Jag ställde en fråga på vitvaruforumet utan något egentligt svar, men eftersom det är mer en teknikfråga än en vitvaufråga så provar jag här.

Jag har nyligen köpt ett nytt kylskåp att ersätta vårt ca 30 år gamla. Jag är förvånad över att kompressorn på det nya kylskåpet dels har mycket längre gångtider och kortare stilleståndstider än det gamla. Att stilleståndstiden är kort borde bero på att temphysteresen är mindre och längre gångtider att kompressorn jobbar mindre "hårt"

Men jag är ändå förvånad, trodde att kompressorn på ett nytt välisolerat kylskåp skulle gå sällan och kort inte tvärt om.

Kort sagt, är det så här en modern kompressor arbetar?
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.