Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,

Jag heter Fredrik och studerar inom byggbranschen, har börjat med mitt Ex-jobb och är i uppstarten.

Mitt Ex-jobb kommer att handla om att digitalisera ritningshanteringen i produktionen. Jag har tidigare praktiserat sammantaget 1 år.

Jag har en förståelse för hur ritningsprocessen har fungerat på ett par stora byggen jag har varit på. Har ett intresse för datorer, IT och Cad.

I skolan och överallt tycker jag mig läsa om Lean och hållbart byggande på många ställen. Det är hett på skolan att jobba med BIM etc etc. Men jag har inte hört något om någon utveckling i produktionen. Allt digitaliseras, ett nytt streck på en ritning blir en ändring, ett nytt PM och en uppdatering på arbetsplatsen på några sekunder. Men hanteringen av pappersritningar på byggen, känns som det inte har hänt så mycket med. Hur ser ni på det?
Mänskliga misstag kan ju ibland göra att en ritning inte direkt då den leveras till arbetsplatsen hängs upp i galgen, det är en ritning som någon plockar ur som inte kommer tillbaka, det är en ritning som inte är uppdaterad blandannat.

Jag har googlat runt på nätet 1h nu och hittar ingen information. Har ni tänkt, hört talats om eller läst något om att digitalisera ritningshanteringen för ett effektivare byggande?

Hur kan man effektivisera det? Kan man digitalisera den delen av processen också?

Tacksam för öppna funderingar och tankar bara. :)

Ha det bra! /Fredrik
 
Redigerat:
En timmas googlande inför ett ex-jobb var inte mycket.

Jag kan ge dig en reflektion runt digitala ritningar i alla fall. Jag försökte att använda digitala ritningar på mitt senaste bygge (dvs jag har ritat huset i Sketchup och tog med mig ritningen på ett USB-minne och en laptop till bygget). Det är jättebra i teorin, men det blir praktiska problem. Man måste ha en väldigt bra dator och framför allt en väldigt bra skärm om den ska vara användbar på en byggarbetsplats. Antingen är det för ljust eller för mörkt, så det blev alltså väldigt svårt att använda datorn.
 
Undersökningar, projektarbeten, tv-program

Det är inte tillåtet för företag, organisationer eller studenter att göra marknadsundersökningar, be om hjälp med skolarbetet eller att söka deltagare till tv-program via vårt forum.
Dessutom riktar sig detta forum till konsumenter och detta ämmen förefaller mer inriktat mot industri.
Därmed stänger jag tråden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.