5 425 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Antennkablage - skumma problem
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Jag har rätt skumma problem med antennsignalen och är lite dålig på det där med tekniken runt antennkablage, men så här ser det hemma hos oss:
Ursprungsinstallation:
- Triax 108696 14.5dBi, 180cm överdimensionerad antenn. Tanken är att ha den på vinden, men det hade räckt med en inomhusantenn på 20cm. Just nu sitter utomhus riktad mot Brudaremossen. Signalen är perfekt
- 30m antennkabel går direkt från antennen ner i källaren/maskinrum och vänder och upp till den då enda TV:n. Inga skarvar eller förstärkare.
- HIrschmann FS1D antennuttag med inbyggt termineringsmotstånd.
Perfekt bild och enligt digitalboxen (inbyggd) är det full styrka (100%).
Utökad installation, TV nr. 2 skall kopplas in:
1. Kabeln skarvas på 20m från antennen och ansluts till en splitter. Tanken är att bygga ett stjärnnät i källaren/maskinrummet.
2. Fyra nya antennuttag installeras och dras ner till källaren. Ett av dem skall användas direkt. 16 meter kabel ner till splitter. Totalt har alltså denna slinga 36m. Kopplar in TVn och mottagningen är fortfarande 100%.
3. Kopplar sedan in den andra TVn i ett av de nya uttagen. 5 meter antennkabel till splittern. totalt 25 meter. Funkar inte särskilt bra. På den ena MUXen blir det runt 20% signalstyrka. På de andra helt dött. TV nr. 1 (med längst kabel) har fortfarande 100%. Drar ur TV nr. 1. Ingen skillnad på TV nr. 2. Helt dött.
4. Börjar rota i de lösa anslutningskablarna och flytta runt apparaterna. Ingen lösning i sikte. Endast det uttaget med längst kabel mellan splitter och antennuttag fungerar.
5. Kopplar in 25dB-förstärkaren 1 meter från antennen. All signal dör. Tar sedan bort och felsöker. Den fungerar.
6. Byter splitter. Ingen skillnad.
7. Tar bort splittern och sätter på en skarv och matar enbart TV nr.2. En anings bättre, men fortfarande för dålig signal för bild.
8. Byter ut allt fast kablage och terminerar om allt. Ingen skillnad.
Det är alltså bara det antennuttag med längst kablage som fungerar hur jag än gör. Vad är det som händer?
Ursprungsinstallation:
- Triax 108696 14.5dBi, 180cm överdimensionerad antenn. Tanken är att ha den på vinden, men det hade räckt med en inomhusantenn på 20cm. Just nu sitter utomhus riktad mot Brudaremossen. Signalen är perfekt
- 30m antennkabel går direkt från antennen ner i källaren/maskinrum och vänder och upp till den då enda TV:n. Inga skarvar eller förstärkare.
- HIrschmann FS1D antennuttag med inbyggt termineringsmotstånd.
Perfekt bild och enligt digitalboxen (inbyggd) är det full styrka (100%).
Utökad installation, TV nr. 2 skall kopplas in:
1. Kabeln skarvas på 20m från antennen och ansluts till en splitter. Tanken är att bygga ett stjärnnät i källaren/maskinrummet.
2. Fyra nya antennuttag installeras och dras ner till källaren. Ett av dem skall användas direkt. 16 meter kabel ner till splitter. Totalt har alltså denna slinga 36m. Kopplar in TVn och mottagningen är fortfarande 100%.
3. Kopplar sedan in den andra TVn i ett av de nya uttagen. 5 meter antennkabel till splittern. totalt 25 meter. Funkar inte särskilt bra. På den ena MUXen blir det runt 20% signalstyrka. På de andra helt dött. TV nr. 1 (med längst kabel) har fortfarande 100%. Drar ur TV nr. 1. Ingen skillnad på TV nr. 2. Helt dött.
4. Börjar rota i de lösa anslutningskablarna och flytta runt apparaterna. Ingen lösning i sikte. Endast det uttaget med längst kabel mellan splitter och antennuttag fungerar.
5. Kopplar in 25dB-förstärkaren 1 meter från antennen. All signal dör. Tar sedan bort och felsöker. Den fungerar.
6. Byter splitter. Ingen skillnad.
7. Tar bort splittern och sätter på en skarv och matar enbart TV nr.2. En anings bättre, men fortfarande för dålig signal för bild.
8. Byter ut allt fast kablage och terminerar om allt. Ingen skillnad.
Det är alltså bara det antennuttag med längst kablage som fungerar hur jag än gör. Vad är det som händer?
Du har kanske för stark signal? 100% låter som att det kan vara så, 95% är mycket bättre att ha. Till och med 80% är bättre. Det är inte ett helt ovanligt problem. Den långa kabeln dämpar en del, och därför går det bra där. Det kan också variera lite mellan olika mottagare hur känsliga de är.
Det finns signaldämpare att köpa i välsorterade fackbutiker.
Det finns signaldämpare att köpa i välsorterade fackbutiker.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Det kanske är så enkelt. Tanken har inte slagit mig. Jag får testa detta.
Tack för tipset!
Tack för tipset!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Äntligen hittade jag problemet! Det var inte lätt att komma på kan jag intyga.
Symptomet var att den ena TV:n knappt fick signal alls på vissa platser i huset. Den andra TV:n fick jäkligt dålig signal. Jag letade naturligtvis felet i antennkablaget och ändutrustningen. När jag så tillfälligt la den ena trådlösa telefonen bakom den ena TV:n såg jag att signalen stördes ut helt trots att signalen var 100% bara minuten innan. Höll jag telefonen framför TV:n påverkades den inte alls.
Så! Vidare med basstationerna och visst; en av basstationerna står på andra sidan väggen mot bakstycket på den TV/antennuttag som har varit helt dött. Tillråga på allt är denna basstation "master" i DECT-nätet och sänder säkert betydligt mer än de andra två. Det lustiga i sammanhanget är att TV:arna verkar vara helt okänsliga för telefonen från alla håll utom rakt bakifrån.
Nåväl. Basstationerna flyttade, antennförstärkaren borttagen och signalen är 100%. Överallt i huset.
Inte undra på att jag fick så imkonsekventa resultat av felsökningen.
Symptomet var att den ena TV:n knappt fick signal alls på vissa platser i huset. Den andra TV:n fick jäkligt dålig signal. Jag letade naturligtvis felet i antennkablaget och ändutrustningen. När jag så tillfälligt la den ena trådlösa telefonen bakom den ena TV:n såg jag att signalen stördes ut helt trots att signalen var 100% bara minuten innan. Höll jag telefonen framför TV:n påverkades den inte alls.
Så! Vidare med basstationerna och visst; en av basstationerna står på andra sidan väggen mot bakstycket på den TV/antennuttag som har varit helt dött. Tillråga på allt är denna basstation "master" i DECT-nätet och sänder säkert betydligt mer än de andra två. Det lustiga i sammanhanget är att TV:arna verkar vara helt okänsliga för telefonen från alla håll utom rakt bakifrån.
Nåväl. Basstationerna flyttade, antennförstärkaren borttagen och signalen är 100%. Överallt i huset.
Inte undra på att jag fick så imkonsekventa resultat av felsökningen.
Somsakt, felsökning är en konst. Som kräver både både kunskap om det man sysslar med samt en otrolig fantasi. Att prova saker som är helt "otänkbara" ger i många fall resultat som man eftersöker..
Alltså ännu en felkälla som orsakar störningar. Det kryllar av dom och likväl tycker folket att allt ska vara trådlöst får då slipper man kablar. Visst, jättebra med det trådlösa men jag personligen tycker jag att man likväl ska förlägga sin signaldistribution på kabel så länge det går. Mopederna stör digitalboxarna då de kör förbi ens hus. Tändspolen alstrar någon frekvens som spökar till det över lag.
I datorvärlden där routrar skickar internet trådlöst på det fria 2,4Ghz bandet stör t.ex de trådlösa AV-länkarna (Audio Video) som även de ligger på det fria 2,4Ghz bandet.
Mer kabel
I datorvärlden där routrar skickar internet trådlöst på det fria 2,4Ghz bandet stör t.ex de trådlösa AV-länkarna (Audio Video) som även de ligger på det fria 2,4Ghz bandet.
Mer kabel
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Håller med. Kabel är kung.monostump skrev:Alltså ännu en felkälla som orsakar störningar. Det kryllar av dom och likväl tycker folket att allt ska vara trådlöst får då slipper man kablar. Visst, jättebra med det trådlösa men jag personligen tycker jag att man likväl ska förlägga sin signaldistribution på kabel så länge det går. Mopederna stör digitalboxarna då de kör förbi ens hus. Tändspolen alstrar någon frekvens som spökar till det över lag.
Mer kabel![]()
Problemet är jag älskar mina gamla Ericsson-telefoner. Har letat efter ny i snart 10 år men inte hittat något snyggt förutom B&O. Desstuom; Made in Sweden!
Klicka här för att svara