Jag har precis lyckats installera mitt Bosch Easy System. Efter en hel del sökande och även hjälp på detta forum så fick jag det att fungera, hjälpligt.

Jag får nu en röstrapport när jag ringer för att programmera som säger som rubriken "Bussenhetssabotage 50, Kommunikatinsfel 1".
Cirkeln på min MAP blinkar fullt grön.

Efter ett tag så hittade jag hur man skulle åtgätda på sid 26 i manualen "radera och avkänn". Men när jag går in i installatörens telefon meny så finns inte detta alternativ.
Jag har inte heller hittat något genopm expertprogrammeringen.
Någon som kan hjälpa mig med tips om hur detta kan lösas?
(vill helst inte göra en fabriksåterställning, har redan programmerat in en hel del värden)

Min gissning och förhoppning är att kommunikationsfel1 kommer att lösas på samma gång, eller är det fel?

Ingen som har några tips här?
Jag sitter helt fast nu.

Bussenhet 50 är hubben. Kolla så att den är låst ordentligt och att det klickar i sabotagekontakten när du låser den (lägg örat mot och lås försiktigt).

Kommunikationsfel handlar om telefonlinjen. Har du anslutit larmet till telenätet och har du isåfall 50VDC över telefonlinjepolerna? Kan du ringa ut på den telefonlinjen?

Ett sätt att återställa konstiga fel på Bosch Easy är att spänningsresetta, dvs lossa på en batterikabel och ta bort 230V-matningen till centralapparaten så att centralen dör i 1 minut . Koppla sen in 230 och batteri och vänta tills manöverpanelen lyser grönt igen (gör den inte det efter ca 15 min så upprepa ovanstående). Sen får du gå in i programmeringen och ställa klockan.

Skulle något av detta inte fungera så råder jag dig att ta kontakt med det ställe du har köpt anläggningen på och be dem hjälpa dig. Om du har en äldre version av centralapparat (v2.5 och äldre, står på det vita plastlocket på centralkortet) kan det behövas en uppgradering från Bosch för att åtgärda detta (kända) problem.

Tack så mycket för detta svar Jeepmannen, jag har läst en del av dina svar i andra trådar och fått hjälp av dem.

Jag misstänkte att det kunde vara telefonlinjen som gav kommunikationsproblem. Jag var lite rädd för att det berodde på telefontanten som kommer in hela tiden och skriker "felaktigt nummer, var god försök igen". Att programmera går ju att lösa genom att koppla in sig direkt, men man kan ju misstänka att det kan bli sammarbetsproblem vid annan kommunikation.
(ja det går att ringa på den linjen, skall kolla späningen i morgon)

Skall prova att spänningsresetta direkt i morgon och hoppas att det fungerar. Annars ringer jag inköpsstället.
Lite trist när det finns "kända problem" som inte är åtgärdade då man köper en ny produkt. Mitt intryck var annars att Bosch Easy var "stabila".

Kommunikationsfel kan du få om uppringaren ringer ett felaktigt nummer. Då är det ingen som kvitterar larmet i andra änden. Och när centralen har ringt de gånger han ska men inte fått svar, så blir det kommunikationsfel.

Om det är det problem som kräver uppdatering mm så märks det genom att centralen "tappar" detektorer och andra trådlösa enheter. De finns inte längre kvar i systemet. Dock är det förhållandevis få anläggningar som råkar ut för detta.

Bosch har gjort helt rätt när de upptäckte detta "fel"; de stoppade hela försäljningen i ca två, tre månader och drog tillbaka alla levererade produkter. Sen åtgärdade de felet och lovade byta de anläggningar som har problem (till skillnad från en annan aktör på den mekaniska säkerhetssidan, de är stora på lås och snabbdyrkade låskistor :cool:...).

Därav att jag tycker du ska ta kontakt med din återförsäljare om felet kvarstår.

Så, nu börjar det närma sig....

Jag hade struntat i sabotagekontakten därför att jag ville ha hubben närmare taket, och då kunde jag inte komma åt att låsa. När jag låste ordentligt och gjorde en spänningsreset så löste sig problemet. (men jag fick tyvärr ha hubben "tråkigt långt ner" på väggen)

Även "kommunikationsfel 1" tystades ner av detta. Men jag får tyvärr fortfarande inga rapporter till min mob.tfn.
Har ändrat konto på adress 100, har ändrat 201 till 1. Jag har också lagt till mitt mob.tfn nummer till adress 206 (en rak nummerföljd, inga pauser eller liknande).
Till sist har jag ändrat adress 211 till 3 (röst).
Jag har 50VDC över polerna i telefonlinjen och det fungerar utmärkt att ringa från tråden. (Centralen är version 3.0).

Finns det förslag på lösningar för detta också?
(får tyvärr inte tag i min leverantör just nu)

Hej.
Jag vet att den här tråden är gammal nu, men iochmed att jag just själv har installerat ett bosch easy larm så ville jag dela med mig lite av problem.

Jag fick samma problem som ovan att larmet inte ville ringa min mobiltelefon, men jag kunde ansluta till larmet med en vanlig telefon och programmera larmet via telefonplintarna. Det som jag hade gjort fel var att jag använde enbart 2-trådig telefonkabel och anslöt via punkterna som är markerad som telefoner. I själva verket skulle jag anslutit en 4-trådig telefonkabel till punkterna som är markerad som telefoner och telestolpar. Jag satte grön, röd på telestolparna och svart och gul på telefonerna, efter det fungerade det bra.

Jag kan ju nämna för dom som funderar på att skaffa eget trådat larm är att bosch easy är väldigt trevligt när du väl installerat det, men räkna med att du får läsa på och läsa mycket till. Jag trodde jag hade gjort bort mig när paketet kom hem och började titta på grejjerna. Jag kan nog inte rekommendera det om du inte är intresserad av att läsa, prova och mixtra. men tycker du om det så har det gett mig ganska mycket tillbaks faktiskt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.