Håller på att bli komplett tokig men så ligger det väl till när kunskapen inte räcker till.

Så här är lägetl: Har Canal Digitals familjepaket, quattro lnb tillsammans med en Spaun SMS 5802 NF och en inspelningsbar HD-box. Från början fick jag bild på bl.a. TV1, TV2, TV3, Kanal5, Discovery men ej Discovery HD, Animal Planet HD och ingen av TV4-kanalerna.

Nu har jag 3:an, 5:an 9:an samt SVT 1 HD men endast då jag kopplar loss kabeln på antingen multiswitchen eller LNB som går till H/Low. Korstlutning i kabeln tänkte jag och bytte ut denna men så lätt var det ju inte. Har t.o.m bytt ut LNB om det nu eventuellt kunde vara kortis där. Skålen har jag ställt in med en Sat-beeper och bild har jag ju.

Någon som har en idé om var problemet kan ligga?

Har du möjligen blandat ihop de 4 kablarna mellan LNB och multiswitch?

/Hasse

Trodde också att det möjligt kunde vara så, men efter koll med instrument så sitter de rätt.

Har du bara den inspelningsbara cd boxen eller har du flera boxar?

men jag skulle säga att felet är i switchen! endera trasig eller fel typ som inte klarar
de diseq kommandon som cd skickar för att koppla om

men det är ju lättare om du berättar hela historien så behöver vi inte gissa...
funkat ett tag..eller aldrig .... nyss installerat.... eller....

W
har CD och 2 stycken boxar, en inspelningsbar HD-box och en vanlig som jag har inkopplade fast jag har ingen multiswitch emellan (har för míg att det står nånstans att man ej kan köra med en sån, enligt CD).
Som jag har det så går alla kablar från boxarna upp direkt till huvudet.

är dock inget proffs på satelit prylar :)

Redigerat av moderator:
Ja det är väl Sagem boxarna som krånglar igen, har-är-blir aldrig buggfria tyvärr.
Har hjälpt en del bekanta och det är alltid något problem med dom här boxarna.
Precis som Windows så kommer det ut en ny version innan den gamla blir OK.
Sedan moment 22 mellan CD/Boxer och Sagem är också en historia för sig.

tomlan skrev:
Har du bara den inspelningsbara cd boxen eller har du flera boxar?

men jag skulle säga att felet är i switchen! endera trasig eller fel typ som inte klarar
de diseq kommandon som cd skickar för att koppla om

men det är ju lättare om du berättar hela historien så behöver vi inte gissa...
funkat ett tag..eller aldrig .... nyss installerat.... eller....
Jo det skall nog funka eftersom jag har kunnat se betalkanalerna som nämns i första inlägget. Som det är nu har jag bara TV1 HD, 3:an, 5:an och 9:an. Ja det är nyss installerat och har stundtals funkat men aldrig alla kanalerna i familjepaketet. Får väl ta hit ett antennproffs antar jag.

hugodog skrev:
har CD och 2 stycken boxar, en inspelningsbar HD-box och en vanlig som jag har inkopplade fast jag har ingen multiswitch emellan (har för míg att det står nånstans att man ej kan köra med en sån, enligt CD).
Som jag har det så går alla kablar från boxarna upp direkt till huvudet.

är dock inget proffs på satelit prylar :)
Det går utmärkt med en Multis till CD boxarna.:)

Skulle tro att det är något vajsing på Multisen

Kopplar du boxarna direkt mot lnb.n? Borde inte den typ av lnb som ska kopplas med denna switch vara med låsta lägen. Så dessa fyra lnb.er skapar motsvarande vad en universell lnb hade gjort mot en box. Skillnaden nu är att flera boxar genom switchen kan få alla fyra möjligheter då varje lnb har sitt eget låsta läge.

Om en box kopplas direkt mot ett uttag i lnb.n så får du bara in de kanaler som finns i det läget, tex high-vertikal. Om det är detta som är felet så måste du verifierat att rätt uttag på lnb.n kopplas mot switchens motsvarande ingång.

W
Nimajneb skrev:
Det går utmärkt med en Multis till CD boxarna.:)

Skulle tro att det är något vajsing på Multisen
Ok :) har inte så stor nytta av det nu, men sparar mig kanske lite arbete i framtiden, risken finns att 2 tv-apparater blir för lite vartefter.

Kan inte se vad felet är. Imorgon kommer en s.k. antennexpert och kollar över det. Börjar naturligtvis med att ställa in parabolen rätt sedan får han väl styra och ställa tills det förhoppningsvis blir bra och att felet hittas.

Nu har antennexperten varit här och problemet är löst. Skäms nästan för att berätta det men å andra sidan var det ju ingen annan heller som kom på det. Lnb´t var vridet och satt inte rakt. Att man inte själv tänkte på det men det är lätt att bli fartblind. Kanske någon har nytta av svaret, vad vet jag.

Därmed är ju också frågan som dykt upp här om det går att köra multiswitch med CD löst!

VIlken typ av multiswitch använder ni?

brevik skrev:
VIlken typ av multiswitch använder ni?
Jag har en spaun 5/8 med förstärkare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.