Hej,
Funderar på att köpa ett inbrottslarm till min sommarstuga, det skall vara GSM uppringning utan abonnemang. Har tittat på hem-larm.com och vikinglarm.se och några till.

Jag har två frågor:
- Är givarna som använder samma frekvens kompatibla mellan de olika fabrikaten?
- Någon som har hittat ett larm med bra temperatursensor?

på fråga numer 1. Nej är det inte samma fabrikat kommer trådlöst inte att fungera.
Nr 2. sök på temperaturlogger eller liknande

1) Förutsätt att de inte fungerar med varandra om det inte är samma serie
2) Bl.a. Vikinglarm har en MMS/SMS kamera som man kan köpa till bl.a. en temperatursensor till. Finns även rökdetektorer, IR, magnetkontakter. Det kan alltså fungera som övervakningslarm, men inte fungera som skalskydd. Vet inte om det finns siren som fungerar heller.

http://www.vikinglarm.se/kameraover...overvakningskamera-med-gsm-och-mms/c149/p403/

Har testat en sådan, har själv en Ontech 9030 som har temperaturövervakning och ingångar för två trådbundna larmslingor (NC eller NO). För den lilla prisskillnaden som är mellan Ontech och Vikinglarms MMS kamera så skulle jag nog satsa på den senare om man inte behöver relästyrning av 230V via SMS.

Hej,

Tack för svaren på fråga 1!
Nr 2. har fortfarande inte hittat ett bra alternativ. Lite besviken att temperaturövervakning inte är en standardkomponent till alla larm, på samma sätt som rök, vatten,IR och magnet är.

Som svar på nr 2. Tempövervakning är inte ett inbrottslarms primära uppgift. Inte ens sekundär uppgift.. Vill man ha tempövervakning pratar vi bra mycket dyrare system

OK, det får väl bli två system och två GSM abonnemang då... Ett larm med IR, magnet, rök och vatten, för typ 3500SEK. Och ett Ontech för 1600SEK alternativt MMS kamera med tempgivare för 2400.

Nu har jag inte koll på just de specifika system som används, men vill du köra två system, måste du då ha med inbyggd gsm-enhet?
Jag kör dubbla system och har de kopplade till en separat gsm-uppringare, där man dessutom kan styra reläutgångar med tex sms för tex belysning, värme, garageport eller vad man nu känner..

Såg idag att nu finns det en temperaturgivare till ett larm med GSM uppringare, trådbunden givare men ändå. Kostar bara 395SEK extra. En sådan får det bli! hem-larm.com

Vill man bara ha ett larm att det blir för kallt eller varmt så är det ju rätt enkelt att bygga en sådann modul själv och sen koppla in zom en zon på larmet (pratar trådat då)
Ett lämpligt PTC/NTC motstånd och en trimpot kan i bästa fall räcka om man kan få till en tillräckligt skarp ändring i PTC/NTC motståndet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.