Hej,
Motorn går inte på min två år gamla diskmaskin. Jag kan inte felsöka vettigt då Bosch vägrar lämna ut elschema. De hänvisar till sin serviceorganisation. Får de göra så? Det finns EU-lag att bilbranschen måste lämna ut ritningar och felsökningsinstruktioner. Någon som vet vad som gäller?
/Patrik
Motorn går inte på min två år gamla diskmaskin. Jag kan inte felsöka vettigt då Bosch vägrar lämna ut elschema. De hänvisar till sin serviceorganisation. Får de göra så? Det finns EU-lag att bilbranschen måste lämna ut ritningar och felsökningsinstruktioner. Någon som vet vad som gäller?
/Patrik
Jag är beredd att betala men det är tvärnej.
Någon som vet var man kan få tag på ett schema eller info om vilka spänningar jag kan förvänta mig in till motorn? Jag mäter 230 på alla ingångar. Borde det inte finnas en nolla? Inte gör väl styrkortet om till trefas?
Någon som vet var man kan få tag på ett schema eller info om vilka spänningar jag kan förvänta mig in till motorn? Jag mäter 230 på alla ingångar. Borde det inte finnas en nolla? Inte gör väl styrkortet om till trefas?
Posta en bild på styrkortet...
Är det en frekvensomformare borde man kunna se det, sitter det en kylfläns med 3/6 st halvledare nånstans utanför så posta en bild på det med.
Det är tre trådar till motorn, hmm, sitter det nån stor kondning på motorn?
Mät även lindningarna på motorn.
/Kent
Är det en frekvensomformare borde man kunna se det, sitter det en kylfläns med 3/6 st halvledare nånstans utanför så posta en bild på det med.
Det är tre trådar till motorn, hmm, sitter det nån stor kondning på motorn?
Mät även lindningarna på motorn.
/Kent
Japp det sitter en konding. Glöm trefas. Min kunskap om elmotorer är som synes begränsad.
Bifogar bilder på styrkort, motor och en skiss på vad jag mätt upp.
Fyra anslutningar (3,2,4,1) på motorn.
2 ej ansluten utan kortslutning mellan 3 och 2.
Kortslutning mellan 4 och svart på kondingen
Jag mäter 65 ohm mellan 1 och 4 och 48 ohm mellan röd på konding och 3
Jag tror att utgående från kondingen (brun/vit), växlas mellan 3 och 4 (orange och vit) via ett relä på styrkortet. Brunvit är gemensam med röd på kondingen.
Jag skall se om jag kan testa styrkortet lite närmare och mäta kondingen.
Bifogar bilder på styrkort, motor och en skiss på vad jag mätt upp.
Fyra anslutningar (3,2,4,1) på motorn.
2 ej ansluten utan kortslutning mellan 3 och 2.
Kortslutning mellan 4 och svart på kondingen
Jag mäter 65 ohm mellan 1 och 4 och 48 ohm mellan röd på konding och 3
Jag tror att utgående från kondingen (brun/vit), växlas mellan 3 och 4 (orange och vit) via ett relä på styrkortet. Brunvit är gemensam med röd på kondingen.
Jag skall se om jag kan testa styrkortet lite närmare och mäta kondingen.
Här borde nån kunna ge svar, var rätt längesen jag rotade i sådant.
Tvåhastighetsmotor i alla fall och jag gissar att nollan ligger på ettan.
/Kent
Tvåhastighetsmotor i alla fall och jag gissar att nollan ligger på ettan.
/Kent
Brukar vara väldigt svårt att få tag i scheman till vitvaror på nätet. Du kan prova här, men det är sällan man träffar rätt tycker jag:
http://www.fixya.com/support/bosch/dishwashers
Brukar sluta med att man får rita upp det själv. Du är ju på god väg redan.
Den här sajten har varit väldigt bra på elektronikprylar men jag har aldrig fått träff på mina vitvaror:
http://www.eserviceinfo.com/
Eftersom du verkar ha en asynkronmotor så är felet sannolikt inte i själva motorn vilket kan vara positivt ur prissynpunkt. Enskilda delar på styrkortet är billiga, men köper man hela styrkortet så tar de hutlöst betalt (typ >1000 kr).
Pen
http://www.fixya.com/support/bosch/dishwashers
Brukar sluta med att man får rita upp det själv. Du är ju på god väg redan.
Den här sajten har varit väldigt bra på elektronikprylar men jag har aldrig fått träff på mina vitvaror:
http://www.eserviceinfo.com/
Eftersom du verkar ha en asynkronmotor så är felet sannolikt inte i själva motorn vilket kan vara positivt ur prissynpunkt. Enskilda delar på styrkortet är billiga, men köper man hela styrkortet så tar de hutlöst betalt (typ >1000 kr).
Pen
Det finns två grundprinciper för "enfas" asynkronmotorer.tripak skrev:
1. En trefas asynkronmotor med tre lindningar och tre poler. Man kopplar nollan till ena polen, fasen till andra polen och skapar en extra fasförskjuten fas med hjälp av en kondensator till tredje polen. Beroende på om andra änden av kondingen ansluts till nolla eller fas så kommer motorn att gå åt olika håll. I det här fallet ska du kunna mäta upp motstånd mellan vilka som helst par av anslutningar.
2. En enfas asynkronmotor med driflindning och startlindning och 3-4 anlutningar. Man skapar ett roterande magnetfält med hjälp av startlindningen för att dra igång motorn - sedan kan/måste man optionellt koppla ur den. Driftlindningens två poler anluts till nolla och fas. Startlindningens poler ansluts också till nolla och fas - eventuellt via en kondensator. Beroende på hur nolla och fas vänds på startlindningen kommer motorn att gå åt olika håll. En kylskåpskompressor är ofta av den här modellen och utan kondensator. Startlindningen är istället lindad så att den får mycket hög induktans (för att skapa fasförskjutning) och den måste då snarast kopplas ur efter start för att inte bränna lindningen.
Snickarboden nedan indikerar att det finns en tredje typ av "enfas" asynkronmotor där man skulle kunna få två hastigheter. Jag har inte själv sett någon sådan så han kanske kan förklara hur den kopplas in.
Jag vet inte om diskmaskinen har två hastigheter eller reversering på motorn. Jag kan tänka mig att reversering skulle kunna användas för att välja om vattnet ska pumpas till sprutarmarna på övre respektive undra hyllan.
Pen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Reversering kan användas för att endera pumpa vattnet till munstyckena eller pumpa ut vattnet. Pumphjulen är då optimerade för drift åt ena hållet och väldigt dåliga åt andra hållet.
Protte
Protte
Klicka här för att svara



