4 420 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Vilket larm ska jag ha?
Sida 1 av 2
Letar lämplig larm-lösning av villa + fristående garage. Trodde jag hittat rätt med DSC:s 1616 el. 1864 hybrida system, men de verkar mer avpassade för koppling mot larmcentral och inget man använder fristående(?). Ser helst en lösning med trådat och trådbundet kombinerat då jag har slangar förberett på bottenplan.
Grundkrav:
- hantera minst 8 trådade sektioner
- möjlighet till trådlösa sektioner
- minst 2 larmområden (hus och garage), samt gärna möjlighet till skalskydd/hemmaläge
- minst två MAP:ar
- fjärrkontroll
- uppringning mot t.ex privat mobil, med "bättre" avrapportering än ett pip, röstmodul?
Tips på ovanstående?
Tack på förhand
Grundkrav:
- hantera minst 8 trådade sektioner
- möjlighet till trådlösa sektioner
- minst 2 larmområden (hus och garage), samt gärna möjlighet till skalskydd/hemmaläge
- minst två MAP:ar
- fjärrkontroll
- uppringning mot t.ex privat mobil, med "bättre" avrapportering än ett pip, röstmodul?
Tips på ovanstående?
Tack på förhand
Jag kör ett 1864 och har gjort så det mailar och SMS:ar vid larm, förvisso är det larmkoderna som kommer men så svåra är de inte att begripa tycker jag. Själv har jag lättare att bli nådd på ett SMS eller mail än telefon dessutom...
Ett tips kan också vara att det finns billiga larmcentraler som ringer upp dig, och tar andra åtgärder om de inte får tag i dig. Finns en prisvärd som ska vara bra i skånetrakten som opererar över hela landet men nu minns jag inte namnet naturligtvis....
Ett tips kan också vara att det finns billiga larmcentraler som ringer upp dig, och tar andra åtgärder om de inte får tag i dig. Finns en prisvärd som ska vara bra i skånetrakten som opererar över hela landet men nu minns jag inte namnet naturligtvis....
mexitegel skrev:
Du syftar inte på Lövesta larmcentral?
Är helt novis vad det gäller detta men har hört att det är viktigt vilken frekvens ditt larm använder. Easy verkar använda rätt frekvens (828 MHz tror jag det ska vara) men osäker vad DSC använder. Det ska inte vara 433 MHz i alla fall för det ska vara busenkelt att komma runt.
Tapatalk via iPhone
Tapatalk via iPhone
Tror 800Mhz-bandet är lika lätt, dock är det mindre störningar där generellet.byggcalle skrev:
DSC larmen kan larma vid störningar har jag för mig.
Nya DSC larmen går på 800-bandet medans de gamla går på 400-bandet.
I detta fall efter vad TS skriver inte trådlöst ett alternativ, vilket är klokt imo. Sen är kravet OM en trådlös central skall kunna klassas i larmklass R att den larmar för störningar. Något som även oklassade gör. Nackdelen är att timeout tiden för störningar och annat som sker på frekvensbandet är lång i meningen upptäckt. Att den är lång är pga att annars skulle man få fellarm var och var annan dag.
Och det brukar man ju ha ett pip som talar om att larmet har fattat ordern.
nya Svenska/Europeiska DSC brukar vara 866MHZ. UAS modeller är 433 och det finns en äldre Europeisk 433, dock pratar dessa 433 inte samma språk
nya Svenska/Europeiska DSC brukar vara 866MHZ. UAS modeller är 433 och det finns en äldre Europeisk 433, dock pratar dessa 433 inte samma språk
Ja, men inte om man larmar på utanför dörren och MAP:ens pip inte når i genom... Om det var det du menade ? De nyare (alexor?) larmen verkar ha dubbelriktad kommunikation med larmdosan så man får en indikation på larmets verkliga status.mats_o skrev:
Du kan ju konfa så att sirenen ger arm/disarm meddelanden. Den hörs jumexitegel skrev:
Alternativt kan man ju använda en PGM utgång och sätta en lysdiod på den. Sätter man den på att lysa när larmet är aktivt så vet man ju
Tack för alla svar.
Visonic har en del trevliga funktioner, samma sak gäller Agility med dubbelriktad trådlös osv. Men tyvärr lider de alla av att inte kunna hantera 8+ trådade sektioner, och Bosch Easy som såg ut att gå hela vägen kraschade på enbart ett larmområde.
Vill verkligen använda trådat i möjligaste mån (säkerhet/batterier/positioneringsproblem osv), och bara komplettera med trådlöst där kabeldragningen blir problem, därav går alla rent trådlösa system bort.
Mexitegel, vad har du för tillbehör för att få ditt DSC att smsa? Vad visar smsen?
Visonic har en del trevliga funktioner, samma sak gäller Agility med dubbelriktad trådlös osv. Men tyvärr lider de alla av att inte kunna hantera 8+ trådade sektioner, och Bosch Easy som såg ut att gå hela vägen kraschade på enbart ett larmområde.
Vill verkligen använda trådat i möjligaste mån (säkerhet/batterier/positioneringsproblem osv), och bara komplettera med trådlöst där kabeldragningen blir problem, därav går alla rent trådlösa system bort.
Mexitegel, vad har du för tillbehör för att få ditt DSC att smsa? Vad visar smsen?
Redigerat: