pelle plåttak
pelle plåttak: Popnit kan man sätta om det är enkelfalsat. Så den inte hoppar ur. Praktiskt JA Snyggt. NEJ. ( I mitt tycke iallafall) Edit. Svaret på fråga TS. , Nej detta skall du inte vara nöjd med . Får man fråga vad du fick betala?
4 svar · 2,0k läst
·
H
hempularen: Det bör nog vara ett isolerat rör.
6 svar · 2,3k läst
E
Erik Fröberg: [citat] [citat] Taket av papp brädfordring men ingen isolering. Isoleringen ligger över huskroppen. Ventilationen bra vid takfot. En huv på taket skulle vara bra men har inte klart för mig om det är ok med tanke på fukt som kan lägga sig på isoleringen. Då drar jag ju in kall luft då den varma går ut genom kupan! Fuktfälla på insidan?
4 svar · 1,7k läst
K
kniv: Går att strunta i att slipa ner också, kommer inte lyfta särskilt mycket
2 svar · 2,5k läst
·
MF3991
MF3991: Som den seglare man skulle jag använda spinnackertejp!
3 svar · 2,0k läst
·
S
stugfar: Några tips i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-far-vi-ordning-pa-vart-vedbodstak-enklast-och-billigast.465001/
12 svar · 8,3k läst
·
O
Ocuf: [citat] Det blir väl inte bara eldosor utan uttag, lampknappar osv också? Kan ett alternativ vara att slänga på rörisolering i skum på vinden? https://www.byggmax.se/r%C3%B6risolering-22-13-p21261
5 svar · 2,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Juste såklart, ja snörasskydd är ju ingen toppen idé men det är ju beställarens fel. Jag köper inte riktigt den lösningen ändå då det enligt mig finns bättre lösningar men jag vet ju inte alla förutsättningarna så det kanske är lätt för mig att säga.
21 svar · 4,9k läst
·
F
Fideliox: Bauhaus har nåt liknande: https://www.bauhaus.se/spiktatningsband-icell-40mm#go-to-description " Tillverkad av polyetenskum med sluten cellstruktur och är belagd på ena sidan med ett lim som är baserat på akryldispersion. Den elastiska strukturen gör det möjligt att rikta in motplattan som är installerad på takduken. Spiktätningsbandet är utformad för tätning och isolering i
16 svar · 4,4k läst
·
S
Stevooo: ja du ser, det gäller att tillfråga fler, tack för info. Ja lägg gärna upp lite bilder när det är klart [citat] [citat]
11 svar · 2,4k läst
·
Manganbangan
Manganbangan: [citat] Lycka till! Byggahus finns här för dig om du har fler frågor
12 svar · 2,4k läst
·
Hild
Hild: Hej, Ska fälla in en fläktkonvektor och tänkte fel när jag beställde. Istället för 90 cm fritt mellan bjälkarna är det cc90, alltså 85cm luft. Fläktkonvektorn är precis 85cm och vill inte ha den dikt an för eventuella vibrationer samt möjligheten att bygga en ram runt för isoleringen. Vad säger ni om att limskruva en 140x45 med mycket överlapp och ta ur hanbjälken för att köpa
0 svar · 582 läst
S
sladdbarn: Tack, då börjar jag med friskluftsventiler och ser vad det ger. fremax: tack för tips.
6 svar · 2,1k läst
·
M
Mawe85: Motivera varför det borde bytas med konkreta argument kopplade till mitt tak… Väldigt många pengakåta takbytare runt i Sverige tycker att vart och vartannat tak borde bytas pga den tekniska livslängden passerats.
22 svar · 6,7k läst
·
S
sturnus: Now I noticed one thing. Your ridge looks unventilated. If you do not have a cold attic but "open space", condensation in the roof space may be a problem
9 svar · 2,0k läst
·
T
thefinger: [citat] det är original från -69
6 svar · 1,7k läst
·
S
sturnus: There is no need to reinforce the green elements. Only the selected purlin will carry higher loads. But in your case, it seems that only in the case of a large truss spacing and heavy roofing, it should be additionally reinforced. From the dimensions of the elements, I can see that your designer tends to oversize the elements a lot. [bild]
1 svar · 2,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: Såg att du svarade i tråden jag länkade men jag fortsätter här. Det du ser mig visa är svetsad papp som svetsas med gasolbrännare, mer specifikt exakt denna papp https://mataki.se/yttertak/svetsbara-tatskikt/50875p21-unotech-fr-kristallsvart-7-5x1-m det är inte ett gör-det-själv vänligt projekt.
2 svar · 1,5k läst
BenArentsen
BenArentsen: [citat] ser ju ut som vad det är jag är ute efter..
20 svar · 10,1k läst
·
F
fribygg: [citat] Det har du helt rätt i, att hålla träd från huset och taket rensopat är rätt viktigt om man vill att taket ska hålla en mansålder
12 svar · 11,8k läst
F
fritte72: ja det är riktigt i båda fallen. Det är inget fel utan mer ett dåligt utförande, fel formulerat från min sida. [citat]
8 svar · 8,0k läst
·
M
Mjärn: Ok tack för era svar :D
3 svar · 2,2k läst
·
Storsockret
Storsockret: Jahopp, då blev det så. Korrigerad offert till betongpannor och accepterad, 175tkr. Arbete påbörjas i slutet av nästa vecka.
31 svar · 8,9k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Det bekräftar min teori...jo förståru lille vännen, så här är det att för hundra år sen var det lite jobbigare att bygga hus än vad det är nu, så då kom formvirket till nytta igen. Inte som idag när de bortskämda ungarna som kallar sig snickare slänger allt i en blandat-container på byggherrens bekostnad! ;) (Nu har jag mansplainat också, kändes ju riktigt bra....)
8 svar · 2,8k läst
·
Amar Houssaini
Amar Houssaini: Då håller jag tummarna. Tack för svaret!
2 svar · 1,4k läst
·
P
Per-Elofsson: [citat] Ah, förstår. Nej tanken är att det ska sitta året om.
4 svar · 1,3k läst
Mikipedia
Mikipedia: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/takavvattning/hangrannor/overspolningsskydd-plannja/p-1546933-1546946?gclid=Cj0KCQjwgLOiBhC7ARIsAIeetVA-ZnK2R-TkO7lzq8mn8M8YQIU3IKnzoDkCRY8DCANMQDEQCcKwK1EaAnqIEALw_wcB
2 svar · 1,3k läst
·
M
myrgången25: [citat] Tack att du gav mig synpunkter och ja för vår det så var det enkelt. byta tak för dyrt 150000 slita av mossan själv ger inte den effekten. lägga på ett medel nja så göra det riktigt rent och få färg ja det var ett bra alternativ. mot att göra ett nytt tak. Finns naturligtvis de som inte gör ngt och låter mossan växa o frodas eller har i tidigt stadium haft någon eller
8 svar · 3,9k läst
·
T
tergo: [citat] Ja spruta på tex. grön fri
3 svar · 5,7k läst
·
Bo arnold
Bo arnold: Undvik pannplåt färgen står sig inte länge går inte att gå upp på taket ser inte äkta ut
7 svar · 7,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.