Är dags att börja med kabeldragningen i vårt hus och jag har en fundering om nätverkskabel.
Elektriken tycker att jag ska dra en kabel med en koaxial och två datatrådar till alla rum, jag har idag parabol och har dragit tomrör för antennkabel till de rum som ville ha TV, är det då onödigt att dra ytterligare en kabel för TV till alla rum eller är det lika bra för framtiden, man vet ju inte hur vi kommer att ta emot TV i framtiden, eller räcker det med att bara dra en nätverkskabel.

Norrl.

Jag tycker det är en no-brainer. Lyssna på elektrikern!

Jag ser inget fel i att ha både och, men minst 2 nätverkskablar (cat6) till varje rum vid nybygge. Fler vid t.ex. platser där du vet att behovet kan finnas. Troligtvis kommer fler och fler enheter tillkomma vid din hemmabioanläggning så det är kanske bra att ha några extra par där.
Allt ska givetvis dras i stjärnnät, även koaxialkabeln (antennkabeln).

G
Sånna här diskussioner kan bli långa. Finns många "rätta" viljor. Hur som helst är det viktigast att du passar på att dra tomrör till alla berörda rum. Sedan kan man ju efter behoven uppkommer dra in "rätt" kablage. Det resonemanget tycker jag håller i alla fall om man själv vill/klarar av att dra in kablaget. Är läget så att du för varje nytt behov måste ringa efter elektrikern för att få jobbet är det kanske lika bra att du låter han dra även kablaget på en gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.