8 328 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Högtalarterminal för vägg montering med många uttag?
Hej,
Jag håller på att bygga och dra kablage för multimedia och kommer ha ca. 4st högtalare inbyggda lite varstans i huset. Dessutom kommer jag ha 4-6 högtalare på altanen. Tanken är att alla kablar skall gå i väggen och ut till stereon. Det blir ju rätt mycket kablar och jag tänkte ha en terminal i väggen där allt kopplas in. Problemet är att det inte verkar finnas några bra terminaler med så många uttag. Vanligtvis innehåller ju varje terminal kontakter för max 2 högtalare och är avsedda föra att sitta på högtalare och inte i väggen (blir inte så snygg). Jag tänker mig en större som man kan fälla in i väggen. Den får gärna vara snygg också. Någon som vet var jag kan hitta en sån terminal?
Jag håller på att bygga och dra kablage för multimedia och kommer ha ca. 4st högtalare inbyggda lite varstans i huset. Dessutom kommer jag ha 4-6 högtalare på altanen. Tanken är att alla kablar skall gå i väggen och ut till stereon. Det blir ju rätt mycket kablar och jag tänkte ha en terminal i väggen där allt kopplas in. Problemet är att det inte verkar finnas några bra terminaler med så många uttag. Vanligtvis innehåller ju varje terminal kontakter för max 2 högtalare och är avsedda föra att sitta på högtalare och inte i väggen (blir inte så snygg). Jag tänker mig en större som man kan fälla in i väggen. Den får gärna vara snygg också. Någon som vet var jag kan hitta en sån terminal?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Alternativt knåpar du ihop något eget av en centrumplatta med några Speakonkontakter i, finns som både två- och fyrpoliga på t ex www.ljudia.se
Jag har använt Eljos centrumplattor i en eller flerfacksramar och sedan monterat terminaler i dessa ungefär som på Outdoorspeakerdepot. På baksidan löder jag kabeln.Apprentice skrev:
Fick idag hem terminalen jag beställde från USA. Leverans till dörren minsann, inte illa. Leveransen tog en dryg vecka och kostade dessutom ca 400kr mindre än motsvarande i hembiobutiken.se sortiment. Mycket bra.
Klicka här för att svara