Jag vet att det är en del folk som föredrar Linux här i forumet, så jag hoppas på att nån känner till nåt bra forum där man kan ställa (avancerade) frågor och faktiskt få kunniga svar.

En kortfattad bakgrund:
Jag har en handfull Linuxburkar (mest Ubuntu) i nätverket hemma som alla lagrar filerna på en Openfiler-maskin. Tidigare hängde de samman via en switch som var kopplad till ADSL-modemet, men nu har jag flyttat och de sitter nu allihop på en router (D-link DIR-655) som är kopplad till ett kabel-modem.
Problemet är att det nu tar upp emot en minut att mounta diskarna (fstab) när jag bootar klienterna.
Jag kan ge en lång lista på ting jag testat, men syftet med den här tråden är i första att få tips om vart man kan vända sig eftersom det annars skulle bli lite väl mycket off topic.

Det är inte off-topic. Det här är teknikdelen :)

Har du provat med wireshark och sett om du får några skuma timeouter eller resends?

Tack, det fixade saken på en minut! Jag måste till min skam erkänna att jag inte visste att Wireshark fanns till Linux, men en snabb koll visar ju att det är därifrån den kommer..!

Jag hittade häpnadsväckande många broadcasts och fann då att jag hade glömt att uppdatera default gw på servern!

Nu mountar den diskarna momentant igen.

Även om problemet är löst så kan jag ju rekommendera bra forum. Jag brukar fråga på kubuntu.org, det finns väldigt kvalificerat folk där.

Det är de enkla som kncker en :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.