4 347 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Programerbar belysningstimer! Legrand Rex - Time Switch!!!
Hej!
Jag har en Legrand Rex - Time Switch ´modell 604 774 som ska styra fasadbelysningen. Har ingen instruktionsbok & jag har letat runt på nätet utan resultat. Har även skymmningsrelä kopplat.
Har försökt med alla möjloga & omöjliga inställningar men får inte switchen att funka. Ställer jag den på en tid då den ska släcka belysningen så klickar det i apparaten men inget händer med ljuset...
Har även en strömbrytare för belysningen innanför entrédörren. Dagtid kan jag tända belysningen genom att trycka på denna knapp. Vid mörker så kan man inte slå av....
Jag vill att belysningen ska tändas av skymmningsrelät (vilket det gör idag) samt släckas av switchen kl 24. Just nu så lyser det hela natten...
Någon som har koll på dessa switchar eller kan ha en susning om hur jag får detta att funka?
http://www.cpu.com.tw/kh/home/timer/604777.pdf
Mvh M
Jag har en Legrand Rex - Time Switch ´modell 604 774 som ska styra fasadbelysningen. Har ingen instruktionsbok & jag har letat runt på nätet utan resultat. Har även skymmningsrelä kopplat.
Har försökt med alla möjloga & omöjliga inställningar men får inte switchen att funka. Ställer jag den på en tid då den ska släcka belysningen så klickar det i apparaten men inget händer med ljuset...
Har även en strömbrytare för belysningen innanför entrédörren. Dagtid kan jag tända belysningen genom att trycka på denna knapp. Vid mörker så kan man inte slå av....
Jag vill att belysningen ska tändas av skymmningsrelät (vilket det gör idag) samt släckas av switchen kl 24. Just nu så lyser det hela natten...
Någon som har koll på dessa switchar eller kan ha en susning om hur jag får detta att funka?
http://www.cpu.com.tw/kh/home/timer/604777.pdf
Mvh M
1.Du har en manuell bortkopplare av tiduret..som troligen kan vara påslagen och då fungerar bara skymningsreläet...vilket verkar vara fallet. så slå av den manuella överkopplingsfunktionen.
2 Sedan har du en reverserare se till att den är avslagen men fungerar det med 1 gör inget mer...
3.Programmera CH1 med veckotider och CH2 med helgtider eller CH1+CH2 med veckan runt tider!
http://www.legrand.co.uk/en/scripts/en/publigen/content/templates/previewTexteDroite.asp?P=436&L=EN
på den sidan kan du se en pdf med lite information..men jag skulle kontakta generalagenten i Sverige för att släppa sådana här konstruktioner är inte juste mot kunderna.
2 Sedan har du en reverserare se till att den är avslagen men fungerar det med 1 gör inget mer...
3.Programmera CH1 med veckotider och CH2 med helgtider eller CH1+CH2 med veckan runt tider!
http://www.legrand.co.uk/en/scripts/en/publigen/content/templates/previewTexteDroite.asp?P=436&L=EN
på den sidan kan du se en pdf med lite information..men jag skulle kontakta generalagenten i Sverige för att släppa sådana här konstruktioner är inte juste mot kunderna.
byggarätt skrev:1.Du har en manuell bortkopplare av tiduret..som troligen kan vara påslagen och då fungerar bara skymningsreläet...vilket verkar vara fallet. så slå av den manuella överkopplingsfunktionen.
[länk]
Tack för att du tar dig tid att svara!
Kan det då vara strömbrytaren vid entrédörren som är den manuella bortkopplaren? Har testat switchen med strömbrytaren i båda lägena utan någon förändring.
Jag har beställt detta system för att det ska tändas av skymningsrelät & släckas av timern....
Reverserare? Vad är detta?
Är ju lite skumt tycker jag att man kan tända belysningen dagtid genom att stänga av strömbrytaren vid dörren. Dock så kan jag inte på något vis släcka på kvällen/natten. Får nu slå av säkringen i elskåpet....
Vette fasen hur ja ska få detta att funka. Kan elektrikern kopplat fel?
Mvh
Eftersom du hör reläet i uret klicka som du skriver i #1 är det nog bara en felaktig inkoppling av de ingående delarna som är ditt problem. Verkar som att skymningsrelä och strömbrytare vid dörren ligger parallellt till belysningen, du ska ha urets kontakt i serie med ljusreläets utgång så att det bryts vid de tider du önskar. Brytaren vid dörren kanske ligger ok som det är så att man alltid kan tända när man vill.
Okej tackar för svar. Ska man behöva dra ut en elektriker för detta.... Elller vgar man pilla md det på egen hand? Elaren försökte nämligen blåsa mig när v byggde huset så vi är inte riktigt polare om man säger så.GK100 skrev:Eftersom du hör reläet i uret klicka som du skriver i #1 är det nog bara en felaktig inkoppling av de ingående delarna som är ditt problem. Verkar som att skymningsrelä och strömbrytare vid dörren ligger parallellt till belysningen, du ska ha urets kontakt i serie med ljusreläets utgång så att det bryts vid de tider du önskar. Brytaren vid dörren kanske ligger ok som det är så att man alltid kan tända när man vill.
Mvh M
Klicka här för att svara