2 748 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
koppla in telefon????
Ska bygga på landet, och är helt inne på att skita i den dyra teleinkopplingen. Jag menar att mob kostnaderna kommer inom ett ett åar år vara i närheten av den fasta taxan, men hur är det med internet? Man vill ju ändå vara med där i alla fall inom snar framtid? tips å råd nån?
Hur ser det ut med utbyggnaden av det mobila 3G-näten där ni ska bygga?
Vet du om det finns täckning?
De flesta operatörer erbjuder ju nu surf via 3G-nätet till en fast månadskostnad (ibland med tids/volymbegränsningar). Med bra täckning kommer du då upp i 384 Kbit/s. 3G-näten kommer också succesivt att uppgraderas till att klara hastigheter upp emot 2 Mbit/s.
Vet du om det finns täckning?
De flesta operatörer erbjuder ju nu surf via 3G-nätet till en fast månadskostnad (ibland med tids/volymbegränsningar). Med bra täckning kommer du då upp i 384 Kbit/s. 3G-näten kommer också succesivt att uppgraderas till att klara hastigheter upp emot 2 Mbit/s.
3G eller Edgeteknik som vissa använder för att ersätta 3G utbyggnad är ett alternativ men vill tillägga att de hastigheter som uppges för mobilt inte kan jämföras med anlutning via t.ex. ADSL och motsvarande hastighet. Men ska du bara köra enklare "internetsurf" så kommer det troligvis att fungera. Att man inte får ut samma faktiska prestanda har att göra med antalet samtidiga användare vid just den mobilmasten som t.ex. kör datakommunikation och längre svarstider för kommunikationen.
Precis som du säger så pekar prisutvecklingen nedåt och kapaciteten är på väg uppåt.
Den effektiva hastigheten är som sagt beroende på antal användare mot den masten och dina mottagningsförhållanden. Idag ger vanlig 3G 384/64Kbit, Hdspa kommer att ge 1.8Mbit ned i första varianten (som 3G operatörerna jobbar med att bygga ut just nu). 3G kan således konkurera prestandamässigt med de långsammare ADSL lösningarna.
Man bör skaffa en extern antenn för stabila mottagningsförhållanden om man ska köra datatrafik
Den effektiva hastigheten är som sagt beroende på antal användare mot den masten och dina mottagningsförhållanden. Idag ger vanlig 3G 384/64Kbit, Hdspa kommer att ge 1.8Mbit ned i första varianten (som 3G operatörerna jobbar med att bygga ut just nu). 3G kan således konkurera prestandamässigt med de långsammare ADSL lösningarna.
Man bör skaffa en extern antenn för stabila mottagningsförhållanden om man ska köra datatrafik
Jodå hastigheterna ökar hela tiden och för vanligt surfande så blir det bättre. Men det finns fortfarande begränsningar i tekniken som gör att även om du temporärt kan skicka data med en viss hastighet så finns det andra parametrar som påverkar hur mycket data som du kan ta emot eller skicka.
Men det är svårt att bedömma om du blir nöjd eller inte, det är beroende av vad du har idag och vill nyttja internetanslutningen till.
Men har du undersökt vilka alternativ som finns där du ska bygga?
Men det är svårt att bedömma om du blir nöjd eller inte, det är beroende av vad du har idag och vill nyttja internetanslutningen till.
Men har du undersökt vilka alternativ som finns där du ska bygga?
Mats_O han lägga sitt svar när jag skrev. Som komplettering till hastighet så kan det vara bra att känna till att 3G och annan radioteknik skapar extra fördröjning som också påverkar olika programvaror och gör att det normalt "går" långsammare. Tror att det också är operatörsberoende av hur man väljer att fördela hastighet för sänd/mottagning och hur många som kan nyttja den högsta hastigheten innan man blir tilldelad en lägre hastighet.
Helt klart är nätägarens kapacitet i respektive mast en mycket avgörande faktor för prestandan. Likaså bör man fundera lite extra om man bor nära ett större somamrstugeområde. Belastningen på nätet blir bra mycket högre sommartid
.
Transmisonsdelayen tänkte jag inte på. Radiobaserarade lössningar är än så länge inte helt optimala för tidskritiska lösningar men i praktiskt bruk så skulle jag sägga att det är mest extrema spelare som får problem
Transmisonsdelayen tänkte jag inte på. Radiobaserarade lössningar är än så länge inte helt optimala för tidskritiska lösningar men i praktiskt bruk så skulle jag sägga att det är mest extrema spelare som får problem
Det finns ett par besvärande faktorer med trådlös koppling:
De viktigaste är kanske fördröjningarna som med denna typ av teknik ofta hamnar mellan en och två tusen milisekunder - alltså en till två sekunder istället för 15 eller så med lite tur. Och det kommer att påverka mer än bara extrema spelare. Det är nog så att det är fullständigt omöjligt att spela onlinespel - typ WOW.
En annan faktor som många glömmer är att du blir tilldelad en grå ipadress istället för en skarp. Det betyder inte att du inte kan använda en NAT:ad koppling (läs ha flera datorer/enheter på samma lina) men det blir struligare. Däremot kan du aldrig ha en webbserver hemma (eller någon anan server för den delen) vilket gör att skojjiga applikationer som att larma på huset från jobbet, eller programmera digitalboxen från sommarstugan skiter sig.
För mig är det två tillräckligt bra skäl för att slanta upp en massa sköna pengar till telia snart...
De viktigaste är kanske fördröjningarna som med denna typ av teknik ofta hamnar mellan en och två tusen milisekunder - alltså en till två sekunder istället för 15 eller så med lite tur. Och det kommer att påverka mer än bara extrema spelare. Det är nog så att det är fullständigt omöjligt att spela onlinespel - typ WOW.
En annan faktor som många glömmer är att du blir tilldelad en grå ipadress istället för en skarp. Det betyder inte att du inte kan använda en NAT:ad koppling (läs ha flera datorer/enheter på samma lina) men det blir struligare. Däremot kan du aldrig ha en webbserver hemma (eller någon anan server för den delen) vilket gör att skojjiga applikationer som att larma på huset från jobbet, eller programmera digitalboxen från sommarstugan skiter sig.
För mig är det två tillräckligt bra skäl för att slanta upp en massa sköna pengar till telia snart...
tänker du på satelit?
jag har en kollega som sitter på en icke utbyggd telestation så han kör på 3G via 3 och han har fullt acceptabla responstider. Ping ger roundtrip från telias nät på ca 110-120 ms. Skarpt ip har han också
jag har en kollega som sitter på en icke utbyggd telestation så han kör på 3G via 3 och han har fullt acceptabla responstider. Ping ger roundtrip från telias nät på ca 110-120 ms. Skarpt ip har han också
Det stämmer som mats_o säger, om det är 3G och inte någon edgeteknik (komplement till GSM) kan du lite slarvigt räkna med ca 80ms för själva mobildelen (kan vara lite lägre också men med marginal så) i tillskott av fördröjning vid en RTD-mätning med användande av ping, resten finns på väggen till den server/pc som du kommunicerar med. Så för vanlig surf fungerar det nog bra, men räkna med en snittkapacitet påca 200kbits under förutsättning att inte allt för många kör samtidigt eller ringer.
Klicka här för att svara