Som rubriken antyder: vad fäster man en takfotsplåt som pappen sedan ligger på. Planja föreskriver ett s-avstånd på 400 men skriver inte vilken skruv. Montageskruv känns väl som ett bra val men finns det vfz alt. galvade att köpa och i sådant fall vart? Eller kan det funka med plåtskruv eller till och med spik?

Jag har använt montageskruv för utomhusbruk. Skruvade i sicksackmönster med pappen klistrad över skruvarna.
Har för mig att jag använde essves skruv.

Kör med spik. Finns plåtspik med packning om man vill vara supernoga men du kan även spika med vanlig pappspik. Du klistrar ju ändå papp över plåten sen. Den lär varken flyga iväg eller läcka in vatten. För har du vatten på plåten under pappen har du antagligen ett större bekymmer.

• Gilla
Knaskalas och 2 till
  • Laddar…
Jag gör som Cederbusch, vanlig pappspik. Plan och fin skalle som ju sedan täcks av underlagspappen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det låter bra med pappspik! Om ingen annan bestämt avråder från det så kör jag på det! Tänkte fästa rännkrokarna med rostfri trallskuv efter lite läsande här. Verkar som om jag slipper bege mig till butiken idag och sparar då några kronor :)

Annars är farmarskruv utan packning alldeles utmärkt att fästa rännkrokar med!

mlkjhr skrev:
Annars är farmarskruv utan packning alldeles utmärkt att fästa rännkrokar med!
Har iofs ett gäng liggande i rätt färg så det är kanske en bättre ide' ur galvaniseringshänseende.

Kapar tråden lite...

-hur gör man då med infästningen av vindskiveplåten? Där går väl inte pappen upp över plåten eller gör den det? Är det så att man bara fäster plåten i sponten, och inte mot själva vindskivan och det på så sätt endast blir under pappen där spikskallarna hamnar?

• Gilla
LATH
  • Laddar…
Jag gör så att pappen går upp på trekantslisten och sedan upp på vindskivan, viks ett par cm över överkanten på vindskivan och spikas. Över detta sätter jag sedan vindskiveplåten som jag skruvar med farmarskruv med packnign ner i vindskivan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fotplåt monterar jag med montageskruv går snabbare än att spika och sitter bättre viktigt att man sätter det i ett sicksackmönster också.

P
Pappspik satta med hjälp av en pappspikspistol.. Det går fort!

Montageskruv CorrSeal använder jag.

Tycker att det är jobbigt att spika på råspånten då den ofta fjädrar mycket.

Lägg en pappremsa under plåten också för kondensvattnet gör att de nedre bräderna tar stryk annars. Och det är klart du skall ha vanliga pappspik.

Nu är plåten satt med pappspik. Stod till och med i anvisningarna för pappen att man skulle spika den med pappspik.

Trallskruv till rännkrokar kan jag nog dock inte rekommendera åtminstone inte om de sitter på en lodrät takfotsbräda. Brädan är lite för tunn. Gängorna börjar lite för sent på skruven.

Corrseal är det för utomhusbruk?

• Gilla
solmyra74
  • Laddar…
Danne_83 skrev:
Corrseal är det för utomhusbruk?
Japp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.