20 766 läst ·
21 svar
21k läst
21 svar
Ni som kopplat tele till ett RJ45-uttag
orionizer skrev:
Befintlig kabel = bra dragwire för att byta mot två nya, om man vill... eller kanske snarast så att befintlig kabel är bra för att dra in en seriös dragwire för att sen dra in två nya...
Vad gäller stiftnumrering o.s.v. så gäller den själva kontakten, sen sitter oftast inte klämmojängerna för kabeln i nummerordning utan i "färgordning"... d.v.s. om du tittar "inuti" kontakten vad som är pinne 4+5 så ser du att de går till blå+blåvit kabelklämmojäng så att säga...
mats_o skrev:
Tackar alla för hjälpen - det fungerade fin-fint nu när jag kopplade rätt till sist
Jag skall överväga att dra ut telekabeln helt och istället sätta in ytterligare en CAT6, jag håller ju med om att det låter bäst
Här är lite kompletterande bilder att använda i diskussioner.
http://www.incentre.net/incentre/frame/ethernet.html
Jag antar följande:
Det borde då stämma att J1, pinne 4 ch 5 används av tele. (ordning utan betydelse)
Om J2 används för LAN så kombineras bild 1 i länken med bilden här bifogad.
?
http://www.incentre.net/incentre/frame/ethernet.html
Jag antar följande:
Det borde då stämma att J1, pinne 4 ch 5 används av tele. (ordning utan betydelse)
Om J2 används för LAN så kombineras bild 1 i länken med bilden här bifogad.
?
Om det var "kämpigt" att dra i CAT6-kabeln så är det troligtvis inte längre en CAT6-kabel. TP-kablage är ganska känsligt vad gäller vassa krökar och får heller inte belastas för hårt (fysiskt). Då rubbas den symmetriska par-tvinningen och den tappar sin spec. Vid 100 Mbit är det inte så stora bekymmer. Då kan man ju stampa på kabeln och oftast slita och dra utan någon degradering syns. Vid 1000 MBit så är det lite trixigare. All fyra par används åt båda hållen och överhöringen mellan paren får inte bli för hög. Ta det försiktigt med kabeldragningen om du ska klara hastigheter på 1 GBit eller högre.orionizer skrev:
Medlem
· Jönköping
· 108 inlägg
Har kanske inte plöjt igenom hela tråden ordentligt men trådskaparen har alltså en tele- och datakabel dragen i röret? Det går väl bra att använda en enkel CAT5 för både data och tele? Blir det då så här?
Data
orangevit + orange
grönvit + grön
Tele
blå + blåvit
vitbrun + brun blir över och kan användas för något annat. Antennsignal kanske?
Det här med "första jacket". Måste man använda de gamla telejacken? Går det inte att lösa med RJ45-uttag på något sätt? Jag skruvade gick tillbaka till ett gammalt jack när jag skaffade ADSL för ett antal årsedan. Det ser klumpigt ut...
Data
orangevit + orange
grönvit + grön
Tele
blå + blåvit
vitbrun + brun blir över och kan användas för något annat. Antennsignal kanske?
Det här med "första jacket". Måste man använda de gamla telejacken? Går det inte att lösa med RJ45-uttag på något sätt? Jag skruvade gick tillbaka till ett gammalt jack när jag skaffade ADSL för ett antal årsedan. Det ser klumpigt ut...
Hej !
->Roger G:
Du har helt rätt i att detta fungerar och är ganska vanligt om man skall köra max 100Mb/s i nätverket. Då kan man samköra nätverket på två av paren och tex. 2 telefonlinjer på vardera ett av de "lediga" två paren.
Skall man köra 1Gb/s så är pinningen annorlunda. I detta fall används alla fyra paren i Tp-kabeln, och då finns inget över för telefoni !
MVH,
/Erland
->Roger G:
Du har helt rätt i att detta fungerar och är ganska vanligt om man skall köra max 100Mb/s i nätverket. Då kan man samköra nätverket på två av paren och tex. 2 telefonlinjer på vardera ett av de "lediga" två paren.
Skall man köra 1Gb/s så är pinningen annorlunda. I detta fall används alla fyra paren i Tp-kabeln, och då finns inget över för telefoni !
MVH,
/Erland
Klicka här för att svara