När diskutionen ang märken är igång så måste jag få inflika att även sådana skitmärken som D-link har spottat upp sig en massa från bottennappen med 604 (senare varianter) och 624+. Numera är det ganska stabila grejer om man får en som rullar från början. Och ang Netgear så får man inte glömma att dessa finns i 2 varianter. En hemma marknad som är plastig och oftast grå. Och sedan de för kontor som är plåt och blåa. Netgear har inte 2 märken såsom Cisco med sitt Linksys vilket jag förstår då jag läst många som har problem med Linksys prylar. Tror det mest är samma ägare på samma sätt som att Cisco numera äger KISS vilket gör att mjukvaran utvecklas ingenting. :(

Det börjar luta sig mot en D-LINK DIR-655. Ca 1100kr på Siba.

Jocke

Jag föreslår att du drar en kabel istället för att köpa en trådlös.

Det bästa är nog att dra tråd om man kan och vill. Lite jobbigt bara om barnen hemma vill LAN:a på olika ställen i huset. Då får man dubbla/trippa/fyrdubbla allt kablage och det blir inte snyggt.

Jag tror också att det är bra om man köper alla trådlösa prylar av samma fabrikat. Alltså, om man har Netgear router så skall man ha Netgear nätverkskort också för att det skall passa ihop så bra som möjligt. Det finns standarder, men de kan ju uppfyllas på olika sätt ibland verkar det som.

Lite roligt är det med folk som kör ett märke på jobbet och sedan tror att samma märkes konsumentprodukter håller samma kvalité och är så mycket bättre än andra tillverkare av routrar för 300 kr.

Lika roligt är det när man argumenterar för t.ex. Kiss med att "det är cisco som står bakom och det är bra grejer"
Visst har Cisco bra grejer men nog är Kiss samma skit för det... samma billiga komponenter och samma folk som skriver firmware...

Ungefär som linksys, som Cisco köpt, inte f-n funkar deras grejjer bra för det.
Det är lite oroväckande när det på Linksys egna support-forum finns bulletiner som förklarar problemen
med att använda ex.vis Intel 3945ABG mot Linksys router, illa illa att inte stödja världens största nätverkskorts tillverkare.

Dra en kabel, det ska jag göra, är så trött på allt junk som inte funkar.

spocks_beard skrev:
Ungefär som linksys, som Cisco köpt, inte f-n funkar deras grejjer bra för det.
Det är lite oroväckande när det på Linksys egna support-forum finns bulletiner som förklarar problemen
med att använda ex.vis Intel 3945ABG mot Linksys router, illa illa att inte stödja världens största nätverkskorts tillverkare.

Dra en kabel, det ska jag göra, är så trött på allt junk som inte funkar.
Jo, men dessa problem är inte särdeles stora om man använder en firmware som utvecklas av en community istället, som t ex DD-WRT eller liknande. Att använda en Linksys router med medföljande firmware skulle jag dock inte göra.

Nej det skulle inte jag heller om jag hade något val.
Nu faller det sig som så att den modellen jag köpt var fel version så det finns inget DD-WRT Operativ utvecklar ännu.
Och, för den "vanlige" hemanvändaren så funkar inte produkten.
Det är inte vem som helst som byter OS på sin utrustning för att det inte funkar bra.
Konsumenten ska inte behöva vara IT-tekniker, men utvecklingen av produkters och dess kvalité styr tyvärr åt det hållet.

Köp vad som helst utom Belkin !

Det är riktig skit !

Jaha. Jag fick igång min gamla router igen så då behöver man inte köpa en ny på ett tag i alla fall. :)

Min 3com router dog nyss, något cpade ur sig, prövar just nu en zyxel router(p-320w) som telia skickar ut, fungerar faktiskt förvånande bra. kanske dags att omvärdera min världsyn.

Men alltid, 3com är dött, länge leve 3com!

Jag kör Linksys WRT54GL med DD-WRT. Funkar kanon och man kan styra det mesta. Kunde i.o.m. detta äntligen slänga ut den PII:a som stått på 24/7 och agerat enbart firewall/router

ollebanan skrev:
Min 3com router dog nyss, något cpade ur sig, prövar just nu en zyxel router(p-320w) som telia skickar ut, fungerar faktiskt förvånande bra. kanske dags att omvärdera min världsyn.

Men alltid, 3com är dött, länge leve 3com!
Anar att det svider lite:D

Men jag bugar mig, trodde faktiskt efter dina tidigare inlägg att du var för envis för att våga avslöja det du nyss gjorde. ;)

Mellanbarn skrev:
Anar att det svider lite:D

Men jag bugar mig, trodde faktiskt efter dina tidigare inlägg att du var för envis för att våga avslöja det du nyss gjorde. ;)
Skoja inte, dock sjukt besviken på utvecklingen, dags att standardlisera 802.11n nu för en gångs skull, gick sjukt snabbt mellan a - b och g, men nu har stannat upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.