2 838 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Är detta framtiden? Jag är definitivt intresserad!
Reagerade på tjejernas videosamtal med farmor (1:50 ungefär). Praktiskt att det satt en kameralins under bänken just där de stod, och att den inte var översmetad med paprikagojs. Helt osynlig var den också. Likaså intressant att alla dessa fantastiska egenskaper skulle gå att kombinera i en till synes helt obruten glasskiva. Bra att man inte behöver tillverka mer än en typ av produkt.
Nja, det är en ganska underhållande liten snutt, och den är nog främst tänkt att få upp ögonen hos produktutvecklare för hur man kan använda avancerade typer av glas. I många av dessa applikationer tror jag dock att det finns andra material som är bättre lämpade än just glas.
Sen är det väl så att framsteg i glasets egenskaper inte är det som främst gör en sådan framtid möjlig, det hänger ju mer på tekniken bakom glaset.
Nja, det är en ganska underhållande liten snutt, och den är nog främst tänkt att få upp ögonen hos produktutvecklare för hur man kan använda avancerade typer av glas. I många av dessa applikationer tror jag dock att det finns andra material som är bättre lämpade än just glas.
Sen är det väl så att framsteg i glasets egenskaper inte är det som främst gör en sådan framtid möjlig, det hänger ju mer på tekniken bakom glaset.
Det finns redan idag utmärkta pekskärmar som inte kan jämföras med touchkontrollerna på en spishäll. Dessa har dock den svagheten att de inte tål att man ställer en varm stekpanna på dem. Visioner är bra och ibland infrias de, men man bör inse att dagens visioner inte alltid är framtidens vardag.f91jsw skrev:De nya stora pekskärmar som är på väg ut på marknaden (t ex svenska Flatfrog) är något helt annat än pekkontrollerna till spishällar. Det är nog inte särskilt svårt att få den att skilja mellan en disktrasa och ett finger. Att man har prylar på bänken är ju inte konstigare att hantera än att man måste röja en bit för att få plats med morgontidningen. Om hela bänken är en skärm kan man ju använda vilken del man vill och ha prylar på resten.
Erik
Visst det är sant att om 60-talets framtidsvisioner skulle ha uppfyllts hade vi alla bott i flyttbara moduler och kört runt i raketbilar.Avemo skrev:
Det som dock är lite anmärkningsvärt är den totala missen i att förutspå telefonins mobilitets-utveckling på 60-talet. Det som däremot var lite lustigt var alla "folie" kläder vi skulle gå i.
Nåja det blev lite OT.
Jag har gärna en integrerad IPAD (eller vad den nu kommer att heta) i spegeln i badrummet. Med eller utan tandborstsprätt... d^_^b
Som framtidsvision betraktat var det ju inte speciellt revolutionerande, bara lite evolution från dagens iPads etc.
Gillade dom dimmbara fönstren! När dom sedan innhåller integrerade och osynliga solceller som pumpar ut 1 kW per m2 kommer jag att stå först i kön med öppen plånbok!
Gillade dom dimmbara fönstren! När dom sedan innhåller integrerade och osynliga solceller som pumpar ut 1 kW per m2 kommer jag att stå först i kön med öppen plånbok!
Annars finns ju info om Ipad 2 ute nu: http://www.youtube.com/watch?v=ct1_r_61sk8
Klicka här för att svara

