Tak & Vind
Aunty: [citat] men jag förstår inte?? står ju tydligt att plåtarbeten inte ingår?
Karrock: [citat] Gott! Då får jag piska mig själv att göra klart min egen också :)
Bliddan: [hur får man av luckan från gångjärnen? QUOTE="Bliddan, post: 5034318, member: 376364"]Går dessa gångjärn att justera? Luckan hänger och det drar kallt då listen inte ligger an.[/QUOTE]
MrDizzy: [citat] Även om man har öppen takfot och då hur mycket & ofta det blåser. Med öppen takfot och mycket blåst blir det kallare på kallvinden, men å andra sidan bättre luftutbyte där.
Oldboy: Helt normalt. Vi har ett enkelglasfönster på gaveln på höloftet ovanför stallet och det får mkt kondens, (året om). Om det är riktigt kallt så fryser fukten/kondensen till is/frost. Nu är ju takfönster kända källor för läckage, så det bör ni ju övervaka. "Fönsterbrädan" under fönstret får sannolikt ofta kondensvatten på sig, men blir det fuktigt runt om fönstret, dvs
Hasselnot: [citat] man får hoppas. Har iofs fått ett bra pris från en lokal leverantör. Men 350kr kvm för plannja royal eller terra plegel är lite väl mkt kan man tycka när pannorna från benders ligger på 90kr kvm
Kattfan: Funderar lite angående hur jag ska gå vidare nu. Rev ner en innervägg mellan två rum, därefter revs innertak (spontant träplank i ena och nåt urgammalt fibertak i andra rummet). Befintliga reglarna är nu synliga men går i olika riktning, olika tjocklek samt höjdskillnad. Är det lättaste att riva ner befintliga reglar och skruva upp nya reglar längs hela taket? Smarta tips mottages.
pjgb: Vårt från 40-talet såg likadant ut när vi köpte för ett år sedan, och det har inte hänt ett dugg trots tre långduschande tjejer och noll ångspärr uppåt. Ta det med ro och håll koll på det.
Raginmar: [citat] Edit: hittade i andra hörnet på ovanvåningen: [bild]
MrGigaByte: Jag ville gärna ha korta virkesbitar men om jag ska göra som befintlig konstruktion är gjord så blir det svårt att undvika längre plankor! Existerande plattform är råspont som ligget på reglar (som är parallella med balkarna längsmed golvet), som i sin tur är fästa på vertikala plankor som är fastskruvade i balkarna som går längs golvet. Reglarna verkar också fästa i
DTanner: Jag lyfter en gammal tråd då jag också hade problem. Kontaktade ansvarig person på Bjerking (som delvis ligger bakom) och de meddelade att problemet med "Plåtdimensionering" som jäven jag hade är p.g.a. att den beräkningsmjukvara som ligger i bakgrunden bara var licensierad i 10 år och har därmed förfallit. Man kan gå runt detta genom att ändra tid på datorn, eller som jag, sök
Rutred: [citat] Har nu tagit bilder. Från badrummet går det upp i taket en fläkt som man kan sätta på i badrummet. Vi använder den sällan. Läckan ser ut styvats där fläkten sitter (vit på bild). Men varförgår det rör till skorstenen? Det torde vara från röret till skorstenen det läcker.
Dan1891: [citat] Så länge färgen inte flagnar och taket blir rostigt, så kan du vara lugn och avvakta.
Karl95: [citat] En del vitmögel, men ventilationen kunde varit bättre, ska byta tak och i samband med det sätta ventilation i nocken. Taket har läckt lite kring skorsten så lite röta där. Annars ser den okej ut.
Nickesågen: [citat] Ja det kan räcka att plocka bort pannorna 1 m åt varje sida från högpunkten och ta bort ströläkten som ligger på bulan.
Rolle85: När det kommer till olika tillverkare av betonpannor, finns det några skillnader där eller är de bara design man betalar för?
Krux: [citat] Är det 40 cm över vid takstolen du menar ? Vet inte exakt hur det funkar med ångbroms men med ångspärr ska den sammanfogas med ångspärren i vägarna så det blir helt tätt . Men som sagt med ångspärren vet jag inte
Matias Määttä: [citat] Hej. Har ni fått detta åtgärdat
Jonatan79: Det finns inga krav på att ha en inspektionslucka där, speciellt inte två :)
plåtrickard: [citat] Har för mig att velux har andra monteringasatser om det inte är pannor
fribygg: [citat] Det går med hammare, rondell eller hovtång, upp med dej på taket och fixat bara;)
teo77: Jag har ett hus med en skorsten som endast används för ventilation. Köksfläkten går i en kanal som kommer ut på sidan av skorstenen. Det finns två andra kanaler som går från källaren och mynnar ut i toppen. Jag har nu tänkt klä in skorstenen i plåt och funderar på hur jag ska göra med de olika kanalerna. Den för köksfläkten som kommer ut på sidan, bör den istället komma ut i
Supercub: [citat] Jösses 40? Jag målade mina själv på södersidan för 700:- förra året. Ska ta andra sidan nästa år. Ser ut som nytt.
Louise1986: @faceplant löste sig problemet? Vi är i samma sits… QUOTE="faceplant, post: 3030850, member: 171575"]Jag var uppe på vinden och kikade och det visade sig att det inte är drevat med isolering ordentligt runt vindstrappans ram. Får åtgärda det och hoppas att det löser problemet.[/QUOTE]
fast3xx: Hej Vi skrev kontrakt med en husleverantör för ett tag sedan och nu är det dags att skicka in ansökan om bygglov. Efter kontraktet har vi flyttat lite väggar som gör att vi inte kan ha ryggåstak i vardagsrummet på övervåningen längre (enligt vår bygglovsritare). Detta var ganska hög prio så det svider lite. Vill bara kasta ut frågan om det är så att någon kunnig mot förmodan
Henningelvis: [citat] Slutar din fru att vara höjdrädd när du sitter på taket och dricker öl?