Teknik
BR125: Har jobbat med radio/Tv reparationer och antenninstallation i 20 år och aldrig reparerat något som åskan slagit sönder via antennen. 99.99 % av åskskadade apparater har fått överspänning via den vanliga nätanslutningen, så satsa på åskskydd på husets elnät istället.
monostump: Ang extrauttag i en lägenhet borde ju inte vara ett bekymmer. Visserligen är det så att det ordinarie uttaget som sitter i lägenhet är beräknat för att leverera en signalnivå som ska hålla sig inom ramarna på hur kabel-tv nät ska byggas. Dock får/ska man aldrig rota i uttaget bara för att få till mer signal för sitt behov. I många fall så saboterar man även för grannar. Är det
puttrix: Om det är något speciellt spel som ungarna ska spela men som datorn inte klarar av så kan du kolla denna sida http://www.systemrequirementslab.com/referrer/srtest för att se om det är mer än grafikkortet som måste bytas. Välj spel och tryck sedan "can you run it? " Då får man besked om datorn klarar spelets minimikrav respektive rekomenderade krav.
Mellanbarn: Adaptern på bilden ser ju ut att vara med löstagbar sladd med RJ11 i båda ändar, så du får en sådan sladd på köpet :)
galento: Tack för tipset,det var en sån modell jag letade efter,kanon :D:):)
Mats: Tycker det är roligare med våra egna bilder :) [bild] Crimpttången till vänster och kroneverktyg för slitskontaktering till höger om det beroende på om det var kontakter du ville klämma eller om det var uttag och paneler som skulle kontakteras
3po: Är det en frånluftstumlare? Kolla isåfall om utsläppet är igentäppt (och rensa isåfall). Tjutandet kan bero på att fukt inte kommer ut och istället sätter sig på lager till maskinens trumma med missljud som följd. Detta har jag erfarenhet av. Är det en kondenstumlare kanske det kan bli samma symptom, men här vet jag inte hur man avhjälper.
ollebanan: [citat] Hehe, ja, jag var med om en liknande lustig sak förut, var någon gubbe som hade fått brev, "Nu kan följande gator få adsl! /Mvh Telia!", så han ville beställa, men det visade sig att han var ansluten mot någon kc ute i ingemansland. Det gick alltså inte att få adsl. Märkligt tyckte jag så jag snokade lite extra, visade sig att han hade två ledningar till huset, och visst, på
monostump: drgregur - Det har mycket med V och H att göra. Och för att komplicera det ännu mer så kan det nämnas LV och LH samt HV och HH. LV=Lågband Vertikalt LH= Lågband Horisontiellt HV=Högband Vertikalt HH=Högband Horisontiellt. Visst kan man ha flera mottagare på samma kabel men det förutsätter att alla boxar tittar på samma polarisation. T.ex. alla tittar på LV. Samtidigt är det bara en
logo: ... så det passar byggnadsnämndens krav går inte. Du lämnar jag Puch för gott. Synd bara att jag lagt ner många timmar innan jag kom på att utskrifter inte funkar. Lars-Ola :mad:
LinaoMarkus: jop! som sagt - det gäller att göra korrekta prioriteringar :)
robsarve: För det stora rummet så rekommenderar jag i första hand att man satsar på en högtalare i varje hörn. Detta eftersom du skriver att det skall användas till tv-spel och tv-tittande, och då blir allt mycket roligare om man kan köra surroundljud. Tråkigt att behöva sätta i sånt i efterhand. Men om det är över ambitionsnivån så sätt två i hörnen nere mot ytterväggen. En
Mats: Det stämmer väl inte riktigt? PTS har att se till att lagstiftningen följs och det är lagen om elektronisk kommunikation som styr och när den infördes försvann kravet på telia att alltid ansluta en ny kund till ett fast pris. Tidigare suventionerades nya anslutningar med månadsavgiften. PTS granskade kostnaderna för det som ska täckas av den fasta avgiften och fanna att Telia tog ut
pefo: Det är väl typiskt "ungdomarna". Tror att dom är först med allt och att vi andra lever kvar i stenåldern. Faktum är att de har oss att tacka för att dom har råd att skaffa alla sina prylar. Om inte vi "gamlingar" också var teknikgalningar och pryltokiga och såg till att volymen på deras prylar blev tillräckligt stor så skulle det kosta för dom... :D
AndersS: Det är nog i detta fallet inte bara Boxer som har avgörandet utan även Terrracom. Om du inte väljer Boxer så har du tillgång till de fria kanalerna som SVT1 o 2, TV4, m.fl. Avgörande blir vilka frekvensområden som man får tillgång till för marksänd TV. Jag väntar fortfarande på att flera kanaler ska börja sända ljud i Dolby Digital. Via Boxer är det bara SVT1 o 2 som har det för
pellefant: jag har ett fabrikstillverkat kallrasskydd till spirorör, tror det var 200mm diameter, ett spjäll med flera flärpar, något lutande så att tyngdkraften gör att dom faller igen, men när det blir drag så öppnar dom, borde väl funka. jag har inte monterat dit det ännu utan kör med fönstret på glänt.
Mats: Måste måste de inte men det finns mer jobb än vad firmorna hinner med och det leder ju till bättre vinstmarginaler och i bästa fall lite bättre betalt till "gubbarna"
FrittDrag_II: Gå in på Regins hemsida under Ladda ner/Manualer kan du hitta senaste manualen för Corrigo E- Värme. Den kan göra det emsta du vill men du kan inte få förbruknings uppföljning via tcp/ip (finns ingen inbyggd webserver i Corrigon). Däremot kan du koppla in en WebScada (via Modbus) och från den sedan hämta information i form av en websida. Har själv inte testat det ännu. Exempel på
Datazmurfaren: Jag tror inte att man får låsa elskåpet för elbolaget, och man får ju hoppas att tjuven börjar med att stänga av strömen och sedan blir skrämd när larmet går.
drgregur: [citat] Beror på om jag vill surfa ifrån vardagsrummet eller inte, När jag kollade på tv kort efter jag köpt ett med wellton way ( det tv kortet funka inte alls med C+) Så såg jag Fire DTV och det fick bäst betyg vid alla forum jag läste i, så jag funderar också på ett sådan t kort alt. lös box med firewire sladd.
Mats: Tack för tipset men tyvärr har jag redan använt den jockern :) Hadde grymma problem med vanligt analogt modem så jag pratade med flextroncis servicepersonal nästan dagligen så när det blev ADSL så gick de igenom varenda par som fanns tillgängligt för att hitta det bästa på varje delsträcka. På sikt ska jag sätta upp åskskydd och då kommer jag att bli tvungen att kapa telekabeln
Mats: Finns faktiskt en cam modul som hanterar mpeg4 avkodningen plus att den har en kortläsare. Har funnits artiklar om den hos terracom men de har naturligtvis "förbättrat" sin wwebb så nu hittar jag inte den längre
Nusnäs: Just nu är Telia gratis får se om jag förlänger när det börjar kosta pengar, dessutom har jag tvillingkort men det använder jag i fritidshuset
spocks_beard: De ligger på 433mhz eller 868mhz verkar det som, wlan ligger på 2,4ghz så det är inga problem där. Det var så enkelt att batteriet inte levererade spänning på en rörelsedeckare när den satt i ett ouppvärmt utrymme. Räckvidden är tillräcklig. Så nu vet man det :)
Danne_83: Blev en Bosch. Var en av de mest rymliga baktill.
Snailman: så här står det i specen det andra var en kommentar som nån skrivit... DVD-R Recording: Yes DVD+R Recording: Yes DVD+RW Recording: Yes DVD-RW Recording: YesDVD-RAM Recording: Yes