Tak & Vind
nattsyster: God förmiddag kamrater på denna min födelsedag! Jag skulle behöva lite tankehjälp. Innertaket på vinden har släppt totalt på ett ställe såg vi idag när vi först skulle lokalisera var skrivaren blev nerpackad vid flytten, sedan upptäckte vi gamla getingbon vi plockade ner och sedan detta som gav min sambo en sån panikångestattack att han höll på kräkas. Plus att lamporna inte
Rickard.: [citat] Det var så jag gjorde i dessa lägen förutom att jag avslutade med en nytt litet plåtbleck. Beroende på vilken papptillverkaren är så kan det finnas en garanti som är fristående från firman som gjort jobbet, har du rätt till en sådan så ser du till att du får den.
useless: Är det verkligen pluggat då? Är det inte bara ett ventilerat lock över som regn-/fågelskydd?
kniv: Avstånd mellan bärläkt bör alltid mätas mellan läktens överkant. På så sätt behöver man inte tänka på läktens bredd, ändå inte helt ovanligt att några diffar lite i bredd och är lite smalare.
scorp1on: Hanbjälkens uppgift att hålla ihop takstolen så att de inte trycker ut väggarna på huset. Med det sagt så går det att flytta på balken men då krävs en beräkning för att säkerställa att det går. Andra lösningar är att ersätta hanbjälkarna med dragstag i stål eller att bygga om och sätta ditt en nockbalk. Se gärna artikeln: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
Elfvis: [citat] Hur gör man om man vill öka på isoleringen? Horisontala reglar typ 45x120 sedan gles eller bygga på dom gamla? Mina takstolar är av lite klenare rundstock! 125 mm ca, se bild. Tacksam för svar, hjälp
Rory: Hej, vi planerar att bygga ett nytt sommarhus i Steninge området (500m från havet i Halland) och funderar över vilket tak det ska bli. Jag gillar båda bandtäckning och sinus korrugerad plåt. Huset blir en-våning 108sqm med sadeltak med 35 graders lutning (~133kvm tak), en metal skorsten, ingen fönster i taket. Eftersom huset ligger nära till kusten förstår jag att vi behöver
Jarl69: gammal tråd men svarar ändå. Vi anlitade Kombyggtak i december 2022 för byte av vårt tak. Tog bort de gamla tegelpannorna, läkt och papp. Sen på med ny papp, läkt och betongpannor samt nya plåtdetaljer. Kombyggtak kan i alla fall jag ge de bästa rekommendationerna. Suverän kontakt med deras säljare, jobbet flöt på riktigt, riktigt bra. Trevliga gubbar som utförde jobbet och det
Trätomte: Det finns ju så mycket samlad kunskap och ideér här - någon måste väl ha någon tanke?:)
Jonatan79: Troligen sitter det någon typ av pressad skiva där. Dom kan inte blöda igenom så det kommer förmodligen underifrån. Tvätta och rolla med ett par lager takfärg
Johan Lindvall Olsen: [citat] Jo, därför är ena sidan blå och den andra grön. Därför vi håller kurser för pappmontörer tvålags är ok för att du använder en tjockare papp under fotplåten och den svetsas då ihop med ytpappen genom fotplåten som är perforerad. På en enlags, tex 2200+5500 bränner du bara sönder 2200 om du försöker göra sådär och då släpper ytpappen när den krymper med tiden.
Spik56: [citat] Hej Rickard . Du har helt rätt. Fotplåt är bytt. Det blev fel färg på fotplåt från början. Takläggare kom o bytte fotplåt till rätt färg. Därav upp upphöjd skarv.. Från början ingen upphöj skarv. Har varit i kontakt med takläggare, Han skall justera till skarven. Tack för bra info
Tonka: Vi fick en luftluftvärmepump installerad på övervåningen för ett par år sedan för att fungera som AC under sommaren. Upptäckte nu (turligt nog) att det inte kom något kondensvatten ur kondensslangen (som leds från innedelen genom vinden och ner till utedelen). När jag gick upp på vinden upptäckte jag att det låg vatten på plasten under isoleringen på ett ställe. Det visade sig
TheGame: [citat] Kami terra plegel sandat tak myclet stabilt och inte halt att gå på (y) Imo det bästa taket man kan välja alla kategorier
TheGame: Det ser lite skamfilat ut. Men det ser ut som ett lätt jobb iaf, 1 plan, inga många vinklar osv. Bara råka plåtar :)
sturnus: I am not sure if the damage was caused by a leak. It looks more like condensation to me. I can't see the attic ventilation in your photos. The water vapor that gets in there has no way out.
sturnus: I solved the same problem by mounting a few stages with Byggmax one by one https://www.byggmax.se/taksteg-f%C3%B6r-pl%C3%A5ttak-svart-p05534
sturnus: If your roof needs repair, focus on that. Why renovate anything inside when the roof needs repair? What if the roof structure is damaged? You can also consider changing the attic (dormers, mansard).
Bongtor: Tror du svarar på detta själv. Allt ser fint ut och om virket är fräscht så finns det ingen anledning till oro. Nästa gång det spöregnar smyger du upp och kollar om det finns några uppenbara läckage och tätar det tills dess du väljer att byta tak.
Tomture61: [citat] Jag skulle på mitt eget hus bygga takkupor , vad som då måste åtgärdas var att växla av den takstol som skulle förlora en del av sina övre armar . Avväxlingen bestod av en järnbalk + trä . Att börja kapa helt oplanerat i takstolar gör man inte . En byggnadsingenjör måste ha ett ord / ritning med i matchen .
Rickard.: Luftvärmepump är ett bra tips, riktigt effektiva på att kyla. Sedum ska likt isolering både på gott och ont sänka temperaturen på vinden.
Falkberget: [citat] Tack för utförligt och bra svar! Isolera mot värmen hade jag inte tänkt på. Bra tanke!
Noramasen: Hejsan. Det som du har som förlängning på takfoten och som går runt på gaveln är ett försprångshörn. Med tanke på putsens skick så ser det faktiskt bra ut och inga läckor. Men ta gärna och kolla med ett lite vassare föremål och stick på flertal ställen, och om det är murket så är det bara att byta. Det är en riskkonstruktion när takfoten är inbyggd på detta vis med tanke
torparavgrund: Hm. Jag skulle säga att: Å ena sidan, det där ser helt förjävligt ut och borde inte anses acceptabelt. Å andra sidan, det där är ganska vanligt och jag har sett många hus senaste åren som ser ut sådär, och då inte bara privatbostäder där man kanske råkat ut för klåpare utan även riktigt stora fastigheter byggda av våra nationella storspelare i byggbranschen och för den delen