Byggahus.se
Vad har en projektor för fördelar mot en platt tv på 40 tum??
Avståndet är ca 4m från soffa till motsatta väggen på till planerad placering.
Max bildyta är max 1600 mm bred & 2000 mm hög.
Vad är bästa valet??? :-?
Fredrik
 
Fredde2 skrev:
Vad har en projektor för fördelar mot en platt tv på 40 tum??
Avståndet är ca 4m från soffa till motsatta väggen på till planerad placering.
Max bildyta är max 1600 mm bred & 2000 mm hög.
Vad är bästa valet??? :-?
Fredrik

Jag är inte världsbäst på detta men ska ta det jag känner till.
* Du kan få betydligt större bild med projektor
* En Plasma eller LCD ger oftast bättre bild på det avståndet.
* Du måste göra rummet mörkt för att kunna få en bra bild på projektorn
* Många projektorer låter en del, och det hörs mer i ett relativt litet rum
* Projektorn brukar ha längre uppstartstider.

Om du har en projektionsyta på max 1,60 bred, sitter ca 4 meter ifrån och tittar på TV ofta så hade jag nog valt platt-TV i detta rum. Jag har ca 4 meter mellan soffa och min plasma TV på 37" och det känns ganska perfekt.
 
Bra sammanfattat ovan men man bör även beakta VAD man ska titta på.
Tex film blir riktigt bra med en projektor i mörklagt rum medans "TV" på dito oftast blir sämre. Tex vissa sporter som golf och fotboll inte gör sig spec bra på projektor.

Lägger du ner mkt pengar på en scaler och separat TV-tuner med digitala bildutgångar så får du bra "TV-bild" på projektor också.

Jag kör själv projektor för film och övrigt på plasma. Tittavstånd drygt 4 m och det funkar helt ok.

MvH
 
Tack för bra åsikter!!!
Fredde
 
Själv kör jag ca 100" på dryga tre meter. En helt annan upplevelse när man ser en bra DVD. Blir som en liten bio tycker jag, 40" blir bara en...öh...stor TV... ;)

Valde proj före ny TV, kommer att byta ut "tjockisen" som står i hörnet när den ger upp.
 
Ett litet tillägg till: Var beredd på X tusen kr för att byta lampa i projektorn, förhoppningsvis först efter några år.
 
Kasch skrev:
Ett litet tillägg till: Var beredd på X tusen kr för att byta lampa i projektorn, förhoppningsvis först efter några år.
Och när lampan ska bytas så kostar en ny proj av samma kvalite samma pengar som en ny lampa. ;) Men å andra sidan räknas det ju timmar på en plattTV oxå som det inte görs på en tjockTV på samma vis.
Själv skulle jag välja en lagom stor TV för slö tittande och en proj vid mer seriösa sammahang. Superbowl och filmer då.
 
Snuttjulle skrev:
Och när lampan ska bytas så kostar en ny proj av samma kvalite samma pengar som en ny lampa. ;) Men å andra sidan räknas det ju timmar på en plattTV oxå som det inte görs på en tjockTV på samma vis.
Själv skulle jag välja en lagom stor TV för slö tittande och en proj vid mer seriösa sammahang. Superbowl och filmer då.
Livslängden på en platt TV är MINST lika lång som på ett vanligt bildrör.
Tänk på att tanten och barnen inte alltid tycker att en projektor är lika enkla att hand ha som en vanlig TV.


Göran 50" plasma.
 
Livslängd, beror ju på hur man räknar livslängd. Skillnaden mellan plattisarna och tjockisarna är ju att en tjockis håller sin bild i *ungefär* samma skick under årens gång, medans plattisarna gradvis blir lite sämre. Fast livslängden borde vara den samma.
LCD är det tex bakgrundsbelysningen som blir sämre och sämre.
 
Tilläggas bör väl också att äkta HDTV, dvs 1080p (1920x1080) finns från 20.000:- på platt tv, en projektor som klarar 1080p kostar det dubbla.

(En snabb pricerunner jämförelse)
 
Det har tydligen hänt endel på plattTV sidan med livslängd mm. Men för mig så är fortfarande framtiden klar. En "lagom" stor TV för spel och barnprograms tittande och en proj för Film och Speciella evenmang.
 
Har en projektor för film och en LCD för "vardagstittande". Inget (läs: absolut ingenting) slår film på en projektor förutsatt att man har ett riktigt bra hemmabiosystem. Utan bra ljud blir det bara löjligt att titta på en projektor.

Bytte just lampa i min projektor och det kostade 3 500 kr, så det är lite överdrivet att säga att en ny lampa kostar som en ny projektor. En ny lampa innebär dessutom att du i princip får en helt ny "TV".

Slutsats: Ska man köpa en projektor ska man fundera mer på kostnaden för ljudsystemet än kostnaden för att byta projektorlampa efter 2-3 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.