Viktor.J
Viktor.J: Är det ett äldre hus ? Förr hade man ca 12-15 mm ströläkt och takfotskil. Men nu använder man tjockare strö (och bärläkt) ca 23-25mm. Vilket gör att om man har samma takfotskil kvar så blir det en felaktig lutning på nedersta raden. Med Takfotskil blir de knepigt att ha en läkt på nedersta raden då skulle den bli för hög. Jag valde att ha kvar min takfotskil, men tog bort
8 svar · 2,4k läst
·
tegelvillan1909
tegelvillan1909: Tacksam för svaren, jag kontaktar plåtslagaren för det här jobbet
3 svar · 1,1k läst
·
C
ChrilleLa: Hej! Köpte hus i juni. Vid besiktningen noterades fuktfläckar på boarden vid takluckan på kallvinden. De bedömdes dock som torra och inget problem. Nu under hösten/vintern har jag dock märkt att de är fuktiga. P.g.a. placering och gravitationen bör det inte vara kondens, utan troligtvis något läckage utifrån. Inget mögel eller liknande. Inget dropp på vinden eller fukt på annat
0 svar · 1,7k läst
E
Edbobygg: Hej, Mild snöstorm i Göteborg igår på förmiddagen men snön yrde åt alla håll i ett ca 4 timmar innan det slutade och blev varmare. Upptäcker på kvällen att vatten droppar från taket (närmare bestämt snedtaket, takfönstrets övre hörn. Regnar och blåser ofta här men aldrig varit någon indikation på vattenläcka. Vatten fortsatte att rinna längs väggen i ett par timmar tills
0 svar · 1,7k läst
L
LouieÖ: Taket lutar ändå en hel del men det kanske är för lite, svårt när man inte vet. Vi tänker att vi ringer en takfirma imorgon som förhoppningsvis kan komma ut och titta på taket så fort som möjligt så vi vet hur vi ska gå vidare innan ev. avfuktning. Vi tänker att vi ska försöka sätta upp en pressning nu med skivor under som går in under tegeltaket så att vattnet rinner av då
14 svar · 4,5k läst
·
pacman42
pacman42: Det borde gå att upptäcka ett värmeläckage med en värmekamera om du har rätt (när vattnet torkat bort).
1 svar · 1,5k läst
·
A
Aunty: finns väldigt mycket forskning om ventilation på vinden men ändå fortsätter folk att bygga med massor av ventilation. se nedan från en sammanfattning från en av SP forskningar "SP (Statens Provningsanstalt) ; –”I ett väl isolerat tak utan tillförsel av fukt, är ventilationen snarare till nackdel än fördel. Ventilationsluften tillför fukt som kan kondensera inne i taket under
9 svar · 4,0k läst
G
Gabbe1: Skruvhål i tätskiktet får du i vilket fall. Antingen av skruven som håller plåten eller av skruvarna/spikarna som håller läkten.
29 svar · 8,1k läst
·
R
Rullle: Jag har problem med isbildning på taket på ett 1 och 3/4 hus byggt i början på 1900-talet. Taket är ett sadeltak med ca 50 graders lutning, Snedtaket är isolerat med ca 15 frigolitkulor mellan takstolarna. Det normala är att riva gamla råsponten och höja takstolarna för att få plats med mer isolering. Och därefter lägga ny råspont- underlagspapp och falsad plåt. Fick ett förslag
0 svar · 957 läst
T A
T A: Japp 799 för 20 kvm på Hornbach får anses som rimligt så den får det bli! [citat]
4 svar · 1,8k läst
Vilhelmkurt
Vilhelmkurt: En filosofisk fundering. Om man jmf plåt på råspont vs plåt på läkt borde det vara avsevärt mycket mindre kondensavgivning och avrinning vid plåt på råspont än med montage plåt på läkt. Med plåt på läkt omges plåten av mer luft som till viss del även passera i ett friare flöde som tillför ny fuktig luft och kondens. -Kan man dra en sådan slutsats?
9 svar · 2,9k läst
BirgitS
BirgitS: Nej, tyvärr inte men pröva att söka på www.sbr.se.
3 svar · 1,5k läst
·
Noramasen
Noramasen: Jag har aldrig sett denna profil tidigare, men kanske det är någon lokal variant och som kan återskapas av hyvleri i närheten där du håller hus. Har du tur så finns stålen kvar för att komma ner i kostnad. Med vänlig hälsning, Masen
5 svar · 1,0k läst
·
M
marvidss: [citat] Denna monterade jag: https://www.bauhaus.se/vindstrappa-clickfix-76-3-delad-1 Hur enkelt som helst
6 svar · 3,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Har ni plast/ångspärr i taken mot vinden ?
7 svar · 1,8k läst
J
jokar: kloasongtak är nog det rätta ordet :cool:;)
1 svar · 1,4k läst
·
S
Saelen: [bild] [bild] Kollade igår och det ligger plast som det ska. Isoleringen har ju på en del ställen blivit tilltryckt eller är ojämn. Dessutom har getingarna varit väldigt ivriga med att bygga bon. Så jag tror det får bli att ta bort dåligt material, fylla med lös mineralull och så regla lite för ett råspontgolv i mitten först och utåt sidorna. Där får det bli golvspån, spillvirke
10 svar · 2,6k läst
·
F
frankie4: [citat] Just det, det är ju också ett alternativ.
7 svar · 2,3k läst
·
G
Golf2r: Precis som plåtrickard, släpper du klammrerna på flera krokar kan du tvinga ner bakkanten på rännan för att få plats att vika om kupan
5 svar · 2,2k läst
·
S
sinuslinus: Låter ju som perfekt att isolera yttertaket utifrån när ni ändå ska lägga om taket.
9 svar · 3,8k läst
doublepeak
doublepeak: Bor också i Umeå i nybyggt hus 45 grader. Snön som kom -20/21 skadade övre raden. Det var pannor som knäcktes då fästena böjdes. Per Wikstrand är fabrikatet. Kan ha berott på att den övre raden satt för långt ned från nock. Vi fick den övre raden flyttad uppåt och lagad. Men jag litar inte på skydden efter detta utan skottar av taket om mängden är över 40 cm ca. Använder
6 svar · 3,6k läst
·
A
AZAZ: Tyvärr entreprenörer verkar inte vilja komma efter att det har gått 2 år sen inflyttning. Jag tänkte därför ev kontakta någon annan under tiden och sedan ska begära att de ska stå för kostnaden annars vidtas rättsliga åtgärder mot dem. Under tiden försöker jag göra vad jag kan, tack för tipset om tätningsmassa, jag ska testa
8 svar · 1,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Är isoleringen dyngsur så byter du det men i övrigt behöver du inte göra något nu, håll lite koll när det är läckageväder bara så det inte fortsätter. Invändigt kan det kanske vara en idé att plocka bort lite gips och inspektera men det får du avgöra på plats beroende på mängden vatten.
1 svar · 1,5k läst
Oldboy
Oldboy: Japp, på med vindpapp ovanpå isoleringen. Det behövs för att isoleringen ska fungera optimalt.
1 svar · 1,2k läst
G
GustavLincher: Precis som tidigare skrivit hade jag satsat på att laga läckan, är det ett äldre tak så riskerar det så klart att hända på fler ställen men då är det ändå bara ett par tusen per gång jämfört med betydligt högre summor, i synnerhet om ni ändå planerar att riva huset!
29 svar · 3,7k läst
·
R
Robinlars: Hej. Vi vill byta vårat plåttak till tegel eller betong. Anledning till detta är att jag stör mig vid kraftiga regnfall, att det låter mycket och jag får störd sömn av det. Våra förutsättningar: Huset är byggt -69 Råspont är original (tror jag) Plåttak är från ca -90 Ca 20° taklutning Ytterväggar är av 95x45 (tror jag) Spännvidd 7m Längd 10m Snözon 1.5 Tror jag har en
0 svar · 964 läst
MekPappa
MekPappa: [citat] Jag eldar nästan varje dag med dessa elpriser.. Skorstenen var blöt och med det även isoleringen som ligger runt skorstenen på vinden.
5 svar · 2,0k läst
·
M
Malin84: [citat] Fast jag måste plocka ner det som redan sitter där för att komma åt ändå. Oavsett tror jag att jag kommer gå den vägen. Jag vill verkligen ha flyttat den där fläkten :p
8 svar · 2,2k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Ja, det borde vara tätt. Det där är inte okej. Bild från utsidan i dagsljus vore intressant.
3 svar · 1,3k läst
·
S
spikar-på-skruvar: [citat] Toppen tack för råden!
12 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.