Vi har fått fiber indraget och en Inteno fiberkonverter. Den har anslutningar för internet, telefoni och tv. Men vad är egentligen skillnaden mellan dessa portar? Öppna portnummer? Trafikprioritering? Annat? Vi har ett öppet stadsnät och jag har beställt IP-telefoni från Bahnhof. Det fungerar när jag ansluter SIP-boxen till internetuttaget, men inte om jag sätter den i telefoniuttaget. Är det något jag ska bry mig om eller ska jag bara köra vidare med den i internetuttaget?

f91jsw skrev:
Vi har fått fiber indraget och en Inteno fiberkonverter. Den har anslutningar för internet, telefoni och tv. Men vad är egentligen skillnaden mellan dessa portar? Öppna portnummer? Trafikprioritering? Annat? Vi har ett öppet stadsnät och jag har beställt IP-telefoni från Bahnhof. Det fungerar när jag ansluter SIP-boxen till internetuttaget, men inte om jag sätter den i telefoniuttaget. Är det något jag ska bry mig om eller ska jag bara köra vidare med den i internetuttaget?
De olika portarna har olika logiska/virtuella sladdar till andra änden av nätverket (nätverksoperatören, inte Internetleverantören som bara har en av dessa anslutningar till sig). Om man beställer en IP-telefoni-tjänst i nätleverantörens portal så brukar den kunna nyttja dessa virtuella anslutningar, men beställer man IP-telefoni direkt av en leverantör, så brukar de inte använda denna anslutning.

Skillnaden är att de portar som inte är för Internet är prioriterade över Internet-porten (och alla andra användare av nätets Internetportar), men i praktiken så brukar inte detta spela någon större roll - såvida du inte maxar ut din Internetanslutning ibland (i praktiken är det nästan bara fildelning som man praktiskt kan störa telefonin med).

Att få en telefonlösning via Telefoniporten brukar kosta 20-30kr mer per månad.

OK tack. Jag försökte beställa telefoni via portalen men det funkade inte. Bahnhofs kundtjänst hänvisade då till deras hemsida, men sa inget om någon skillnad. I båda fallen skulle det vara 0 kr/månad om man har dem som internetleverantör. Prioritering spelar ingen roll, använder nästan inte fasta telefonen ändå. Behåller den mest för att det ändå inte kostar något i fast avgift.

Tips: Det finns DECT-telefoner som stödjer SIP. Lite bökigt att få det att fungera men smidigt att slippa en box till (i vårt fall tror jag boxen dessutom skulle ha kostat 700:-).

Har fått besked från en tekniker på öppet stadsnät att Quality of Service-filtrering för telefoni sker oavsett vilket uttag man sätter boxen i. Ja vad ska man tro...

f91jsw skrev:
Har fått besked från en tekniker på öppet stadsnät att Quality of Service-filtrering för telefoni sker oavsett vilket uttag man sätter boxen i. Ja vad ska man tro...
Då har de nog inte QoS i hela nätet, utan skiljer bara ut din telefoni från din övriga trafik. Annars måste de identifiera dina telefonanslutningar i alla switchar i nätet, och det tror jag nog att de vill undvika.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.