4 288 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
TV i nya huset
Sida 1 av 2
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Nu när vi flyttat in har frågan väckts om vilka TV-kanaler vi ska ha. Jag verkar ha förlorat striden om att det faktiskt räcker med SVT1 och 2 och fyran så då får jag ta och försöka hitta det bästa alternativet av de "paket" man kan välja.
Vad uppfattar ni vara mest kostnadseffektivt? Viasat, Canal+ eller Boxer? Eller är det bäst med parabol?
Självklart vill man ju kunna ha så stor flexibilitet som möjligt. Om det går så skulle man vilja titta på olika kanaler på olika TV-apparater. Helst utan allt för många boxar.
Råd och dåd mottages tacksamt.
Vad uppfattar ni vara mest kostnadseffektivt? Viasat, Canal+ eller Boxer? Eller är det bäst med parabol?
Självklart vill man ju kunna ha så stor flexibilitet som möjligt. Om det går så skulle man vilja titta på olika kanaler på olika TV-apparater. Helst utan allt för många boxar.
Råd och dåd mottages tacksamt.
Det mesta handlar ju om vilka kanaler du vill ha. Vill du t.ex ha både 3:an och 5:an så är du hänvisad till Boxer om du inte vill behöva panta ena njuren för att ha råd att titta på TV.
Sen skall man ju förstås ställa sig frågan ifall man vill ha en parabol på taket eller en TV-antenn som eventuellt kan bo på vinden. Eftersom det i dagsläget bara är Boxer som sänder över marknätet så finns det även här ett begränsat utbud om du väljer TV-antenn.
Kort sagt, fråga dig vad du vill ha och utvärdera marknaden utifrån det.
Sen skall man ju förstås ställa sig frågan ifall man vill ha en parabol på taket eller en TV-antenn som eventuellt kan bo på vinden. Eftersom det i dagsläget bara är Boxer som sänder över marknätet så finns det även här ett begränsat utbud om du väljer TV-antenn.
Kort sagt, fråga dig vad du vill ha och utvärdera marknaden utifrån det.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Ja, IP-TV är ju något att satsa på i framtiden när vi har fibern installerad. Det är det mest optimala valet just nu som är frågan. Trean och Femman är de kanaler som är mest saknade har jag fått höra, om och om och om igen. 
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Hur är det med digital sändning genom IP-TV? Vad jag hört är det inte många leverantörer som har det ännu.
Robert_Maria skrev:Nu när vi flyttat in har frågan väckts om vilka TV-kanaler vi ska ha. Jag verkar ha förlorat striden om att det faktiskt räcker med SVT1 och 2 och fyran så då får jag ta och försöka hitta det bästa alternativet av de "paket" man kan välja.
Vad uppfattar ni vara mest kostnadseffektivt? Viasat, Canal+ eller Boxer? Eller är det bäst med parabol?
Självklart vill man ju kunna ha så stor flexibilitet som möjligt. Om det går så skulle man vilja titta på olika kanaler på olika TV-apparater. Helst utan allt för många boxar.
Råd och dåd mottages tacksamt.
Ska det vara kostnadseffektivt och enkelt bör ni kanske välja Boxer så länge ni inte är väldigt intresserade av Discoverykanalerna eller extra bra ljud och bild.
Med Boxer får ni de nödvändigaste "grundkanalerna" som 3:an 4:an 5:an och 6:an.
Men IP-tv är ju egentligen inget alternativ då det gäller att få ut tvkanaler i huset till fler tv-apparater. IP-tv är ju även den styrd av en box och denna ska kopplas in direkt till tv:n. IP-boxen streamar väl den valda kanalen man vill titta på. Likaså levererar inte boxen ut någon RF-signal (antennsignal) för att kunna mata resterande tv:s i huset.
De boxar som finns till marksänd digitaltv skickar väl bara ut en kanal åt gången så skickar du RF-signalen vidare måste ändå alla se samma kanal (jag bortser från analog som avvecklas).
Men om du vill göra det enklast möjliga för flera TV är nog marksänd digitaltv det du ska välja med boxar för betalkanaler eller enkla för endast fria kanaler. Väljer du boxar med kortläsare kan du enkelt flytta kortet.
Vi har huvudTV och extraTV med Boxer där vi enkelt kan flytta kortet samt även ta med kortet till sommarstugans box, samt Telia DigitalTV till grabben fast han klagar på att han saknar 3 och 6:an.
Men om du vill göra det enklast möjliga för flera TV är nog marksänd digitaltv det du ska välja med boxar för betalkanaler eller enkla för endast fria kanaler. Väljer du boxar med kortläsare kan du enkelt flytta kortet.
Vi har huvudTV och extraTV med Boxer där vi enkelt kan flytta kortet samt även ta med kortet till sommarstugans box, samt Telia DigitalTV till grabben fast han klagar på att han saknar 3 och 6:an.
Vill ni ha Trean 3:an och Femman så ta en Boxer rakt av. Vi tog ut en installatör som mätte signalstyrkan på vinden och sedan valde passande antenn. Tog ett Boxerabbonemang på 18 mån med en box med hårddisk 120 GB och dubbla tuners (kan spela in på en kanal och titta på en annan samtidigt).
Det kommer att dröja innan det kommer fullt utbud på HD-TV så vi väntar med parabol tills dess.
Det kommer att dröja innan det kommer fullt utbud på HD-TV så vi väntar med parabol tills dess.
Vill tillägga att det numera går att få Telias digital-tv med 26 kanaler gratis. Jag betalar 129 kr/mån (Morr!) Det hela bygger på ett adsl-model av sk triple play typ som ingår. (internet, ip-tv och ip-telefoni). Det ansluts till första jacket. En digitalbox som också ingår placeras vid tv:n. En nätverkskabel förbinder dessa två. Eftersom det inte är så kul med en kabel gående från 1:a jacket till tv:n, har jag skaffat två Corinex AV200 "Powerplug" som använder elnätet som datanät. Det fungerar faktiskt perfekt utan störningar.
Om man skaffar en till digitalbox och en AV200 går det att se digital-tv på ytterligare en tv.
Om man skaffar en till digitalbox och en AV200 går det att se digital-tv på ytterligare en tv.