Hej! Min sambo och jag har köpt en gammal stuga och takbyte blev högsta prio. Jag har sedan vi fick tillgång till stugan velat ändra entrén, genom att framförallt få bort det platta taket för att byta ut till ett sadeltak. Nu börjar det bli dags att byta på den sidan stugan som entrén är och vi behöver nog tänka till lite hur vi ska göra. Just nu lägger vi oljemasonit på de gamla stickorna, läkt och sedan rödbrun pannplåt.
Jag hittade en bild från ett annat inlägg här på byggahus.se som jag skärmdumpade för att visa hur jag menar. Dock fick den personen inga svar i sin tråd men jag har skrivit och frågat hur den gjorde.
Bör man skära i plåten då för att få till vinkeln och sedan får plåtslagare lösa skarvarna? Skickar även med bild på hur stugan är nu.
Jag hittade en bild från ett annat inlägg här på byggahus.se som jag skärmdumpade för att visa hur jag menar. Dock fick den personen inga svar i sin tråd men jag har skrivit och frågat hur den gjorde.
Bör man skära i plåten då för att få till vinkeln och sedan får plåtslagare lösa skarvarna? Skickar även med bild på hur stugan är nu.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Ni tänkte alltså bygga en helt ny förstukvist? Gå igenom jobbet med en plåtis först så att ni har koll på vad som krävs kring fästpunkter och annat.
Ja så säger man kanske. Farstukvisten vill jag ha annorlunda. Okej, plåtslagaren ska ju involveras oavsett pga skorsten och sånt så kan ju kolla upp detta samtidigtS Småbrukaren skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Då kan ni även passa på att be dem om råd kring hängrännor och stuprör så att rännilar hamnar rätt. Plåtslagare har bra koll på takavvattning.
Klicka här för att svara