5 347 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Larma fasta fönster
Sida 1 av 2
Försökte få svar på hur man kan säkra glaskassettfönster mot inbrott på fönsterforumet men det verkar tunnt på idéer. Har ingen större lust att prova att lossa glasningslisterna och testa om kassetten är limmad/silikonad mot bågen eller ej. Det var den i varje fall inte på äldre fönster och jag har ingen koll på när man började vakna till och inse att tjuvarna har en bekväm väg in genom att just lyfta ur hela kassetten.
Alltså blir nästa fråga i detta forum vad som är lämpligast sättet att larma fasta fönster? Har funderat på att sätta en standard utvändig magnetkontakt med magneten limmad mot glaset, Finns det andra sätt?
Rörelsedetektorer i all ära, men jag vill även ha skalskydd så vi kan sova lugnare på natten.
Alltså blir nästa fråga i detta forum vad som är lämpligast sättet att larma fasta fönster? Har funderat på att sätta en standard utvändig magnetkontakt med magneten limmad mot glaset, Finns det andra sätt?
Rörelsedetektorer i all ära, men jag vill även ha skalskydd så vi kan sova lugnare på natten.
Jag har två helt nya härliga svenska kvalitets träfönster med extra dyr aluminiumbeklädnad.
Pillar man bort aluminiumlisten med en skruvmejsel så sitter glaskasseten kilad med plastkilar och säkrad med två silikonkluttar per sida. Känns sådär på en uteplats i markplan.....
Jag har limmat glaskross, ska koppla ihop larmet nu i helgen.
Mvh
Pillar man bort aluminiumlisten med en skruvmejsel så sitter glaskasseten kilad med plastkilar och säkrad med två silikonkluttar per sida. Känns sådär på en uteplats i markplan.....
Jag har limmat glaskross, ska koppla ihop larmet nu i helgen.
Mvh
J
Jambalaya
Medlem
· Jambalayaville
· 119 inlägg
Jambalaya
Medlem
- Jambalayaville
- 119 inlägg
Nej, det är inte glaskrossande jag är rädd för. Det finns också vanliga gammaldags fönster i kåken som tjuven hellre skulle välja.
Egentligen känns limmade vibrations eller glaskrosss-sensorer onödigt avancerade för att larma för urlyft av kassett. Risken ökar ju för falsklarm med deras funktion. Det smarta, billiga och diskreta alternativet vore ju en fastlimmad metallledare på rutan med tunna anslutningstrådar som går av om någon lyfter ur kassetten. Borde ju egentligen gå att göra själv. Konstigt om det inte finns någon sådan produkt på marknaden redan.
Egentligen känns limmade vibrations eller glaskrosss-sensorer onödigt avancerade för att larma för urlyft av kassett. Risken ökar ju för falsklarm med deras funktion. Det smarta, billiga och diskreta alternativet vore ju en fastlimmad metallledare på rutan med tunna anslutningstrådar som går av om någon lyfter ur kassetten. Borde ju egentligen gå att göra själv. Konstigt om det inte finns någon sådan produkt på marknaden redan.
Det har funnits produkter som har inneburit att man har limmat en metallfilm tvärs över eller runt rutan. Ser alltid fördjävligt ut.
Snyggaste lösningen som jag själv skulle gjort är att lägga en sträng med glasklar silikon på insidan, både starkt och hyffsat osynligt
Snyggaste lösningen som jag själv skulle gjort är att lägga en sträng med glasklar silikon på insidan, både starkt och hyffsat osynligt
Menar du att du skulle strunta i larmande och lägga silikonsträngen i kanten mellan glas och fönsterbåge? Det låter inte som en särsklit stark förstärkning. Kan du förtydliga lite vad du menar?frohike skrev:
OK, men jag förstår fortfarande inte hur det utförs?somelvis skrev:
Inte kan väl en sträng ytligt applicerad silikon i hörnvinkeln fästa in fönstret så att det gör någon större skillnad?
Lägger du en såkallad toppfog som har en vinkel på 45 grader mot ruta och karm och som är 6-8 mm ut på rutan och upp på karm så har du en säkring som gör det Omöjligt att plocka ut rutan.
Har faktiskt råkat ut för ett pucko som satte vanlig papperstejp (sådan där mjölkvid tejp) på utsidan en nödutgångsdörr eftersom har tyckte det drog kallt. Det var tejpat runt om dörren. Den va totalt Omöjlig att öppna.
Det jag vill ha fram är att det är helheten i fogen som gör den starkt.
Har faktiskt råkat ut för ett pucko som satte vanlig papperstejp (sådan där mjölkvid tejp) på utsidan en nödutgångsdörr eftersom har tyckte det drog kallt. Det var tejpat runt om dörren. Den va totalt Omöjlig att öppna.
Det jag vill ha fram är att det är helheten i fogen som gör den starkt.