell A/D & D/A etc. Jag har kopplat ihop den med en Linux burk (Fedora Core 3). Jag använder Perl med Device::Serialport för att kommunicera med den. Just nu som sagt endast en temp. sensor till den men jag planerar att testa
viker: Hej Antennen är av aktiv typ dvs det sitter en bredbandsförstäkare i den. Därför kan man göra avkall på de fysiska dimensionerna. Eftersom den har liten- eller ingen riktningsverkan kan man säkert få intressanta effekter om man använder den till det analoga nätet mvh Christer
mattiasx: Hej Jag "sprang på" några rörelsevakter när jag tittade i elektroskandias produktkatalog. Vet inte om dom passar dina önskemål men det kan ju vara värt att undersöka. Kolla denna länken: http://www.elektroskandia.se/fulllist.asp?chapter=15&hrub=146#hrubanc
yxis: I det läget skulle jag välja en digitalbox med inbyggd hårddisk. Om du har hårddisken i en DVD så måste ju signalen först mpeg-avkodas, omvandlas till analigt, över till DVD'n och sedan till digital igen, kodas till mpeg igen, och lagras på hårddisken. Onödigt och klar risk för kvalitetsförlust eller onödigt diskplatsnyttjande. Om hårddisken sitter i digitalboxen så blir det
Amicus: ;D Jag bara älskar denna tråden ;D Inbrott skall inte löna sig. Tyvärr har jag inte de pengarna för att ge tjyvarna en läxa. De skall ge F-- i andra människors ägodelar som de kämpat för ;D. Mina tankar ligger på enkla sätt att sätta skräcki tjyvarna. Sätta en lapp i fönstret, Nu din J--- fick jag dig på min webkamera. Eller en spann med något äckligt över sig osv. Tyvärr
Mats: Hmm få se Hi-fog, struket av budgetavdelningen (sambo) skalskydd, implementarat (vaktundelat som kvittrar så fort nån närmar sig) Backupsite, Njäe men backuper särförvaras dock fiber, hmm det ska man visst ha i gröten enlig Gunde ;D Mera seriöst så gjorde jag klart ritningar och tekniks beskrivning idag så jag antar att det börjar bli dags för att flytta till småhus delen av forumet
unigas: Jag får väl medge att jag hade fel... Julas billiga verktyg kostar 29:- och syns på: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=656218340&pf_id=SE-924228 //Markus
Kermit_123: Jag skulle vilja ha någon superlösning där man kan lagra bilder, musik och film och komma åt detta lagrade trådlöst från alla tv/stereo utan att någon dator behöver vara igång och samtidigt på ett smidigt sätt ladda över nya filer från datorn. Känns som om det där blir rätt dyrt om man har ett par tv och ett par stereo..
sofia_k: [citat] Har samma router o inbyggt kort i min bärbara samt installerat ett kort i min stationära. :) Lätt att använda o krypteringen funkar bra, inte heller upptäckt några problem med vare sig med microugnar eller trådlösa telefoner. En granne har D-Link o dé é rena skräpet verkar det som, hänge sig stup i kvarten, men som nån sa "de kan va skit bakom spakarna kanske" ;)
007: Inte direkt från antennuttaget, däremot för att skicka en AV-signal (du måste alltså ha en video, digital-TVmottagare el dyl kopplad till antennuttaget, sen kan du skicka AV-signalen vidare till TVn trådlöst). T ex med en sån här: http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/toPage?openform&30646 Det finns flera olika modeller, vissa klarar dessutom att länka tillbaks signalen
blofeldt: [citat] Nej, det innebär det inte, nu har du blandat ihop lexcom home med IHC. Jag har inte IHC. Men visst kan du styra vilka prylar som helst med beo4 om det är det som är målet, använd http://www.lintronic.dk/TT455-RT-238.htm
n00b: Har varit och lyssnat på Sonace högtalare och blev imponerad. Det blir Sonace högtalare i taket. Kommer även bygga in vägghögtalare från Sonace för surround till TV:en. De hade också snygga infällda högtalarterminaler för inkoppling och patchning mellan olika källor.
MG68: [citat] Bredbandsrouter utkastad och kör nu via en 10000PD enligt ovan. Jag fick dock problem direkt med att allt hängde vid stora filöverföringar. Lite letande på VIA forum så insåg jag att jag inte var ensam om detta problem! :( Allmänt verkar många vara besvikna på MINI-ITX även om VIA verkar få ordning på problemen. Mitt problem löstes genom att stänga av "processorspeed" i
Mats: Skippa telen och dra datan direkt istället. använd sen de kablarna och uttagen för tele om du vill men på ungefär samma jobb som du drar telen nu så får du ett datanät som du kan köra både tele och data på istället, sen är som sagt telias jättekontakter till telefonerna snygga, en liten diskret rj11 plugg är mycket snyggare i väggen
Don_Tom: Sannolikt har Du rätt. Äldre rävar är oftast inte de som är först med att anamma "ny" teknik.
Bergling: Motsvarande artikel på Clas Ohlson, 32-1618, kostar 35 kr för 2 meter, och jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad att använda den istället. Troligtvis är Lexels kabel mycket dyrare, till ingen nytta.
Mats: Nja fiskelina är nog inte riktigt optimerad för att leda ljus :D Däremot används nylon som ljusledare i tex hårddiskvaggor till compaq servrar
Mats: Fundera på om du inte kan ha kvar modemet i tv rummet och bara dra fram en rj45:a till datarummet istället. Du borde ju kunna gå ut genom väggen igen jämte antenkabeln och sen gå samma väg som du hadde tänkt. TP-kabeln är ju som bonus tunnare och smidigare att dra dessutom. Som dubbelbonus så är den billigare också