Har precis lagt ny underlagsduk, läkt(45x70) och betongpannor. Läkten har skruvats i takstolar längsgående hela taket. Värt att nämna kan vara att tidigare bärläkt av samma dimension hade placerats i sektioner mellan takstolar(dvs. Inte monterade rakt över).

Nu ca. 1 vecka efteråt har jag noterat sprickor I innertak(gips).

Då jag inte har byggteknisk kompetens så oroar jag mig för att något i nya taket ställer till det med takstolar. Exempelvis att dem inte längre kan "röra" på sig och därmed flyttar krafterna ner i huset.

Frågan lyder. Kan bytt tak av samma dimensioner men annorlunda infästning orsaka sprickor I innertak? Och kan der medföra andra risker, som man inte direkt kan se?
 
Hade du betongpannor innan också? Eller hade du något annat lättare ytskikt på taket? Betongpannor är tungt och har du haft något lättare material innan så kan ju taket ha satt sig.
 
S
Gissar här, saknade takstolarna stabilisering i sidled någon gång under byter och kan de i så fall då ha rört på sig och skapat sprickorna?
 
S Snickarkirre skrev:
Hade du betongpannor innan också? Eller hade du något annat lättare ytskikt på taket? Betongpannor är tungt och har du haft något lättare material innan så kan ju taket ha satt sig.
Det var betongpannor innan. Vi har precis samma material. Enda skillnaden är att läkten går hela längden av taket och inte som tidigare. Dvs.i sektioner, i vad som verkar vara läkt per modul(prefabhus). Det var alltså ett mellanrum på ca. 5 cm. Mellanrum lökten tidigare men ny band vi ihop dem längsgående.
 
S stugfar skrev:
Gissar här, saknade takstolarna stabilisering i sidled någon gång under byter och kan de i så fall då ha rört på sig och skapat sprickorna?
Vi rörde inte takstolar i sig(förutom att fästa läkten). Så om stabilisering har vi ej rört.
 
B Byggfunderingar2 skrev:
Det var betongpannor innan. Vi har precis samma material. Enda skillnaden är att läkten går hela längden av taket och inte som tidigare. Dvs.i sektioner, i vad som verkar vara läkt per modul(prefabhus). Det var alltså ett mellanrum på ca. 5 cm. Mellanrum lökten tidigare men ny band vi ihop dem längsgående.
Okej ja då e de ju inte de som är felet iaf. Verkar märkligt de där. Hade ju kunnat vara som stugfar sa men om ni har haft de strävat under hela tiden så borde de ju inte vara så att takstolarna har rört sig. Tror inte att det kan vara att ni har lagt läkten hela vägen.
 
Jag kör en gissning, jag tror att tidigare levde sektionerna sitt egna liv och de kunde skilja nån eller några mm i höjd sinsemellan, utan att detta märktes.
När ni nu har skruvat nya längder tvärs över så har vissa av dessa sektioner lyfts respektive säknkts dessa mm som de tidigare diffade. Nu har hela taket blivit en hel enhet sammanbundet av era kraftigare läktdimensioner , man kan tänka sig att när man monterar dessa 45 x 70 på cc 360 typ så blir det ganska starkt förband som är väl sammanbundet jämfört med vanliga relativt klena strö och bärläkt.

Tidigare var ditt innertak monterat på dessa sektioner som förmodligen kunde skilja något i höjdled och gipsen spacklades i detta läge, nu när det blivit nån mm rörelse så spricker det naturligtvis.

Om detta antagande stämmer så är det helt ofarligt men det tråkiga är att du kommer att behöva spackla igen sprickorna men avvakta tills det rört sig färdigt är mitt tips!
 
Eftersom ni tog bort en rätt rejäl vikt från taket och sen lyfte tillbaka motsvarande vikt så kan det ju svikta. Och när man lyfter upp teglet får man ju ofta punktlaster

För mig låter det inte allts konstigt. Ni för fixa innertaken och sen ta det lugnt till nästa takbyte….
 
E egge80 skrev:
Jag kör en gissning, jag tror att tidigare levde sektionerna sitt egna liv och de kunde skilja nån eller några mm i höjd sinsemellan, utan att detta märktes.
När ni nu har skruvat nya längder tvärs över så har vissa av dessa sektioner lyfts respektive säknkts dessa mm som de tidigare diffade. Nu har hela taket blivit en hel enhet sammanbundet av era kraftigare läktdimensioner , man kan tänka sig att när man monterar dessa 45 x 70 på cc 360 typ så blir det ganska starkt förband som är väl sammanbundet jämfört med vanliga relativt klena strö och bärläkt.

Tidigare var ditt innertak monterat på dessa sektioner som förmodligen kunde skilja något i höjdled och gipsen spacklades i detta läge, nu när det blivit nån mm rörelse så spricker det naturligtvis.

Om detta antagande stämmer så är det helt ofarligt men det tråkiga är att du kommer att behöva spackla igen sprickorna men avvakta tills det rört sig färdigt är mitt tips!
Låter som en rimlig slutsats nu när du skriver det. Ävensebare inlägg verkar rimligt. Tack
 
Larsa Larsa skrev:
Eftersom ni tog bort en rätt rejäl vikt från taket och sen lyfte tillbaka motsvarande vikt så kan det ju svikta. Och när man lyfter upp teglet får man ju ofta punktlaster

För mig låter det inte allts konstigt. Ni för fixa innertaken och sen ta det lugnt till nästa takbyte….
Låter också som en rimlig orsak. Nu har jag åtminstone svar på vad som kan ha orsakat detta och känner mig lugnare. Tack
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.