Sitter i husvagnen mitt i skogen och inser att jag inte har några kanaler. TV:n med inbyggd boxer tog jag med mig hemifrån och den fungerade där så jag tror inte att felet ligger där.

Kan man på något sätt kontrollera om antennen är hel eller trasig?

Min antenn liknar här http://www.kamafritid.se/produkt.asp?produkt_id=5 (mitterast i vänstra "kolumnen")

"Mitt i skogen" är nog problemet.

För att kolla en antenn måste man använda en fältstyrkemeter, vilket är något som vanligen antenninstallatörer har.

Alternativet är att åka ut ur skogen och se om det funkar.

Njaa... med mitt i skogen så menar jag att jag är helt offside från all bebyggelse. Vi har dock sett TV här förut utan problem.

Har för mig att man brukar känna av lite spänning när man lägger trådarna på tungan...?

TV:n har en inbyggd signalmätare men den visar ingen signal. Undrar främst om det kan vara kabelbrott? Fast det är nog bara å krypa till korset och köpa en ny, den är 16 år gammal och har kuskat runt riket i ur och skur...

vojma skrev:
Har för mig att man brukar känna av lite spänning när man lägger trådarna på tungan...?
Då får du allt ha en bra och selektiv tunga som går att ställa in på rätt frekvens och känna av typ 300 mikrovolt. :)

kan ju vara nätdelen till antennen som lagt av, så om du inte har nån multimeter får du köra tungtricket..., om du inte känner nåt eller har 5-24v beroende på antenntyp så är nätdelen trasig annars kabelbrott eller felaktig antenn möjliga orsaker

Och det är inte så att det är en annan sändare du tittar på ute i skogen än hemma så det behövs en ny kanalsökning, det flyttas ju om lite då och då.

Protte

Prova och sätt någon meter vanlig kopplingstråd i tv'ns antenningång och gör en kanalsökning,
får du bild så är antennen kass.

Misstänker att den antennen du hänvisar till skall ha spänningsmatning då den kan ha
en antennförstärkare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.