7 524 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Bärbar dator + com-port
Jag funderar på att införskaffa en ny bärbar dator. Problemet är att jag vill ha en serieport och sådana verkar vara dödförklarade numera.
Finns det nån som har tips på en bärbar som fortfarande har sådan stenåldersutrustning? Alternativt finns det billiga adapterkort som fungerar bra? (En vanlig simpel usb-adapter funkar inte, det måste bli en "riktig" serieport.)
Finns det nån som har tips på en bärbar som fortfarande har sådan stenåldersutrustning? Alternativt finns det billiga adapterkort som fungerar bra? (En vanlig simpel usb-adapter funkar inte, det måste bli en "riktig" serieport.)
Den DELL som jag har på jobbet sedan ett halvår har COM port så visst finns det laptops med sådana saker fortfarande. Modellen kan jag inte i huvet tyvär.
Det finns en firma som heter Cat Data AB, de har flera lösningar och varumärken för seriekommunikation samt mär och styr. De säljer främst till industri och troligen inga laptops men kanske kan du hitta något mer än en simpel USB där.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Min Dell laptop (D800) som jag har här på jobbet har com-port.
Annars finns det Com-portsadaptrar i PCMCIA-format som du kan använda. De som fungerar på win95/98/dos ger i regel en äkta port.
Gjorde en snabb sökning och hittade tex: http://www.usbgear.com/USB-SERIAL-ADAPTER-1x-Serial-PCMCIA.html . Det finns säkert svenska återförsäljare om du söker lite.
Annars finns det Com-portsadaptrar i PCMCIA-format som du kan använda. De som fungerar på win95/98/dos ger i regel en äkta port.
Gjorde en snabb sökning och hittade tex: http://www.usbgear.com/USB-SERIAL-ADAPTER-1x-Serial-PCMCIA.html . Det finns säkert svenska återförsäljare om du söker lite.
Precis som it-snubben skriver kan man köpa PCMCIA samt USB donglar som ger COM-portar. Har själv använt ett flertal sådana produkter och tyvärr har de fungerat på viss utrustning och inte på annan. Därför hade vi tillgång till flera olika typer av sådana kort.
Tex kunde USB dongeln fungera utmärkt på Cisco switchar men inte alls på någon annan hårdvara och tvärtom.
Det bästa är att hitta en dator med COM-port på, det finns flera modeller bla i Dells Latitude serie som har COM-portar idag.
Tex kunde USB dongeln fungera utmärkt på Cisco switchar men inte alls på någon annan hårdvara och tvärtom.
Det bästa är att hitta en dator med COM-port på, det finns flera modeller bla i Dells Latitude serie som har COM-portar idag.
Dell D620 har också COM-port.
Ger inte mycket för USB-konvertern, skräp
Ger inte mycket för USB-konvertern, skräp
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Att USB inte ger *riktig* com-port är ju förståerligt med tanke på att dess elektriska funktion måste upprätthållas med programmering av en liten enchipsdator i dongeln. Allt hänger på hur bra programmerad den är.
Men PCMCIA är egentligen ingenting mera än en anpassad version av den klassiska ISA-bussen i datorn vilket medger att de kort som kopplas däri fungerar likvärdigt med fullstora expansionskort för en stationär dator samt likvärdigt med fast monterade enheter i datorn.
Likställ därför inte USB- och PCMCIA-varianterna.
Men PCMCIA är egentligen ingenting mera än en anpassad version av den klassiska ISA-bussen i datorn vilket medger att de kort som kopplas däri fungerar likvärdigt med fullstora expansionskort för en stationär dator samt likvärdigt med fast monterade enheter i datorn.
Likställ därför inte USB- och PCMCIA-varianterna.
Klicka här för att svara