Hej!

Jag har tankar på att köpa ett hus som behöver mycket kärlek. Det är två saker som bekymrar mig.

1. Taket. Går det här att laga och underhålla eller är det bara att byta?

2. Huset har varit kallställt i iallafall fem år. Jag har inte varit upp på vinden och kollat men vad har ni för tankar om mögel och kan mögel leta sig ner i väggarna? Hur ofta sker det isåfall?
 
  • Ett hus med slitet koppartak och balkong mot en himmel med träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet hustak, kopparplattor, korrosion, skorsten, antenner, vit fasad, fönsterlucka, grenar, trasiga takrännor, nedgången byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Kanske
2. Går inte att svara på utan besiktning.
Har du erfarenhet av bygg och massor av tid och priset är lågt kanske ett köp är bra, annars SPRING! ;)
 
  • Gilla
Danram
  • Laddar…
För att svara på de där frågorna så måste man besikta taket även innifrån. Ta in en besiktningsman om du känner att du funderar på att köpa det där huset.
 
  • Gilla
Danram
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag köpte ett hus med ett plåttak från 1919 som nästan lika illa ut. Det var mindre färg kvar och mer synlig rödrost men inga plåtskador som detta. Kollade med plåtslagaren grannen som gav tummen upp efter en takklättring. Ingen läcka gick att se på vind och kattvindar.

Det var bara att måla om med linoljefärg och verkar hålla bra.

Den gröna algpåväxten är det minsta problemet, det är mest estetiskt. Djup rost är det tar tar dessa tak om de inte underhållsmålas regelbundet. Rännan ser trasig ut, kräver insats av plåtslagare även om taket inte annars har rostat sönder.
 
  • Gilla
Danram
  • Laddar…
Enda kollen man kan göra ser ut att vara utifrån? Kanske inte ens är tillstymmelse till "vind" på det där huset? Ser dock inte ut att vara dåligt såhär på bilderna. Lite kärlek och färg så håller det nog länge till. Är det nå anmärkningsvärda läckage så syns nog det inne på väggar och tak.
 
  • Gilla
Danram
  • Laddar…
Tack för er input!

Om det visar sig vara delar av taket som måste lagas(mer än det som syns). Går det och hur vanligt är det att en plåtslagare lagar sånt?
 
Om du planerar att bo där mer än 10 år är det lika bra att byta taket nu och slippa lappa taket genom åren.
Det ser väldigt slitet ut så går troligen inte rädda.
 
  • Gilla
Danram
  • Laddar…
Claes Sörmland
I johan ivarsson skrev:
Om du planerar att bo där mer än 10 år är det lika bra att byta taket nu och slippa lappa taket genom åren.
Det ser väldigt slitet ut så går troligen inte rädda.
Är det tätt och inte igenomrostat så skulle jag alla gånger behålla det och måla det med linoljefärg, det är röd järnoxid nu. Taket är då troligen mer värt än resten huset i ekonomiska termer.
 
  • Gilla
Danram
  • Laddar…
I johan ivarsson skrev:
Om du planerar att bo där mer än 10 år är det lika bra att byta taket nu och slippa lappa taket genom åren.
Det ser väldigt slitet ut så går troligen inte rädda.
Du har uppenbarligen inte sett så många gamla falsade plåttak? Oftast behöver man inte "lappa" nånting.....Taket på mitt hus är nog lagt sent 40tal och det är inget fel på det alls förutom på de ställen nån har yxat bort is i begynnelsen och gjort hål och skapat förödelse.......Där har de lagt i en ny bit delvis.
 
  • Gilla
Danram
  • Laddar…
Har väldigt stor erfarenhet av plåttak då det är de jag jobbar med.
Man ser ju tydligt på bilden att fotrännan är helt sönder rostad sen brukar infästningen till skivorna vara dålig när taken är såhär gammalt.
Men för en riktig bedömning bedömning man se det på platts.
 
  • Gilla
Danram
  • Laddar…
I johan ivarsson skrev:
Har väldigt stor erfarenhet av plåttak då det är de jag jobbar med.
Man ser ju tydligt på bilden att fotrännan är helt sönder rostad sen brukar infästningen till skivorna vara dålig när taken är såhär gammalt.
Men för en riktig bedömning bedömning man se det på platts.
Infästningen till skivorna = skarven mellan skivorna?
 
Skivorna sitter med klammer i falsarna och på äldre tak är det ofta små spik som ibland är rent stål alltså inget rost skydd. Så inte helt ovanligt att antingen vinden eller rost gör att skivorna kan släppa.
 
  • Gilla
Danram
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.