Hej,

bygger nytt i Åkersberga och funderar såklart på hemmanätverk för Tele/Data/Tv osv.

Väljer mellan Cat6 eller ett färdigt system från LexCom eller motsvarande.

Oavsett systemleverantör så är kostar switchen ca 1200:-. För samma pengar får man en riktigt schysst switch med tex ett webbaserat administrationsgränssnitt från 3com, linksys, netgear eller D-link.

Som jag förstår switchbeskrivningen från tex LexCom så är den så pass simpel att man kan få motsvarande funktionalitet för 4-500:-.

Min fråga är om det fungerar bra att ha en "riktig" switch inkopplad i systemet istället för den som leverantörerna kränger?

Mvh

Magnus

Hej,

Jag kör direkt från Routern in i patch panelen. Funkar hur bra som helst.
Så att använda en schwitch funkar helt säkert. Har även fått det tipset från någon vänlig person på supporten för Lexcom Home. Han sade att det var en billigare och likvärdig lösning. Som du ser nedan finns även en lösning på gigabit nätverk. Så om nedanstående fungerar så fungerar även ett 100 mbits nätverk.

Jag satte en 22" dpm lexcom central för patch anslutningar och tv & telemoduler. Sedan satte jag en 14" dpm lexcom central under som jag sågat ut baksidan på för att på plats med nätverks switchar, adsl modem & routern. Hur snyggt som helst. Det finns en central som beskrivs nedan men jag har 32 uttag så den blev för liten...

http://www.schneider-electric.se/forum/forum_fs.asp?id=208

Jag undrar om Lexcom Homes kablage, uttag och nätverksswitch (i skåp) har stöd för Gigabit Ethernet (1000Mbit) istället för 10/100Mbit? När man installerar systemet i ett nytt hus så vill man ju ha ett framtidssäkert system för överföring av bild t ex. 1000Mbit-utrustning kostar inte så mycket mer numera.

Svar från schneider:
Det är endast switchen (E51 850 45) i LexCom Home-systemet som inte klarar Gbit Ethernet. Men det finns ju alltid möjligheten att använda externa switchar till systemet om man förbereder med utrymme i LexCom Home-centralen eller i anslutning till denna. Det finns många olika lösningar på detta t ex väggmonterat stativ eller datarack/skåp. Men, ett bra alternativ är distributionscentral E51 853 30, där det finns ett extra tomutrymme för extern utrustning.

Med vänliga hälsningar
//Schneider Kundsupport

Jag kan rekomendera att använda en annan switch än Lexcoms. Jag har fiber och får bara 50 Mbit/s genom den istället för de 100 Mbit/s jag får genom en extern.

Supertack!

Jag antar att kablarna från respektive uttag pluggas in i switchen. Finns det någon bra beskrivning hur man bör koppla ihop switchen med övriga Lexcom/Elko moduler?

/M

switchen kopplas inte ihop med modulerna utan är helt fristående. Det är bara att köpa lite längre kablar. T.ex på Kjell & Company. Sedan är det bara att plugga ena änden i switchen och andra änden i valfritt nummer på kabel i patch panelen.

Ok,

så switchen fyller ingen annan funktion än att vara systemets koppling mot omvärlden?

Då använder man alltså patchpaneler osv från systemleverantören men "internetmodulen" blir den egna switchen?

Trodde man kunde använda fler funktioner än bryggan ut.

/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.