Vill byta innertak in ett rum som ska helrenoveras.
Nu sitter det spontad panel, vill ha slätt tak med eller utan skarvar. Ev några infälda spottar.

Tycker ni det är dumsnålt att upp nya innertaket på det gamla eller bör man plocka ner det gamla. Vilket lär resultera i att man måste fixa plasten bla och får in en massa skit från vinden.
Nackdel med att sätta på det gamla är att man lär ju sänka takhöjden något.

Har nån haft liknande fundering innan utförande och hur blev det? :)
 
Smacka på det nya innertaket på det gamla
 
se till att panelen sitter ordentligt fast och sen skruva gips
 
boschkenta
Jag har, i 3 rum, skruvat läkt i taket för att få ett litet mellanrum, och sedan hängt gips och satt spottar. Finns numera tunna spottar som bara behöver runt 40mm utrymme totalt, så det blir ingen större sänkning av taknivån :)
 
T tergo skrev:
se till att panelen sitter ordentligt fast och sen skruva gips
Ja man ser ganska tydligt var nuvarande sitter spikat så man kan gå efter det.

boschkenta boschkenta skrev:
Jag har, i 3 rum, skruvat läkt i taket för att få ett litet mellanrum, och sedan hängt gips och satt spottar. Finns numera tunna spottar som bara behöver runt 40mm utrymme totalt, så det blir ingen större sänkning av taknivån :)
Ja kanske ingen dum ide. Jag satte spottar i ett annat rum som rymtes i en takdosa.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
D
Smacka på gipsen på den befintliga panelen, det är inga konstigheter. Du förlorar 13mm och det är inget som du kommer att lägga märke till.
Sen finns det bra downlights idag som du kan sätta direkt mot isoleringen :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.