Hejsan,
Har bott i huset i 1år nu, har upptäckt att taket desvärre läcker något in på kallvinden.
När det varit som värst höst/vinter har det kommit lite dropp från spikar genom råsponten. Men det är inte så att det rinner in, på sommaren har det hållit sig torrt.
Jag har varit helt inne på att byta taket då det är från 1987 och således ganska gammalt.
Men efter lite funderande så har jag insett att läckaget är begränsat till ett visst område, nämligen
under takfönstrena.I övrigt är det torrt och fint.
3D-modell av ett hus med svart tak och röda linjer, enkelt, geometriskt, perspektivvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så i helgen fick jag äntligen tid och väder att undersöka lite närmre.
Plockade bort pannor runt det vänstra fönstret och hittade diverse saker som kändes mindre bra.
1. Det var i mitt tycke relativt mycket skit(Barr, löv) under pannorna som säkert hindrar vattenavrinning till viss del?
Tog bort det med grovdammsugaren.
Träram på marken, grus, löv, skuggor, skräp. Nedsliten utomhusmiljö. Möjligtvis del av ett projekt.
Skapa konto

2. Takpappen glipade lite på flera ställen, kollade med fingrarna och på ett ställe (ca 40cm) hade dom glömt ta bort plasten för klistret på takpappen och således inte sammanfogat skarven alls.
Närbild på en fot nära en lucka mellan två betongplattor i solljus.
Skapa konto

"svetsen" hade även spruckit på vissa ställen och allmänt taskigt utfört.
Träplankor på ett asfalterat golv, skuggor, sprucket material, dagtid, utomhus, ojämn infrastruktur, nedgånget område.
Skapa konto
Träramkonstruktion på asfalterat underlag i solljus, grus och spill, skuggor, byggmaterial.
Skapa konto

3. I nederkant på ena hörnet hade pappen spruckit typ 5cm.
Det är alltså en kant som fångar upp det vatten som eventuellt rinner ner där. Svårt att se på bilden dock.
Nergångna material, trasigt trä och skum, samlade löv och skräp, förfall och förlust av struktur.
Skapa konto

4. Plåtarbetet runt fönstret har också utrymme för förbättringar.

Till det positiva var dock att pappen inte alls kändes dålig, i mitt tycke utan att ha någon direkt kunskap om takpapp, men den var så pass mjuk att det blev ytliga skoavtryck i "asfalten" när solen värmt den lite.

Så min förhoppning är nu att dessa brister+skit på taket faktiskt är orsaken till läckaget och att jag ska kunna få ett tätt tak som håller några år till i alla fall, genom att göra en insats runt båda takfönstrena.
Förstår att livslängden för taket är på upphällningen ändå.

Tänker att man först försöker få in något klister/asfalt mellan pappen där det släppt för att klistra ihop det igen och sedan "målar" över allt med någon annan asfaltsmassa.
Tror ni det kan fungera?
och vilka produkter rekommenderar ni då? Googling resulterade i lite för många varianter att välja på.
Mvh, Niclas

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
  • Gilla
Murbyggare
  • Laddar…
K
Asfaltskliter som du redan fått tips på är bra. Antingen det från Mataki som säljs i tub, 1L burk eller tom 5L burk. Finns exakt samma men från annat märke som heter K-36. Något dyrare, men funkar lika bra.

Det man gör är som du varit inne på, klistrar över en ny bit papp. Skarvar ska överlappa minst 50mm, helst mer. Rekommenderat när man längdskarvar är 150mm överlapp i nederkant och sedan 450mm överlapp i överkant, för att så en skarv som inte är i takfallets lutning. Men 150mm överlapp brukar inte riktigt vara möjligt vid enstaka små lagningar.

Ett allmänt tips när du jobbar med asfaltskliter är att den ska vara varm, extremt mycket lättare att applicera då. Så ställ den ute i solen en solig dag och applicera lagningen på eftermiddagen, alternativt ställ burken på grillen och värm den (förutsätter plåtburk med 1/5/10L och inte plasttuben)

Ett betongtak från -87 anses inte gammalt. Det bör utan vidare klara 20 år till. Men det är bra att hålla koll på pappen, och underhålla med lite "klet" i skarvar. Takfönster är en riskkonstruktion, och det är väl där det läcker för dig. Ta ytterligare en ordentlig koll runt dessa fönster, då det även kan varit dåligt gjort från början. Sen kan du troligtvis lägga alla tankar och oro över taket åt sidan, många år framöver.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.