Funderar lite över en kameralösning.....

Jag vill använda analoga kameror och ansluta dessa till ett videokort typ detta:

http://www.axis.com/products/cam_241s/index.htm

Önskemålet är minst två portar, relativt högupplöst, gärna pci-kort för montage i PC och jag vill kunna surfa till video servern UTAN ATT ANVÄNDA active x/explorer.

Axis prylar fungerar förstås, men det är alldeles för dyrt. Tanken är att bygga en liten lösning att ha i bilen med back och framkamera och använda en surfplatta som monitor (vilken givetvis också ska fungera som mediaspelare och navigator).

Små bulletkameror som kan integreras i en kofångare finns det högvis av och dom kostar inte mycket, det är videokortet som är problemet. Har hittat några pcivarianter som är lite billigare men dessa kräver active x när man surfar och det går ju inte ihop med någon surfplatta idag vad jag vet.

Alla färdiga "ip-kameror" jag hittat är för stora för att kunna användas.

Finns det inga USB-kameror som funkar?

En sådan som pekar framåt:

597W.jpg

mandg skrev:
påminner mycket om korten som finns på denna url:en
[länk]

Men enligt min erfarenhet så suger dessa då drivrutinssupporten suger.
ÖB har jag pratat med. Kortet har det lilla problemet att activex måste funka om man vill ha bild via webguit, och det är ju inte helt ointressant.

Förvisso är det ju så att det verkar lanseras surfplattor i en farlig fart just nu och man får en känsla av att Android/Ipad plattorna snart samsas med Intel Atom baserad Windowsplattor också. Då är detta sannolikt ingen begränsnings längre. Frågan är om man vill ha en surfplatta med Windows på.....

frohike skrev:
Upplösningen på analoga kameror som går via koax är aldrig högre än max 520 linjer. Mer normalt 430-480 linjer. Högre upplösning får du inte oavsett videokort.

Ett tips annars är att leta efter en liten DVR typ [länk]
Ok, hur ansluter man högupplösta kameror?

Den där dvr'en verkar ju vara ett trevligt alternativ, om än lite stor....

Det finns vissa analoga som är uppressade till 600 TVL, vilket bara är försäljningsteknik då PAL klarar max 4CIF (704 × 576). Så det är max upplösning.
Pratar man högupplösta kamerabilder pratar man megapixel och då är det Digitala IP-kameror som gäller

MathiasS skrev:
ÖB har jag pratat med. Kortet har det lilla problemet att activex måste funka om man vill ha bild via webguit, och det är ju inte helt ointressant.

Förvisso är det ju så att det verkar lanseras surfplattor i en farlig fart just nu och man får en känsla av att Android/Ipad plattorna snart samsas med Intel Atom baserad Windowsplattor också. Då är detta sannolikt ingen begränsnings längre. Frågan är om man vill ha en surfplatta med Windows på.....

Vi kör 4 analoga kameror på kortet för övervakning av utrustning, vi använder ZoneMinder och denna kräver inga ActivX komponeneter.

Dock så var det en del strul med drivisar, vilket innebar att vi fick använda oss av en äldre zoneminder för att få allt att fungera korrekt. (ver 1.23.3)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.