Teknik
Johan Gunverth: Bra idé! Köldmediat brukar brinna rätt bra. Ammoniak var det i kylskåpen för i tiden, men det avvecklas pga av giftigheten till förmån för freoner
Lindgrenski: Detta nätverksuttag passar perfekt i en Trendram. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=638&iItemId=86777
Nusnäs: Kolla vad Kjell&Company har att erbjuda i form av WLAN-antenner, de brukar ha bra produkter och dessutom bra info om dessa.
fresve: Jag hade nog kört på begagnat-varianten fram till det att man gör iordning det andra, då är det kul att ha allt nytt.
pefo: Anledningen till att många standarder fallit pladask är att de inte har varit andvändbara. Antingen tekniskt eller kostnadsmässigt. Firewire vs USB är ett bra exempel där prestanda fått stå tillbaka pga kostnaden (plus marknadspolitk iofs). När det gäller ethernet tex så är det den tekniska utvecklingen när det gäller signalprocessorer etc och övergången från multidrop koax till
ollebanan: [citat] Nja, ingen fysisk lag per definition, men jag tolkar den som det då den inte går att motbevisa - Shannons teorem http://bbg.fi/Shannon.html , och det är helt rätt, trådlöst är värdelöst.
Smeddie: Köpte också en sån, tycker inte den låter något alls. Klart att har man den i sovrummet så kanske den kan störa men annars så är det ingen fara. Som sagt så är behållaren ganska liten men det är inget problem att dra en slang till golvbrunn för kontinuerlig drift. Tror inte det fanns något förberett för att vägghänga den men jag kan ha fel, tittade aldrig efter det eftersom det
Kasch: Jo, det var ju det antagandet som var min utgångspunkt... Men i det här fallet är det BÅDE högre bitrate och högre upplösning (om än inte full HD) men samma filstorlek och uppspelningslängd. Kan komprimeringsalgoritmerna i olika Xvid-versioner göra någon större skillnad?
perkele: På http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=76546&hl= finner du ett exempel på en DIY.
Holmis: Du lär nog inte behöva borra igenom takstolarna. Det brukar gå att få in rören mellan takstolarna och innertaket då glespanelen bygger ner såpass mycket att man får plats med både 16 och 20mm VP-rör.
Draven: [citat] Hej och tack för svaret. Jo jag kommer nog att köra utan TV modulen. Balun ?
Janet_Johan: Satt upp en sån här antenn på väggen. Den syns knappt och man kan måla över den. http://www.kjell.com/?item=30263&path=50000,590000,610000,617500
pelleulf: Tack! Ja det får nog bli trafo ändå, problemet är bara att jag inte har någon 220 fram till ev trafo men det löser sig nog, vill helst inte ha sladdar på väggen. Det konstiga är bara att jag har en annan klocka, bara en vårta typ. från 70 talet och den har oxå 2 spolar och en brygga med kläpp och den ringer med batteriet. Det enda som skiljer är att bryggan har en fjädrande arm som
yxis: Ja, vilken tvåläges fyrpolig omkopplare som helst fixar problemet. Se dock till att den är "break before make" och inte "make before break", d.v.s. att den verkligen kopplar bort den ena ljudkällan innan den andra kopplas in och inte tvärt om, annars kan det bli dyrt. Obs att omkopplare tänkta åt andra hållet, d.v.s. flera högtalare till samma stereo, ofta bara är tvåpoliga, d.v.s.
pefo: Senso IHC är lågvoltsknappar med återfjädrande slutning. Är kontrollingångarna in på denna dimmer lågvolt eller 230V? Om det är 230V så kan du inte använda Senso IHC.
pefo: [citat] För filmtittning är 1.5-2xbildbredden ett lämpligt riktvärde. Övriga typer av 'program' brukar bli bättre med smalare bild eller längre avstånd för att man bra ska kunna ta in informationen i kanterna.
jakim: Du bör ha IP67 på en sådan lampa. Det brukar finnas paket med 3 i för ca 300kr. Inkluderat armatur och trafo och kablar.
u95hw: Någon som testat denna? eller hört något ont/gott om den. Min plan e att bygga om garaget inom 5år så den skall inte hålla en livstid http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=6238&n=10&KundeID=
Mats: normalt sätt, nix. Tv kabeln är skärmad och ligger såpass långt ifrån elnätets frekvens så störningen därifrån är obefintlig
frohike: Det första man ska kolla upp är om man har kravet på godkänd låsning. Varken motorlås eller eltryckeslås är godkända låsningar. Så det är det första man skall kolla upp mot försäkrningsbolaget. Det andra. hur mycket vill man lägga på personlig lyx? Och hur hög säkerhetsnivå vill man ha. Räcker det med Elslutbäck? Klart billigast även om du gå upp på extra kraftiga. Vill
el_richard: http://www.clasohlson.com/Product/Product.aspx?id=19439016 snik alternativet....
KarinMicke: Var kan man hitta Z-wave produkter i Sverige? Jag har hittat några få, men det borde väl finnas en hel del nu eller?
mrfrenzy: [citat] Om du får "bitfel" på din Cat5-kabel så har du kontakterat den dåligt eller har dåliga uttag någon stans på vägen. En kabelm märkt Cat5 är gjord enligt en specifikation som innebär att den klarar 100 Mbit med marginal, Cat5e räcker till Gigabit och Cat6 behövs när det ska gå ännu snabbare, prisskillnaden är så liten så i praktiken är det lika bra att köra Cat6 för
hajof70: Tackar stort för hjälpen! Kjell&Cos inköpt och indragen. Fungerade bra att dra den också, men så var det ju jag i egen hög person som lagt rören också :-) Fel tänk bidde det visst en gång vid den rörläggningen men det gick att lösa genom att dra 3st kablar i samma 20-rör!
pefo: Är det en LG? Kollade själv på en LG med den specen för ett tag sedan. Haken med den var att om man tittade på en kodad kanal så kunde man bara spela in från en annan kanal om den var okodad, dvs TV1 osv. Innehållet på disken brukar inte gå att flytta bla av den orsaken att det inte finns någon sådan utgångsmöjlighet från TV:n. I så fall är det bättre att stoppa in en boxer
imported_peter: Det låter ju bra. när det gäller hur det ser ut så är det lugnt, för allt står inne i en stor garderob... det låter skummt det med, men det är schysst... tack för hjälpen...
Mats: Jopp. har man en tillräckligt tjock list så definitivt där man ska fräsa. Spik och skruvfritt dessutom
Apprentice: Det är som du säger sällan svagströmssystem kan kombineras på en buss. I stället används som regel den billigaste lösningen för varje mål. Elkos HWC-larm är exempelvis billigare än Best och Eljo. Så jag föreslår att du kanske använder ett system för värme, ett för belysning och jalusier osv...
AndersS: [citat] Som jag skrev tidigare i denna tråd så rensar/rättar detta program bla registerdelen. Jag har kört det när någon av maskinerna börjar bli seg vid start/avstängning eller allmänt "stökig" och det hjälper definitivt. Programmet är en Freeware så prova gärna om ni har en maskin som rullat i 1-2år med diverse installationer och avinstallationer, det är sedan valfritt om ni