Tjena

Skulle behöva en reality check då jag hade förväntat mig en annan summa då fakturan på hyra av ställning damp ned.
Hyrde en ställning inkl montage/demontage för bygge av garage 5 x 10 meter. Ställningen stod en månad, vilket var mycket mer än den nyttjades men det var tydligen en månad som gällde.

Priset för kalaset blev 36 000kr.

Kan det verkligen stämma? Själva hyran var 220kr exkl moms/dag. Resten var upp och ned med ställning och frakt. Bor väldigt nära så det är inte massa mil och tid till mig.

Tacksam om någon har en uppfattning om detta
 
Kanske lite dyrt men montera/demontera är det dyra så kring 25-30k hade jag nog räknat med.
 
Hyrde en ställning vid fasadbyte på ett hus i mitt AB. Av en firma vi hyrde mycket av på den tiden. Ställningen satte vi upp själva o plocka ner själva, ställningen hyrdes lite mer än ett år. Hyran kostade så mycket att vi kunde köpt egen ställning för pengarna och gjorde så med efter denna hyra. Försökte dessutom pruta då vi var storkunder där men det var de priserna, så det är dyrt med ställning att hyra ville jag ha sagt.
 
För att kunna säga bu eller bä bör TS ge lite mer information.
Normalt hyrs ställning ut per kvadratmeter och kvadratmeterpriset utgår från vilken typ av ställning det är.

Är garaget 5x10 meter är omkretsen på ställningens omkrets gissningsvis 34 meter. Är ställningen 4 meter hög blir det 136 kvadratmeter. Då har du fått betala ca 265kr per kvadratmeter. Det låter lite i överkant tycker jag.
Men som sagt, det är bara gissningar eftersom jag inte har några definitiva ingångsvärden.
 
C
Tycker spontant hyran låter väldigt billigt och kostnaden för montering/frakt låter lite väl dyrt. Du hade ju jämförelsevis då kommit undan med 8250 spänn om du fixat frakt och montering själv.

Men självklart får man betala per dygn man hyr ställningen oavsett om man använder den eller inte. Undantaget är om entreprenören använder egen ställning, då kanske det är lite saftigt att ta ut ställningshyra om man inte är där och jobbar. Eller om uthyraren inte har tid att hämta den efter hyrestidens slut.
 
Om det är en månad eller mera så är det nästan alltid billigare att köpa ställningen och sälja den för 80% när du är färdig med arbetet.

Eller kolla på säljsajter efter en begagnad.
 
  • Gilla
SirMayo och 2 till
  • Laddar…
P Pathol skrev:
Tjena

Skulle behöva en reality check då jag hade förväntat mig en annan summa då fakturan på hyra av ställning damp ned.
Hyrde en ställning inkl montage/demontage för bygge av garage 5 x 10 meter. Ställningen stod en månad, vilket var mycket mer än den nyttjades men det var tydligen en månad som gällde.

Priset för kalaset blev 36 000kr.

Kan det verkligen stämma? Själva hyran var 220kr exkl moms/dag. Resten var upp och ned med ställning och frakt. Bor väldigt nära så det är inte massa mil och tid till mig.

Tacksam om någon har en uppfattning om detta
Oj ja det lät saftigt. Ca 27k för transport, resning och rivning. Du har inte ställt frågan till företaget?
 
Hyra ställning är generellt apdyrt och särskilt om dagarna tickar på. Det är inte för inte det är billigare att köpa en ställning och sälja sen ........
Fast normalt sett så får man väl ett pris innan man hyr? Du måste väl ha vetat vad det kommer att kosta eller antog du bara att det nog är billigt?
 
P Pathol skrev:
Tjena

Skulle behöva en reality check då jag hade förväntat mig en annan summa då fakturan på hyra av ställning damp ned.
Hyrde en ställning inkl montage/demontage för bygge av garage 5 x 10 meter. Ställningen stod en månad, vilket var mycket mer än den nyttjades men det var tydligen en månad som gällde.

Priset för kalaset blev 36 000kr.

Kan det verkligen stämma? Själva hyran var 220kr exkl moms/dag. Resten var upp och ned med ställning och frakt. Bor väldigt nära så det är inte massa mil och tid till mig.

Tacksam om någon har en uppfattning om detta
Hyrde en ställning förra sommaren, 2500/vecka inklusive utkörning och hämtning, ej uppsättning. ca 6 meter bred och 3 våningar
 
S Stefan1972 skrev:
Hyra ställning är generellt apdyrt och särskilt om dagarna tickar på. Det är inte för inte det är billigare att köpa en ställning och sälja sen ........
Fast normalt sett så får man väl ett pris innan man hyr? Du måste väl ha vetat vad det kommer att kosta eller antog du bara att det nog är billigt?
S Stefan1972 skrev:
Hyra ställning är generellt apdyrt och särskilt om dagarna tickar på. Det är inte för inte det är billigare att köpa en ställning och sälja sen ........
Fast normalt sett så får man väl ett pris innan man hyr? Du måste väl ha vetat vad det kommer att kosta eller antog du bara att det nog är billigt?
Hej! Jag antog inte att det skulle vara billigt, men jag hade en annan uppfattning om vad som var priset. Det är vidarefakturerat via snickarfirman så jag tog inte in en offert först på denna enskilda del i garagebygget
 
Så snickarna har ingen egen ställning utan hyr in på kundens bekostnad och utan att låta nån part kontrollera kostnader? Det låter ju lite befängt.........Då förstår jag att det vart dyrt för då maximerar väl uthyraren allting om ingen ifrågasatt nånting från början.
Det är ju nästan så man föreställer sig att snickaren får bonus under bordet på uthyrningen.........
 
S Stefan1972 skrev:
Så snickarna har ingen egen ställning utan hyr in på kundens bekostnad och utan att låta nån part kontrollera kostnader? Det låter ju lite befängt.........Då förstår jag att det vart dyrt för då maximerar väl uthyraren allting om ingen ifrågasatt nånting från början.
Det är ju nästan så man föreställer sig att snickaren får bonus under bordet på uthyrningen.........
Alla snickare har definitivt inte råd med en egen godkänd ställning, en bra ställning som är anpassningbar samt godkänd för alla krav som ställs på en ställning idag kostar i runda slängar 150.000kr exkl moms för en normalstor villa. Gör man något takjobb per år är det sällan värt att köpa, förvara samt montera egen ställning.
Sen ska man ju även inneha certifiering för ställningsbyggnad.

36.000 är hur som helst ett rimligt pris på ställning för ett garage på 5 x 10 meter.
 
Var det ställning runt om alltså 30m och kanske 2 våningar?
Köpte 18*6m för ca 60' i fjol
 
C
Hoonas Hoonas skrev:
kostar i runda slängar 150.000kr exkl moms för en normalstor villa
Tror knappast det räcker. Vi köpte ställning till en sida av ett förvisso stort hus och det gick på runt 200' (ink moms).
Bara trallen kostar en mindre förmögenhet.

Ett par vid middagsbord framför högar av byggnadsställningar, med humoristisk text om att vara någonstans dyrt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.