Vi har störningar i vår digital-tv som jag inte blir klok på. Signalen är marksänd och tas emot av en antenn på husets yttervägg.
Kommer det en helikopter eller ett flygplan som flyger lågt blir det totalfryst bild. Block överallt, ljudet funkar oftast.
Är diskmaskinen eller tvättmaskinen på så störs tvn så fort de slår på i programmen.
Tänder vi en lampa i rummet störs tvn.
Tom när vi tänder ett ljus med gaständare störs tvn!

Vad beror detta på?
Något i elsystemet som gör att det blir någon spik när andra maskiner sätts igång kanske, men det förklarar inte gaständaren.

Lite frustrerande.

G
Extern digitalbox eller tv med inbyggd "box"? Provat olika boxar? Vilken typ av antenn? Liten spänningsmatad eller större av "äldre" typ?

Inbyggd box, liten spänningsmatad antenn. Denna störning är likadan på alla två tv apparater i huset. Båda med inbyggd box.

Antennförstärkare skall bara vara för och kompensera för långa ledningar typ minst 15 m.

Prova en antenn utan förstärkare och sätt den gärna högre upp om du kan.

G
Du kan även kolla så att 5V matningen är aktiverad i TV'ns inställningar, såvida antennen inte har egen spänningsadapter, är den inte det så blir det inte bra. Råkade ut för det när vi köpte en ny TV till fritidshuset för 2 år sedan.

Jag funderar lite på vad du har för typ av antennkabel. Tyvärr säljs det fortfarande många kablar som är på tok för klena vilket gör att signalen blir riktigt svag och lätt att störa ut.
Nu är det ett antal år sedan jag bråkade med detta själv, men jag fick byta ut alla mina kablar till kraftigare och kunde då plocka bort alla förstärkare jag hade.
Jag hade inga riktlinjer att gå på mer än att jag hittade olika foruminlägg som rekomenderade att man valde en kabel med minst 1,0 mm centrumledare. Stora delar av min installation byggde jag med 1,13 mm från kjell. http://www.kjell.com/?item=39424
Denna kabel är ganska tjock så jag tror inte det blir så enkelt att dra den i rör om du behöver det. Det finns folk här på forumet som kan detta bättre än mig och troligtvis kan hjälpa dig att hitta en lämplig dimension om så är fallet.
Tänk även på att byta ut alla eventuella antennkablar som du fått med boxar etc, för de brukar vara riktigt kassa.

Hej. Tack för alla svar.

Gnor, dina länkar går till en magnetkontakt på Kjell. Känns lite fel. :) Jag har köpt en antenn på Kjell. En liten platta. Kostade väl ca 7-800 kr.

AndersS, jag tror den är aktiverad. När jag kopplade in det fick jag stötar. Men jag kan ju dubbelkolla i menyerna.

Bjurran. Jag har dragit rätt många meter runt i huset bakom fasaden. En bit utan rör tyvärr... Så jag kan inte byta ut kabeln. Men jag tror jag köpte en sådan kabel som du länkade till. Lite osäker för det var två år sedan. Dock kan det ju vara en kabel efter förgreningen inomhus vid TVn som är för dålig. Den lilla biten är ju lätt att byta isåfall.

Singalstyrkan ligger på ca 90%. Så det är inte den som ligger på gränsen till dålig och orsakar dropouts. Så det är säkert för dåliga kablar någonstans känns det som.

G
Ojdå, blev nått klipp o klistra fel. Men det är artnr 30260 och 30257 hos kjell.

Stötarna du fick har inget att göra med spänningsmatningen till antennen. Det är en annan orsak till stötarna. Antennmatningen är DC och ca 5volt.Du kan mäta med en multimeter inställd på dc och se vad du får för spänning i antennuttaget på tvn.
Det finns ingen LED indikering på antennen som visar att den har spänning?

Har du samma antenn T kopplade till 2 apparater eller har de var sin antenn?

Redigerat:
G
Kysan: Den produkt du länkat till kommer garanterat göra att eventuellt spänningsmatning från tvn till antenn avbryts. Så då måste tvantennen garanterat matas separat. Men det är en bra produkt om man har problem med jordfelspipande och har en tvantenn utan spänningsmatning.

Gnor, nej, det finns ingen lampa som lyser om den har spänning. Kabeln är splittad men en splitter med DC pass through eller vad det heter.

Jag får kolla på om det finns några dåliga sladdar närmast TVn till att börja med. Sen får jag se vad jag tycker är lönt att byta...

G
Då är nr1 på checklistan att kolla att antennen verkligen får sin spänningsmatning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.