3 719 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Ersätta SIA-KOD
DSC larmet kan ju skicka SIA-Kod som ska ge information om vad som är fel, om än lite kryptisk. (Gäller väl bara till Larm central eller via mail genom TL250)
Nu när jag upptäckte att sekvens 320 krävde något annat än 00 på de olika zonerna så undra jag om det finns något bra standard/rekommendation för vad man ska ange.
Jag har satt sekvens 320= 11,22,33,44,55,66,77,88,FF,FF osv. Fantasin räckte inte längre!
Detta då det finns Alarm reporting codes, Tamper reporting codes, Opening reporting codes etc som kan anges med olika tvåsiffriga koder.
Om jag sätter alla till samma så kommer det i något läge ge mig information som blir svårtydd?
Nu när jag upptäckte att sekvens 320 krävde något annat än 00 på de olika zonerna så undra jag om det finns något bra standard/rekommendation för vad man ska ange.
Jag har satt sekvens 320= 11,22,33,44,55,66,77,88,FF,FF osv. Fantasin räckte inte längre!
Detta då det finns Alarm reporting codes, Tamper reporting codes, Opening reporting codes etc som kan anges med olika tvåsiffriga koder.
Om jag sätter alla till samma så kommer det i något läge ge mig information som blir svårtydd?
Så länge du bara skickar till en telefon har SIA inget värde, vilket i praktiken innebär att det kvittar vad du sätter. SIA som larmcentralen får in innehåller lite mer än bara koderna för olika karaktärer, Det medför att larmcentralen får med anläggningsID, vilken sektion som larmar och vilken karaktär som larmet larmar för.
Till privat så är det såfall Mail som du säger via TL250. Annars finns det trådar här på forumet med någon eller några som har lekt lite med ContactID vilket är något som går att använda privat med lite kringutrustning
Till privat så är det såfall Mail som du säger via TL250. Annars finns det trådar här på forumet med någon eller några som har lekt lite med ContactID vilket är något som går att använda privat med lite kringutrustning
ok så då kan man sätta vilka siffror som helst iaf när man endast använder telefon uppringning.
Har sett några trådar där det satts upp en egen smtp server och någon har dekodat SIA koderna till något mer begripligt.
När tid finns så kanske man ger sig på ett försök för nu orkar jag inte bråka mer med TL250'n som inte vill skicka mejl.
Har sett några trådar där det satts upp en egen smtp server och någon har dekodat SIA koderna till något mer begripligt.
När tid finns så kanske man ger sig på ett försök för nu orkar jag inte bråka mer med TL250'n som inte vill skicka mejl.
Ja om man inte vill investera i en nätverksmodul (typ TL250) så kan man använda sig av larmets ContactID-format och på så sätt få ut larmkoder med sektioner, larmkaraktär och avlarmande användare etc. Har lyckad erfarenhet av detta där larmet skickar ContactID via en ATA-box till en hemmaserver som omvandlar larmmeddelanden till mail eller sms etc.
Klicka här för att svara