Har inte direkt något stort behov av reservkraft men nyfiken på hur det skulle fungera.

Om jag har en vanlig jordvärmepump samt golvvärme i mitt nybygge. Hur skulle jag kunna köra detta på reservkraft i form av ett vanligt 4000kr elverk?

Eller är det lättast att elda i en kamin och ha ett elverk till enkel matlagning och kanske något element?

Hur länge tror du att du är utan el? Spontant skulle jag föreslå en paniklösning med fläkt som drivs av ett litet elverk, det är billigare och räcker rätt bra.

Vill du däremot ha en lösning som pallar för att du är utan el i veckor mitt i fimbulvintern, då bör du gå på en bättre lösning än ett billigt elverk från Jula.

Räkna med att starten tar minst 2x märkeffekt.

Det kostar multum att skaffa elverk för backup, bättre är då en fotogenkamin eller liknande som flyttas runt. Alternativt en vanlig kamin som då även kan komplementera som mysfaktor, fast har man inte skorsten kan det ju vara lite svårt.

Fördelen med att använda ett elverk för att driva värmepumpen är att du får ut mer värme än med en värmefläkt kopplad till samma elverk. Dessutom används husets värmesystem och kan hålla värmen i hela huset. Att elda en fotogenkamin ger bättre verkningsgrad än att koppla elverket till VP men värmer då endast i ett rum.

Just verkningsgraden skiter då jag fullständigt i om huset riskerar frysa sönder ;)

Vet en som snålade på framledningstemp, det kosta 40 000 bara i VVS ;)

Dt är just verkninngsgraden som är intressant om du riskerar nedfrysning. Istället för att värma huset via elektriskt värmeelement värmer en VP med elkraft vattenslingorna som då inte kommer att fysa sönder.

Göran.W
För att svara på frågan så går det inte köra en värmepump på ett elverk för 4000kr.
Du behöver ett elverk på minst 12kw men helst 15 kw om du ska klara att få igång en normal värmepump på 5-6kw
För att strö mer salt i såret så bör det vara diesel med för bensin åldras väldigt fort så förgasaren riskerar att gegga ihop.
Bensinen kan gegga ihop förgasaren på några månader
Diesel kan stå några år i tanken i normal fallet.

Ska det sen kopplas in så det kan driva övriga huset kostar det i runda slängar 10-15k till med reserv kraft brytare jordspett som är godkänt och elektrikern som ska skicka in en för anmälan till el bolaget och ett test protokoll och intyg på att anläggningen uppfyller kraven.

En slut kostnad på 40,000kr får man räkna med om det ska göras rätt och riktigt.

Mat lagar man på ett gasol kök för några 100 lappar

Jag skulle nog (kommer nog att) satsa på glykol i slingorna och brasa i kaminen.

Så billiga elverk producerar en hemsk sinuskurva som troligen får elektroniken i värmepumpen att bli galen. Som Göran skriver så är startströmmarna större än märkeffekten, även om ett mjukstartsrelä förbättrar lite.
Risken är alltså att du både eldar upp värmepumpens elektronik förutom att den inte orkar igång.

Ett sånt litet elverk har ingen frekvensstyrning och ligger på mellan 45 och 60 hz beroende på last, vilket kan få de mest märkliga konsekvenser, Men inte lika roliga som för mycket övertoner :-)

Göran.W
Diesel elverken brukar ha en ganska skaplig sinus våg även dom sk kina verken men dom små billiga bensin verken där liknar det som borde vara en fin sinusvåg mest en rulle taggtråd.
Sen ett nästan värre problem är väl att en det billiga elverk saknar AVR (Automatic Voltage Regulators) vilket gör att spänningen kan falla väldigt lågt vid kompressor start och stiga väldigt vid kompressor stopp.
Den enda lösningen om det ska bli så billigt det går är att sätta en elpatron och en cirkulations pump som endast används vid el avbrott för då kan man ha en vanlig stick kontakt till det och el kvaliten från elverket spelar ingen roll.

Ett dyrt elverk kontrollerar ju vad det skickar ut, de billiga jag sett är i stort sett en gräsklippare med generator på utan större vare sig styrning eller skydd för efterkommande.

Jag är starkt tvivlande till att man kommer under 30' för ett dugligt elverk.

Säg att du behöver cirkus 20 kW det är bra mycket mer än vad en liten gräsklipparmotor ger.

Ville jag ha en 100% backup billigt så köper man en billig panna och något som kan driva cirkpumpen, där duger nästan vilket billigt skitelverk som helst, kanske tom en dator UPS. Vill man kosta på ännu mer kan man köpa en vattenmantlad kamin.

Egentligen är nästan allt bättre än att göra el för att driva värmepumpen, jag skulle tom kunna tänka mig en gammal volvomotor typ B20 som står på lite gas med en vattenbroms på och kylvattnet cirkulerande i värmesystemet. Lätt att då också få lite el för osv med en 12-220v converter kruxxet annars med dessa är att batterierna tar slut så fort (om de belastas). Man kan ju även vattenmantla avgaset så får man väldigt hög verkningsgrad.

Vore rätt käckt iaf :D

Göran.W
Till min ved panna kör jag med UPS som driver pumparna och rökgas fläkten.
Batterierna är på 24volt 820 Ah
Lite over kill men det finns möjlighet att ta ström till annat med.
Datorer, telefon, modem och liknade har ett eget separat ups system.

• 100_1493.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
v-g skrev:
Egentligen är nästan allt bättre än att göra el för att driva värmepumpen, jag skulle tom kunna tänka mig en gammal volvomotor typ B20 som står på lite gas med en vattenbroms på och kylvattnet cirkulerande i värmesystemet. Lätt att då också få lite el för osv med en 12-220v converter kruxxet annars med dessa är att batterierna tar slut så fort (om de belastas). Man kan ju även vattenmantla avgaset så får man väldigt hög verkningsgrad.
Ja, eller så skaffar man en vanlig villapanna med tillhörande oljebrännare, och kör oljebrännaren och cirkulationspumpen på UPS / jula-elverk... :)

Varför krånga till det med att låta elverket jobba mot värmepumpen ? som tidigare inlägg tipsar om hade jag använt en vätskekyld bensinmotor som värmer vattnet och använt elverket till hushållsel och belysning (samt att passa sig för att starta spisen då elverket används). Vill man vara avancerad så kan man även haka på en bensindriven kompressor som körs parallelt med värmepumpens egen kompressor - men då börjar vi närma oss lite mer avancerade grejor med lite mer att tänka på, men är forfarande genomförbart. Man kan även återvinna värmen ifrån avgasenergin ifrån elverkets bensinmotor för att höja effektiviteten ytterliggare, men frågan är om det är ekonimiskt försvarbart. Allt beror på den egna arbetsinsatsen och vad material och utrustning kostar.

Funderar på samma sak som frågeställaren då jag är lätt paranoid ;) .Eftersom kompressorn kräver en ganska hög startström som funderar jag dock på om det inte skulle vara bättre att köra värmepumpen med elpatron när man använder elverket? På så sätt bär man väl kunna klara sig med halva effekten? Ex Elpatron 6kw, räcker det inte då med elverk 8kw?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.