Hej!
Jag bygger nytt hus och fick frågan om de skulle installera den fiberkabel som finns vid tomtgränsen till huset.
Använder idag tråd ansluten telefonlinjen för att ansluta Bredband (trådlöst), TV (trådlöst) och fast telefon.
På vilket sätt förbättras prestandan med fiberoptik finns det ytterliggare media utbud?
Fungerar att enheterna med fiberoptik?
Är det någon kostnads skillnad vi installation?
Är det någon kostnads skillnad för drift?

/Makrillen

Med fiber kan du få bättre hastighet. Oftast blir du ansluten till ett stadsnät med mer tjänster i nätet. Det brukar också bli billigare med kombon tv, bredband och telefoni från samma leverantör. Jag skulle inte tveka om jag blev erbjuden fiber. Tror du får betala lika mycket i installation av en fast telefon.

Kostnader varierar med just din leverantör så det måste du kolla upp men prestandamässigt så har du alla gånger möjligheten till mer prestanda och därmed också fler och mer bandbredshungriga tjänster den vägen.
Tex 2-3 HDTV kanaler samtidigt. Det fixar inte vanlig ADSL

Det är dessutom typiskt mer driftsäkert. Dvs ADSL kan krångla (det beror främst på kabelkvaliten samt hur denna passar med modem/DSLAM). ADSL signalvägen är mycket mer komplicerad så det är mer som kan krångla. Fiber lider typiskt inte av dessa problem. Den delen i kedjan krånglar alltså typiskt aldrig.

Och så kan du lätt i framtiden få flera gigabit med redan tillgänglig utrustning. (Även om den är för dyr för privatpersoner). ADSL kommer aldrig att komma i närheten. Shannon sätter stopp för det.

B
Det är så vanligt att man börjar "räkna" på om fibern lönar sig, men det går helt enkelt inte göra det så kategoriskt... räkna ut vad det kostar per MBit som är möjligt att få.. det sker en massiv utbyggnad nu av fiber, på landet startas det fiberekonomiska föreningar på samma sätt som det gjordes för 100 år sen när elen kom.

Hoppa på tåget, det blir dessutom billigare tjänster just för att kopparnätet är så dyrt att underhålla.

så, kör in fiber. att inte göra det är ungefär som att installera en vedspis för det är billigare än en eldriven.. ja, (dåligt exempel kanske, men det är lika tokigt....)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.