8 217 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Telias Bredbandstelefoni egen router?
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag har precis nappat på erbjudandet om tv/kabeltv/bredband i tre månader på Telia. "Givetvis" lyckades Telia skicka fel bredbandsswitch, så just nu funkar bara bredbandet. Såsmåningom är min tanke att bara ha bredband och bredbandstelefoni (alltså inte digitaltv.) Då skulle jag vilja köra med min egna trådlösa router istället för att använda Telias switch OCH min router efter den. Frågan är då hur man får telefoniboxen att fungera som man vill. Enligt Telia ska det gå om man öppnar rätt portar och tillåter upnp (eller nåt sånt..) däremot hjälper dom inte till med det... Så frågan är: Hur gör jag?
(Jag förstår att jag måste använda deras switch så länge jag har tre månaders digitaltv... men fram tills att de skickar rätt grejjer skulle ju både telefonin och bredbandet fungera... )
(Jag förstår att jag måste använda deras switch så länge jag har tre månaders digitaltv... men fram tills att de skickar rätt grejjer skulle ju både telefonin och bredbandet fungera... )
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Nej, det förstår jag... att det kommer funka när jag får rätt burk från dom... Men jag tycker mest att det känns fånigt att ha två burkar som gör i princip samma sak,..... det tar plats och drar onödig energi... typ... Mer princip än något reelt problem...
Du skriver inte om det är ADSL eller fiber du har? Hur som helst, utgår vi ifrån att du har ADSL så kommer du behöva telias "box" ändå, då den är kombinerad modem & telefoniadapter till IP-telefoni.
Har du fiber kommer du ändå få använda dig av telias switch då den delar upp det till Dator, TV och Telefoni, och därefter en telefoniadapter till IP-telefonin.
Förstår inte folks dilemma om att "det blir så mycket extra prylar". Varför inte använda telias box först och sedan routern, så slipper man problem. Varför skapa problem genom att försöka undvika att använda telias box? Förstår verkligen inte det resonemanget.
Dessutom, som tidigare sagt, så behöver du telias modem om du har ADSL, du kan ju inte koppla telefonlinan rakt in i routern..
Har du fiber kommer du ändå få använda dig av telias switch då den delar upp det till Dator, TV och Telefoni, och därefter en telefoniadapter till IP-telefonin.
Förstår inte folks dilemma om att "det blir så mycket extra prylar". Varför inte använda telias box först och sedan routern, så slipper man problem. Varför skapa problem genom att försöka undvika att använda telias box? Förstår verkligen inte det resonemanget.
Dessutom, som tidigare sagt, så behöver du telias modem om du har ADSL, du kan ju inte koppla telefonlinan rakt in i routern..
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag har fiber.
Allt Telias switch gör, om jag har fattat det rätt, är att göra PRECIS samma sak som routern gör, med den skillnaden att min router dessutom har "trådlös möjlighet"
Mitt resonemang är möjligheten att få det LITE renare i mitt apparatskåp, ha LITE mindre kablar att hålla reda på, LITE mindre prylar som kan gå sönder, LITE mindre transformatorer som tar plats och avger värme...
Allt Telias switch gör, om jag har fattat det rätt, är att göra PRECIS samma sak som routern gör, med den skillnaden att min router dessutom har "trådlös möjlighet"
Mitt resonemang är möjligheten att få det LITE renare i mitt apparatskåp, ha LITE mindre kablar att hålla reda på, LITE mindre prylar som kan gå sönder, LITE mindre transformatorer som tar plats och avger värme...
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
När jag hade fiber och alla tre tjänster hade jag Telias splitter, Telias telefonadapter, Telias TV-box och en egen router med trådlöst nätverk. Teliasplitterna har vad jag minns bara en Ethernetanslutning, så vill man ha mer än en dator (och/eller trådlöst) så får man ha en låda till. Fyra prylar alltså, inte direkt smidigt
Telias Smart-box för ADSL är bättre, tyvärr är det trådlösa bredbandet i den rätt kass.
Thomson routern jag fick till mitt FiberLAN från telia var det sämsta skräp jag sett, trådlöst bredband dog flera gånger om dagen och routern hängde sig någon gång i veckan...
Jag fick den utbytt mot en router utan Wi-Fi efter en månad och byggde helt nytt nät innanför med Cisco switchar och en Cisco Wi-Fi rounter. Nu funkar allt utom IP-Telefonin helt felfritt, IP-Telefoni boxen måste bootas om uniefär en gång per månad då den hänger sig och inte skickar vidare utgående ljud.
Thomson rountern telia tilhandahåller är enligt mig den absolut sämsta rounter jag någonsin har sett, och jag har jobbat som sysadm i uniefär 25 år nu.
Nu när allt nästanfunkar är jag dock nöjd med tjänsten, har inte haft någon störning på TV eller bredband efter bytet av rounter.
Jag fick den utbytt mot en router utan Wi-Fi efter en månad och byggde helt nytt nät innanför med Cisco switchar och en Cisco Wi-Fi rounter. Nu funkar allt utom IP-Telefonin helt felfritt, IP-Telefoni boxen måste bootas om uniefär en gång per månad då den hänger sig och inte skickar vidare utgående ljud.
Thomson rountern telia tilhandahåller är enligt mig den absolut sämsta rounter jag någonsin har sett, och jag har jobbat som sysadm i uniefär 25 år nu.
Nu när allt nästanfunkar är jag dock nöjd med tjänsten, har inte haft någon störning på TV eller bredband efter bytet av rounter.
Har hört att det nu är på gång programuppdateringar för vissa av Thomsonburkarna som Telia använder bl.a. förbättrar trådlösa funktionerna, nyttjar hårdvarukapaciteten bättre, mm.Svarten70 skrev:Thomson routern jag fick till mitt FiberLAN från telia var det sämsta skräp jag sett, trådlöst bredband dog flera gånger om dagen och routern hängde sig någon gång i veckan...
Jag fick den utbytt mot en router utan Wi-Fi efter en månad och byggde helt nytt nät innanför med Cisco switchar och en Cisco Wi-Fi rounter. Nu funkar allt utom IP-Telefonin helt felfritt, IP-Telefoni boxen måste bootas om uniefär en gång per månad då den hänger sig och inte skickar vidare utgående ljud.
Thomson rountern telia tilhandahåller är enligt mig den absolut sämsta rounter jag någonsin har sett, och jag har jobbat som sysadm i uniefär 25 år nu.
Nu när allt nästanfunkar är jag dock nöjd med tjänsten, har inte haft någon störning på TV eller bredband efter bytet av rounter.
Har lyckats läsa mig till att man i de burkar som har "dubbelprocessorvariant" inte nyttjar den funktion utifrån vad den kan prestera.
Kombinationen IP tele och ADSL är ingen höjdare. Även om man skaffar en VLAN switch och lägger på eget nät så blir det strul. Hade en Tilgin voip adapter. Att köra VOIP adaptern efter en router fungerar inget vidare, även rätt konfigurerat. Ska det fungera "bra" krävs nog en riktigt bra router med bra QoS stöd.
Gammal hederlig koppartråd fungerar bäst för telefoni, det är värt 40 kr extra i månaden, IMO. Nu kör vi GSM för hemtele via Tele2, fungerar fint och den kan vi plocka med till stugan.
Gammal hederlig koppartråd fungerar bäst för telefoni, det är värt 40 kr extra i månaden, IMO. Nu kör vi GSM för hemtele via Tele2, fungerar fint och den kan vi plocka med till stugan.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Det är ju bara att stänga av routerfunktionen och trådlöst i den om man vill ha eget efteråt. Ställa om den till brygga med andra ord. Vad man måste tänka på är att förbindelsen mellan Telias router och den egna routern måste kopplas ner i minst en halvtimma innan den funkar igen.
Jag har gjort så här hos morsan som behöver ha en Apple Airport för vissa tjänster, där inte Telias fungerar.
Jag har gjort så här hos morsan som behöver ha en Apple Airport för vissa tjänster, där inte Telias fungerar.
Klicka här för att svara