1 018 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Var är ångspärren? (Vind -79)
Hej, vi har ett enplanshus byggt -79.
Det har kallvind, och på vinden ligger ca 25 cm isolering (mineralull). Jag lyfte på isoleringen och under den har jag lärt mig att det ska finnas ångspärr. Men det gör det inte – under isoleringen ser man råspont.
I taket i bostaden sitter typisk 70-tals takpanel. Sitter det då ångspärr mellan takpanel och råspont, eller har jag missförstått något? Jag har försökt kika i några takdosor, men det är svårt att riktigt se något.
Det har kallvind, och på vinden ligger ca 25 cm isolering (mineralull). Jag lyfte på isoleringen och under den har jag lärt mig att det ska finnas ångspärr. Men det gör det inte – under isoleringen ser man råspont.
I taket i bostaden sitter typisk 70-tals takpanel. Sitter det då ångspärr mellan takpanel och råspont, eller har jag missförstått något? Jag har försökt kika i några takdosor, men det är svårt att riktigt se något.
Vi har glespanel och gips i vår kåk från 1977, där sitter ångspärren mellan glesen och gipsskivorna, så den kan finnas mellan råspont och takpanel/skivor, men som Kirre2021 säger, det behöver inte finnas någon alls.
Jag skulle dock säga att 1979 var det vanligt med ångspärr redan. I takdosor lär du inte se den, om den finns... Du får antingen ta ett hål i taket inne, eller såga av lite råspont uppe på vinden för att kunna se om den finns eller inte.
Du kanske har någon garderob, eller liknande där ett lite "skrapat" tak inte gör så mycket...
Å andra sidan har kåken stått där sedan 1979, så det kanske inte är hela världen om den saknas...?
Jag skulle dock säga att 1979 var det vanligt med ångspärr redan. I takdosor lär du inte se den, om den finns... Du får antingen ta ett hål i taket inne, eller såga av lite råspont uppe på vinden för att kunna se om den finns eller inte.
Du kanske har någon garderob, eller liknande där ett lite "skrapat" tak inte gör så mycket...
Å andra sidan har kåken stått där sedan 1979, så det kanske inte är hela världen om den saknas...?
Aha, det har inte slagit mig att det kanske inte finns. I ett hål för en takdosa ser man faktiskt något som liknar plastfolie mellan takskivorna och träet ovanför, men det kan vara något annat. Jag ska se om jag kan komma åt på något bättre ställe. Huset har varit oförändrat vad gäller vinden sedan det byggdes, och åtminstone enligt besiktningsmannen fanns inget tecken på problem med fukt för något år sedan. Å andra sidan har det främst bott två eller en ensam äldre person i huset sedan det byggdes, och då kanske fuktbelastningen inte blir så stor. Värt att hålla koll, antar jag. Tack för svaren.
Klicka här för att svara