Godmorgon,

Har ägnat kvällen, natten, morgonen åt ett skitgöra jag borde gjort för flera år sedan. Ett större antal DV-kassetter förs över till ett lite mer hanterbart mediaformat.

Snart har jag fört över merparten av banden från dvband i videokameran via firewire till datorn där Windows Moviemaker gör en capture och sparar i råformat (dv avi). 13GB per timme blir det ungefär. Eftersom detta är lite ohanterbart och formatet dessutom inte hanteras av min mediaspelare ska detta konverteras till wmv9 eller h264 har jag fått för mig.

Hur konverterar jag på bästa sätt med programvara jag inte behöver köpa? Eller för alldel, om det bäst görs med något jag behöver köpa så låt gå för det....jag kanske hittar det någonstans. Storleken är i sig inte ett problem, jag behöver bara få över det till ett format mediaspelaren hanterar.

Har för mig att jag körde Virtualdub för att konvertera DV filer...

Videohelp har många fina guider annars...

d^_^bTack, ska titta närmare på det!

Någon programvara som utnyttjar x264 funkar fint och bibehåller kvaliteten som originalet. Tänk på att du lämnar redigeringsformat i och med konverteringen. DV är gjort för att användas vid redigering. WMV eller h.264 är det inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/X264#x264_frontends

Edit: t.ex. VirtualDub :)

Redigerat:
Nu provar jag lite med movimaker. Det tar en fruktansvärd tid att få till en vmw som verkar bli på 1,5g ungefär. Ser ut som att det går att motivera en uppgradering av cpun för detta jobb.....

Johan, tanken är att behålla filerna i dv-format som backup och original och sedan konvertera till något hanterligt som kan spelas upp i en mediaspelare.

Usch för moviemaker... ;)
Allt annat är bättre än det...

Mvh// Janne

MathiasS skrev:
...
Johan, tanken är att behålla filerna i dv-format som backup och original och sedan konvertera till något hanterligt som kan spelas upp i en mediaspelare.
Bra plan! Vi är "i branschen" brukar lägga arkiv-/redigeringskopiorna i Apple ProRes, så tar de mindre plats och är fortfarande fullt redigerbara. Kräver dock Mac OS X.

Nu handlar det bara om cirka 250Gig som sedan ska speglas så det är inga jättemängder data. Men om du har lust att skicka en Airbook pro så ska jag gärna börja göra som er proffs....:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.