O
Har idag ett platt tråkigt entretak i plåt som en efterkonstruktion från 70-talet. Nu skulle jag vilja byta det mot ett snyggt sadeltak som harmoniserar med husets ursprungliga arkitektur. Funderar lite på hur jag skall gå tillväga.

Så här skall det i princip se ut när det är på plats:
Schematisk illustration av en takkonstruktion med markerad röd linje för projicering av takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det här en någorlunda bra metod att göra det:

1. Projicera takstolarna på det befintliga taket, det vill säga att få fram vart den röda linjen går på båda sidor.
2. Ta fram stora våtkapen och skära rakt igenom takpannorna i den röda linjen.
3. Lyfta ned alla takpannor i den bortkapade triangeln.
3. Bygga det nya entretaket, takduk, läkt, osv.
4. Skjuta in en ränddalsplåt under de befintliga takpannorna.
5. Lägga nygamla takpannor över det nya taket

Eller idén med att kapa takpannor på det sättet "fel", och hur gör man i så fall på "rätt" sätt?

O Oldfart skrev:
Har idag ett platt tråkigt entretak i plåt som en efterkonstruktion från 70-talet. Nu skulle jag vilja byta det mot ett snyggt sadeltak som harmoniserar med husets ursprungliga arkitektur. Funderar lite på hur jag skall gå tillväga.

Så här skall det i princip se ut när det är på plats:
[bild]

Är det här en någorlunda bra metod att göra det:

1. Projicera takstolarna på det befintliga taket, det vill säga att få fram vart den röda linjen går på båda sidor.
2. Ta fram stora våtkapen och skära rakt igenom takpannorna i den röda linjen.
3. Lyfta ned alla takpannor i den bortkapade triangeln.
3. Bygga det nya entretaket, takduk, läkt, osv.
4. Skjuta in en ränddalsplåt under de befintliga takpannorna.
5. Lägga nygamla takpannor över det nya taket

Eller idén med att kapa takpannor på det sättet "fel", och hur gör man i så fall på "rätt" sätt?
Hej! Hur gick det för dig? Jag är i samma sits nu fast med plåttak och undrar hur du gick tillväga?
Mvh Ida

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.