Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett 50-talshus i 2 plan(ej snedtak=HÖGT). F.n ligger ett tegeltak som jag ämnar byta till ett plåttak av klickfalstyp. Har fått en offert på detta och undrar om det är ok pris?
Taket är ca 11x12 m = 131 kvm
Detta ingår:
Ställning
Nedtagning//Deponi av gamla pannor(tegel)
Ny underlagspapp
Klicktak (Plannja)
Nya vindskivor
Vindskivsbeslag
Fotbrädor
Fotplåtar
Snörasskydd två sidor
Hängrännor(ej stuprör-behåller mina handgjorda original från 52)
Ommålning plåtdetaljer skorsten
Plåtarbete avluftning
Täthetsgaranti 30 år(vad det kan vara värt?)
Totalpris 130 000 kr efter rot.
Liten byggfirma(enmans) som förstärker med andra kollegor på denna typ av jobb.
Känns det som ett acceptabelt pris?
Mvh LOB
Redigerat:
Bara så att du vet så är det inte lämpligt att lägga klicktak på annat underlag än 23mm råspont. Och med tanke på att det är tegeltak idag så ligger det förmodligen 18 mm råspont. Detta kommer att bidra till att infästningarna inte drar tillräckligt och att det kommer att bli "svajigt" underlag när det väl är på plats. Och detta samtidigt som snörasskydden kommer att bidra till än mer påverkan på underlaget.L lob skrev:[bild] Hej
Har ett 50-talshus i 2 plan(ej snedtak=HÖGT). F.n ligger ett tegeltak som jag ämnar byta till ett plåttak av klickfalstyp. Har fått en offert på detta och undrar om det är ok pris?
Taket är ca 11x12 m = 131 kvm
Detta ingår:
Ställning
Nedtagning//Deponi av gamla pannor(tegel)
Ny underlagspapp
Klicktak (Plannja)
Nya vindskivor
Vindskivsbeslag
Fotbrädor
Fotplåtar
Snörasskydd två sidor
Hängrännor(ej stuprör-behåller mina handgjorda original från 52)
Ommålning plåtdetaljer skorsten
Plåtarbete avluftning
Täthetsgaranti 30 år(vad det kan vara värt?)
Totalpris 130 000 kr efter rot.
Liten byggfirma(enmans) som förstärker med andra kollegor på denna typ av jobb.
Känns det som ett acceptabelt pris?
Mvh LOB
Och som om det inte var nog med det så ser det ut att ligga kilar på takfoten som lyfter upp de nedersta pannorna, vilket bidrar till att det kommer att bli veck på plåtarna längst ner om inte kilarna avlägsnas.
Och vad gäller detaljerna kring skorstenen så kommer de inte att passa då teglet ligger högre än vad plåttäckningen ligger så dessa kommer att få lov att tillverkas om med den kostnaden som följer.
Och med tanke på taksäkerheten så tillkommer även den.
Och jag håller med fremax om att det låter alltför billigt och med risk för att det tillkommer stor post med ÄTA.
OM ni ska ha plåttäckning så se till att förstärk med minst 12 mm plyfaskivor som skruvas i takstolarna och som har förmåga att "dra upp" eventuella svackor i befintliga råsponten, och sedan godkänd underlagspapp för plåttäckning. Gamla pappen rivs av och spikar tas självfallet bort.
Sedan hoppas jag att ni fått godkänt för byte av tak då det är pliktat bygglov som gäller, om det inte ligger mitt i skogen förstås
Mvh Masen
Klicka här för att svara