Hej
Har just sett filmen om Facebook och en fråga som då dyker upp.
Hur kan Facebook vara VÄRT flera miljarder dollar ?
Är det någon som förstår ?
/Leffe

Jo jag har läst den och undrar fortfarande.

Det finns något som heter nätverkseffekter, ju fler som är anslutna till en tjänst desto större nytta finns med den. Skulle jag starta ett nytt facebook som är vida överlägset i funktionalitet skulle ingen värdera det speciellt högt då det inte har 500 miljoner användare anslutna. Se även metcalfes lag. (nyttan av ett dubbelriktat kommunikationssystem är proportionell mot kvadraten på antalet anslutna parter), typ.

Många använder facebook för att positionera sig, ett skyltfönster för sin personlighet. Då delar man gärna ut ålder, specifika intressen, musiksmak, kön mm. i högre utsträckning än tidigare. Det här är såklart mumma för annonsörer. Aldrig tidigare vad jag vet har företag kunnat nå sina specifika segment med sin marknadsföring.

Så, värdet av nätverkseffekterna och träffsäker marknadsföring gör nog att de är värda sina miljarder.

Nja det stämmer säkert i teorin, MEN jag har varit med i Facebook sen det startade.
Och det finns inga annonser i själva Facebook och jag har inte fått någon riktad reklam till den Email som jag har där, och jag borde nog tilltala någon annonsör tror jag. Och jag har läst det du skriver tidigare men det är något som ändå inte stämmer.
Bygger man ett hus, bil eller ett hus och man kan sälja detta så är det ju något man kan "ta på" men Facebook ?. Jag vet inte om jag är ute och cyklar men facebook är säkert värt mer än IKEA och det känns lite underligt, men man börjar väl bli för gammal. får väl börja läsa sagan om Kejsarens nya kläder igen och se om det kanske står något där.

AnneFi
inga annonser i facebook?
hela facebook är en annons, hela nätet är kopplat till facebook och du kan gilla produkter som du köpt via facebook.

Till höger bredvid nyhetsflödet i facebook dyker det upp annonser. Klickar du på en bild numera ser du en annons längst ner till höger. Dessa är nog rätt riktade och förmodligen bara början på annonseringen på facebook.

Facebook är rätt unikt då det är så många som loggar in varje dag.

Det finns något som heter affärsmodell och handlar ungefär om hur företaget faktiskt ska få sin intäkt. Detta är inte helt etablerat för internetföretag jämfört med "fysiska företag" som IKEA. Där har du en poäng.

Sen finns det ju alltid historier om hur företag varit övervärderade, så visst, det kan ju vara fel också.

Intressant, på min facebook sida finns det ingen reklam bara alla meddelande fram och tillbaks mellan vänner. Det var därför jag undrade.

Använder man annonsblockerare så slipper man mycket av reklamen.
Men använder man det inte är FB nedlusat med reklam, reklam som är mycket riktad beroende på ägarens ålder, kön mm.

Oj nu kanske tråden hamnar snett, men jag har ingen annonsblockerare och slipper ändå reklam jag är väl ointressant.

Hemma med Firefox syns ingen reklam men på jobbet med IE8 så är det mängder med reklam...

facebook har ett värde av samma anledning som ett tvbolag som tjänar pengar på reklam. Tittar ingen så är värdet noll, tittar en halv miljard är värdet enormt. Google har inte heller ett fysiskt värde att tala om, byggahus har noll värde utan sina besökare.

Jag använder endast fb via appar, då webbsidan är oerhört rörig tycker jag. Ser mig själv som en van internetanvändare, men tiden det tog att hitta mina "vänner" var längre än vad den borde vara. I appen för phone 7 och iphone får man det man behöver varken mer eller mndre. Lättanvänt dessutom.

Att fb-webbsidan är så pass populär är en gåta för mig faktiskt. Konceptet som sådant är riktigt bra men nej tack för webben.

/S

Facebook???

Tro mig, den reklam som finns på Facebook är riktad ganska rejält. Ett typexempel på detta var när jag ändrade min relationsstatus i höstas. Ett dygn senare hade all teknikrelaterad reklam ersatts med reklam för datingsidor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.