Tak & Vind
findus42: 1. Golvspån är olämpligt. Dels för att spån är känsligt för fukt. Du får räkna med säsongsvisa fuktpåslag i en kallvind. Dels för att det potentiellt är för difftätt. När förutsättningarna samverkar destruktivt kan du få kondensen på undersidan av spånet. Om så, är det ett problem oavsett luftspalt. Spån flyter(ändrar form under last när förhållanden varierar).
Bo Caj: Var som sagt mera förundrad över den uteblivna informationen. Men det kanske är så i bryggbranschen.
Mats-S: Det som ser märkligt ut att det verkar inte vara någon takpapp på råsponten ... eller så tolkar jag bilderna helt galet :-) Underlagspappen på råspontat tak ska gå typ 1 cm över kanten på råsponten. så att eventuellt vatten inte dras in i råspontens kant.
Amrich: [citat] Okej, är spiktejp och det som kallas läkttätningsband samma produkt? Jag pratade med Mataki som inte rekommenderade att fästa något i duk/råspont då de inte kunde garantera att duken sluter tätt. Men det kanske de inte vill göra även fast det fungerar…
Galentoo: Vad är skillnaden på betongpannan Hultapanna, Märkt "HULTA PANNA", och pannan märkt "H.T. P.29". Ser väldigt lika ut, men är de utbytbara?
frankie4: [citat] Jag har samma dilemma. Kör med endast ytpapp på kuporna i nuläget och om jag hinner så kanske jag en dag läktar upp och lägger pannor.
densomkanvet: Smacka på gipsen på den befintliga panelen, det är inga konstigheter. Du förlorar 13mm och det är inget som du kommer att lägga märke till. Sen finns det bra downlights idag som du kan sätta direkt mot isoleringen :)
K043: Har idag bef hängränna med ett rör som leder ut vattnet direkt på gräsmattan som den tyvärr sluttar och vattner rinner in mot huset. Tog en del bilder för att få tips. Min tanke är att sätta en till hängränna under den bef för att leda vattnet bort till ett stuprör. Sätter jag en ny hängränna som går vidare kommer den hmna väldigt nära skärmtaket. samt distansen mellan vägg
AG A: Ett betongtak från -87 anses inte gammalt. Det bör utan vidare klara 20 år till. Men det är bra att hålla koll på pappen, och underhålla med lite "klet" i skarvar. Takfönster är en riskkonstruktion, och det är väl där det läcker för dig. Ta ytterligare en ordentlig koll runt dessa fönster, då det även kan varit dåligt gjort från början. Sen kan du troligtvis lägga alla tankar
cpalm: Frågade muraren, han såg inget problem med det men skulle kolla med kollegan också.
Karl-Bertil Jonsson: Ingen annan som har något förslag? Kan man göra någon slags genomföring genom takpappen och sen ha en huv som skyddar mot väta?
kniv: [citat] Varför gå på nockpannorna? Bara dumt om de riskerar att spricka. Går utmärkt att gå på sidan av dem. Nockpannorna ska vara spikade/skruvade i nockbrädan samt tätade i skarven. Finns speciell tätning (som då gör att man kan lyfta på pannorna lite, eller så använder man klister i fogpistol eller liknande.
williamspäron: Tack båda för svar! Gjorde faktiskt precis enligt dina instruktioner men med murbruk C. Huset är från 57 så gissade att det var det någon liknande de använt tidigare
Noramasen: [citat] De rören som tas bort är bara att lägga plåtar som går upp under nock och med nedknäckta kanter på sidorna som plåtisen kan göra efter måttbeställning mot en förmodad billig peng. Men se till att göra en provisorisk tätning på pappen för att undvika att kondensvattnet kommer ner där. Och bryt upp en liten kant i lågprofilen så inte det blåser upp i hålet under
Noramasen: [citat] Bara så att du vet så är det inte lämpligt att lägga klicktak på annat underlag än 23mm råspont. Och med tanke på att det är tegeltak idag så ligger det förmodligen 18 mm råspont. Detta kommer att bidra till att infästningarna inte drar tillräckligt och att det kommer att bli "svajigt" underlag när det väl är på plats. Och detta samtidigt som snörasskydden kommer att
erikwrenno: [citat] Det har du helt rätt i, tycker det är lite konstigt att den kommit nu och att den fortfarande varit kvar kvällar/nätter nu när det varit så varmt ute=väldigt varmt på vår vind då. Bara det att det grejas så mycket, alltså att man hör djuret hålla på lite längre stunder. Trodde inte fåglar gjorde det men så kan det vara såklart! :)
OlssonX: Frågor: Är du helt säker på att det inte kondenserar fukt mot insidan sponten? 70-talshus brukar vara tilläggsisolerade men sakna korrekt fuktspärr och ha dålig ventilation på vinden. Då får man påväxt på insidan vindstaket. Åtgärdas med korrekt fuktspärr och ökad ventilation på vinden. Om fuktspärr är korrekt: Är det enbart papp från 70-talet på taket? Jag skulle jag byta
OlssonX: ? Om duken sitter över plåten och det hela är under pannorna är det korrekt. [citat]
cpalm: [citat] Tror knappast det räcker. Vi köpte ställning till en sida av ett förvisso stort hus och det gick på runt 200' (ink moms). Bara trallen kostar en mindre förmögenhet. [bild]
joelh80: [citat] Bra förslag! Ja det finns en kattvind under så det borde vara möjligt att göra som du föreslår så slipper jag göra ingrepp på takhuven
Hammarfall: Jag hade samma problem, det var ingen som ville ta åt sig jobbet. Till slut kontaktade jag en takläggare som bytte några takpannor, målade vindskivor, installerade snöraskydd och monterade en skorstenshuv så jag kunde baka ihop det med andra "småjobb"
Akerfeldt: [citat] Tyvärr inte möjligt lyfta plåten så får helt enkelt hålla koll och leva med det. Kommer enbart vara vind med lite förvaring.
rikard454: [citat] Att dom är ”mjuka”, att man inte kan lyfta dom ”hur som helst” utan att dom viks. Flimsiga, det kanske är Lulebonska ;) /Rikard
sturnus: If you change the plate, what's the problem? The carpenter will do his job, the tinsmith (or carpenter) will lay the sheet
huglok: [citat] Hej! Hur gick det för dig? Jag är i samma sits nu fast med plåttak och undrar hur du gick tillväga? Mvh Ida
Rackarnsunge: Imorgon är det dags. Har idag kopplat ur (kapat) kabeln som går till fläkten och även rastat tigersåg en och kapat röret till densamma uppe på vinden. Bild bifogas på skönheten som ska väck från taket. Gjorde bara en snabb okulär besiktning. För att vara lite förberedd inför morgondagen, är det någon som vet hur dylika ting brukar sitta fastsatta? Ska jag förvänta mig massa lim
Filipbs: [citat] du läste inte hela mitt inlägg? [….Men du får kolla upp ett par parametrar innan, så som virkets dimension, snözon, spännvidd m.m…]